Borde inte göra så stor skillnad i långa loppet?
Och här talar vi om lååånga lopp. Nu i början är fuktnivåerna höga inte bara i luften, utan även i materialen, och det gissar jag kan ta rent av år innan allt stabiliserats på en ny lägre nivå.
Kanske kommer det att vara en liten skillnad mellan facken även över lång tid, men det enda som är väsentligt är huruvida värdena "tillräckligt bra" överallt för att det inte ska uppstå mögel. Om inte så går det ju alltid att förbättra/ändra senare.

Kan också vara så att efter en omdränering så duger denna lösning fullt tillräckligt.

Man bör nog anlägga ett långt tidsperspektiv på lösningar, mätningar och utvärderingar.

Sedan är det naturligtvis en snyggare, renare, elegantare lösning att utnyttja aggregaten för luftcirkulation, men när man jobbar i befintliga hus så får man kompromissa lite.
 
Ok nu behöver jag all hjälp jag kan få......

Jag har tagit bort alla rör i grunden. Jag har köpt 110 st fibercementskivor.

När jag skulle börja blocka bort trossbotten så sitter ”locket” stenhårt på alla ställen utom där det är ruttet. Jag kan inte bända för mycket med kofot för då bänder jag sönder ”isoleringskassarna”.

Locket sitter på reglarna och håller upp de löst liggande ribborna. Ribborna är ilagda från början och locket är troligtvis ditspikat innan golvreglarna las på plats i grunden.

Förslag på lösning:

Ta bort allt ruttet och det som går att få bort. Mögeltvätta och ozonrena. Slå på nya lock på de gamla och sen ett laget fibercementskivor på samma nivå i hela grunden. Det kommer på så vis bli en luftfickor mellan de gamla trossbotten och den nya.

Förslag?
 
Undersida av träbjälklag med synliga grova bjälkar och träskivor i ett renoveringsobjekts källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker din lösning låter rimlig men jag skulle överväga att stoppa in isolering mellan facken så slipper du hålrummen. Men har du ändå kallställt stugan på vintern så spelar det mindre roll. Allt handlar om att man vill få det organiska materialet på den varmare sidan för ju varmare desto lägre RH (allt annat lika). Men har du ingen varm sida så kan det kvitta.
 
Stugan kommer fortsättningsvis vara uppvärmd året om.

alternativet är att slå på nya lock och peta in ny råspont. Det är ett alternativ som kostar betydligt mycket mindre än att slå upp fibercementskivor i hela grunden.

RF kommer jag hålla under 60 procent efter att dräneringen gjorts. Jag mäter RF idag på fyra funkar i grunden.
 
En hög med spillbitar av råspont och längre brädor staplade mot en brun vägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det helt vansinnigt att fortsätta med råspont?

Jag har en del spill från taket!
 
Råspont funkar fint, om RH hålls på en rimlig nivå. (<70% tror jag är långsiktigt hållbart.)
 
Jag valde tillslut att ta bort all råspont på ena sidan om hjärtmuren, den sidan som var skadad.

I fredags mögelbekänpdes de frilagda reglarna och ”säckarna” med isolering samt den sida där råsponten sitter kvar. Jag använde Jape.

Just nu kör jag en ozonrenare i grunden.

Framsidan av huset är uppgrävt och hela grundmuren ner till berget är uppgrävt.

Jag ska ha altan runt hela huset. På framsidan börjar altanen mot huset och avslutas mot berg.

Jag funderar på att inte återfylla runt huset men undrar lite vad det finns för nackdelar med detta?

Visa bilaga 322655

Mvh
 
Redigerat av moderator:
Kommer inte på några uppenbara nackdelar direkt.
 
Jord/singel/sand som tidigare legat mot grunden isolerar.

Jag planerar att ha en uppvärmd krypgrund.

Alltså behöver jag isolera runt grunden med cellplast.

Eller tänker jag fel?
 
Stickan56
Är det lutning från huset så att du inte får vatten stående mot grunden så är det inga större problem.

Stickan
 
Kan jag gjuta en klack bort från huset så att vatten inte blir ståendes direkt mot betonghålstenen?
 
Stickan56
Vet ej om är en bra lösning.
En ide som jag fick var att fylla upp med singel och sedan dra en gummiduk en bit upp på grunden för att leda bort ytvattnet och att ventilera gummiduken i överkant.
Men som sagt det var lösa funderingar.
Det kanske finns säkert en proffslösning på ditt problem.

Stickan
 
Om kag sätter isolering hur långt ner ska den sitta då?

Jag har ingen klack på huset eftersom det är gjutet direkt på berget och därefter betonghålsten.

Övergången mellan betongstenen och den gjutna delen är bara någon centimeter och kan verkligen inte benämnas som en klack.

Ska jag gjuta en klack?
 
Det väsentliga är väl att förhindra att vatten blir stående mot muren, om möjligt?

Principiellt bör muren isoleras hela vägen ner till berget, men om det kan bli blött/stående vatten så blir det inte så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.