Ni som hittat företag som gör FTX-ritningar för några tusen, vilka företag handlar det om?
Har funderat att använda soliducts paketlösning men kostaden de drar av för deras ritning är betydligt högre.
 
L Luki5 skrev:
Ni som hittat företag som gör FTX-ritningar för några tusen, vilka företag handlar det om?
Har funderat att använda soliducts paketlösning men kostaden de drar av för deras ritning är betydligt högre.
Det var soliduct som jag använde, det är förvisso ett bra tag sen.
Jag köpte inte något paket utan har köpt komponenter i lösdelar.

Vad har du fått för pris enbart på ritning?
 
C coccon skrev:
Det var soliduct som jag använde, det är förvisso ett bra tag sen.
Jag köpte inte något paket utan har köpt komponenter i lösdelar.

Vad har du fått för pris enbart på ritning?
Har inte frågat om vad ritning kostar om man enbart beställer det utan vad de har för kostnad för ritningen om man tar deras villapaket. Lite över 8k fick jag som svar. Man ska dock veta att paketets pris är ett maxtak man betalat för alla delar man behöver exl. Isolering av kanaler.
 
J JLIM skrev:
Byte av självdrag till FTX kräver anmälan, om man ska följa reglerna i PBL och VÄS. ([länk], [länk])

Jag betalade 2800 kr för ritning, inklusive en del diskussion med projektören om hur jag ville ha saker och ting. Jag tycker det var värt det att få det uppritat. Kan också optimera kanaldimensioner på ett annat sätt än vad jag själv hade lyckats med. Dom jag anlitade satt på en helt annan ort så allt sköttes över mail och telefon.
Får man fråga vilket företag du anlitade för ritning?
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Luftbutiken har en hel sida där man kan köpa ritnings-paket.
Typ 5-8 kkr för villa, lite beroende på storlek och 1 eller 2 plan.

[länk]
5000-8000 kr!? Vi måste höja våra priser! En enplansvilla tar typ två timmar om man har alla uppgifter.
 
N NoiseMaker skrev:
5000-8000 kr!? Vi måste höja våra priser! En enplansvilla tar typ två timmar om man har alla uppgifter.
Vilket företag?

Sen skiljer det säkert i vad man får hos olika företag. Vad jag hört och läst så kan man ha en dialog med konstruktören om man stöter på problem, vilket är troligt att man gör om man inte har erfarenhet av rördragning.
 
Hej

Vilken fint hus med grym planlösning på bottenplan, jag avundas! För det första så tycker jag inte du ska inkludera källaren i ditt nya FTX, inte värt det. Du har ju redan en del kanaler som du kan använda där, du kan installera fläktar som kan styras automatiskt. Jag har ett och halv vån gammalt hus med källare, jag har installerat ett mini-FTX på ovan våningen, då jag inredde det nyligen, som jag kombinerat med smarta fläktar på botten våningen. Källarvåningen har jag "skärmat av", det finns dörr ner men som nästan alltid är stängd. Där har jag gjort liknade princip som beskrivs nedan.

Sorry jag tar mig friheten att komma med åsikter gällande källarens planlösning samtidigt som jag föreslår vilka som ska vara ut och in. Jag tycker ni kan ha en gäststuga som ni även kan hyra ut. Ett permanent sovrum och ett allrum, man kan sova i allrum också och slipper massa väggar och ger en öppnare planlösning. Verkstad hade jag haft i garaget, inte så kul att springa ner med massa verktyg och material fram och tillbaka till källaren. Har ni större barn så kan de få varsin "vinge". Se bifogat bild, gäststugan är inom gult område, har access till egen och intern ingång. De fd in-luft som jag har markerat med "ut" tänker jag att man sätter fläkt ut, den kan vara smart via app, automatisk (badrum) eller direkt styrning (knappar).

Lycka till!
 
  • Planritning över källarplan med rum för gäststuga, vilorum, pentry, bastu, tvättstuga, pannrum, sovrum, allrum, badrum och klädkammare. In- och utlufthål markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Luki5 skrev:
Vilket företag?

Sen skiljer det säkert i vad man får hos olika företag. Vad jag hört och läst så kan man ha en dialog med konstruktören om man stöter på problem, vilket är troligt att man gör om man inte har erfarenhet av rördragning.
Skick PM om du vill veta var jag jobbar. Insåg att vi faktiskt inte ens har ventprojektering som tjänst på hemsidan. Men det händer nu och då att någon byggare vill ha en skiss. Plus att vi förstås ritar om vi ska göra en egen installation.
Men det klart, ska man mängd upp allt också tar det ju lite tid.
 
J Jontha skrev:
Onödigt uppkäftig kommentar riktat mot en person med riktig kunskap om branschen och vill hjälpa en av oss simpla amatörer. Det är inte ofta man får så pass kvalificerad hjälp. Följer tråden med stort intresse för att jag själv är i görningen med precis samma sak.
Du har rätt! Jag känner att jag har gjort mitt här och lämnar detta forum...
 
  • Gilla
Joonazz och 2 till
  • Laddar…
Var i samma sits som du.
Gjorde allt själv.

Det första trickset man kan göra är att dela upp installationen i två delar.
En del för bostadsvåningen och en för källaren.
Man anmäler byte av ventilationssystem till kommunen och har en ritning för bostadsvåningen.
Iom att det är bara en våning så duger dina planritningar ovan med rör och ventiler dragna med röd/blått streck.
Inte så noga
Man gör hela den biten klar med OVK och får godkänt av kommunen.
Sen drar man vidare till källaren och trimmar in
(inga problem att trimma in själv, gjort det och låg innom 5% på alla ventiler och då har jag en öppen spis som ställer till det med)
För källaren behöver man INTE göra en ny anmälan o ny ritning.
Detta för att det nu räknas som en mindre ventilationsändring.
Gör man både bostadsvåning och källare kan man behöva mycket mer avancerade ritningar beroende på kommun.

Sen om du ska ha upp FTX agget på vinden kan du behöva kolla fysisk storlek på agget mot den fysiska storleken på luckan till vinden så att FTXn går in. Tråkigt med extra jobb om agget är fysiskt för stort.
Valde själv Flexit Nordic CL4 just på grund av aggets fysiska format.
 
L Luki5 skrev:
Får man fråga vilket företag du anlitade för ritning?
Jag anlitade dessa, både för att rita upp systemet och för allt materiell.

https://alig.se/

Nu är det några år sedan så vet inte vad dom tar för projekteringen idag. Men då var det helt klart värt kostnaden.

Dom levererade alla delar som behövdes inklusive aggregat.
 
  • Gilla
Luki5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.