Gareth Gareth skrev:
Jag har samma tanken - vi har ett pannrumm med en schakt med skorsten samt alla badrumskanelerna för självdrag ventilation i. Vore intressant att se någon annan som gjort likadant, har inte hittat så mycket här på forumet än
Tycker också att det är svårt att hitta information och erfarenheter om det här och på nätet i stort!

Men jag tänker att det inte borde vara någon större skillnad från att ha aggregatet på vinden. Dock kände jag inte till att det finns stående aggregat som är till för det så den informationen tackar jag hjärtligt för. Sen är det bara att man ska få plats med två 160mm spirorör(?) i schaktet, det kanske inte är en självklarhet.
 
anders07 anders07 skrev:
Testa Google...
Jag bara utgår från att man kommer med ett påstående om lagkrav också då kan hänvisa till rätt lag eller författning.
 
altaxis altaxis skrev:
I vinter flyttar vi in i vårt nya hus. Byggt 67 med självdrag som inte är så välfungerande.
Planerar att installera FTX-system och kommer göra jobbet själv.
På vinden finns gott om plats för aggregatet och rördragning till bottenplan. Det som är lite knepigt är dels att få ner rör till källaren och sen hur jag ska dra rören i källaren.
Troligtvis kan jag ta ner dem genom en garderob, men det finns en liten, liten risk att golvvärmeslingona är dragna inne i garderoben. Undersöker det just nu men tillsvidare utgår vi från att vi kan ta ner rören där. Då kommer ju frågan vidare hur vi ska dra rören i källaren.
Jag har skissat på vilka rum som ska ha tilluft respektive frånluft, funderar på om det kanske behövs ett frånluft till på bottenplan.
Vi ska bygga upp nya väggar i källaren för att få in 2 sovrum till.
Vilket aggregat vi ska ha är inte bestämt ännu och kan lämnas till sen.


Vad tänker proffsen om detta?
Har jag tillräckligt med till/frånluft?
Storlek på don?

Jag har en hel del böjar till 160mm spirorör liggande och använder såklart gärna dem om de går...
[bild]
Går i samma tankar. Vad gäller kring att huset ska vara ”tätt” för att FTX ska funka? Fick kommentarer om detta när jag pratade med vänner som har lite kunskap.
Mina tankar är att FTX ändå måste vara bättre än självdrag då man säkerställer mängden av luftbyte och tar vara på värmen så gott det går.
Fråga två, vad har du budgeterat för projektet?
 
T Thomas Jönsson skrev:
Går i samma tankar. Vad gäller kring att huset ska vara ”tätt” för att FTX ska funka? Fick kommentarer om detta när jag pratade med vänner som har lite kunskap.
Mina tankar är att FTX ändå måste vara bättre än självdrag då man säkerställer mängden av luftbyte och tar vara på värmen så gott det går.
Fråga två, vad har du budgeterat för projektet?
Problemet om det är väldigt otätt är att du inte alls säkerställer att flödena går som de ska utan det läcker in luft i otätheter. Men i ett normaltätt hus är det inga problem.

Till TS: Du ska definitivt sätta ett frånluftdon i köket fläkten går bara en del av dygnet och drar mycket mer luft än vad ett frånluftdon gör.
Fläktens imkanal bör inte anslutas till aggregatet.
Sätt frånluft i duschen utanför bastun.
Behåll väggventilen inne i bastun.
Det kan vara trångt att komma åt att gå ner genom en garderob så nära yttervägg pga takets lutning. Det kan avhjälpas delvis genom två 45° böj (per kanal) istället för en 90°, men det är inte säkert att det är så lätt ändå. Tänk på att det ska på 80 mm isolering på kanalerna också.
Ja, källaren ser svårdragen ut. Det kan gå att avhjälpa genom ett separat aggregat eller genom FF i väggen i något rum.

//
En som ritat ett antal villor samt några lägenheter och kontor.
Vi tar typ ett par tusen för att skissa upp en villa.

PS.
Galet att ha bara två toaletter i ett så stort hus.
DS.
 
K kalasarn skrev:
Tycker också att det är svårt att hitta information och erfarenheter om det här och på nätet i stort!

Men jag tänker att det inte borde vara någon större skillnad från att ha aggregatet på vinden. Dock kände jag inte till att det finns stående aggregat som är till för det så den informationen tackar jag hjärtligt för. Sen är det bara att man ska få plats med två 160mm spirorör(?) i schaktet, det kanske inte är en självklarhet.
Det är inte säkert att du måste ha 160 i schaktet. Det går att gå ner en dimension och sedan gå upp igen, om det behövs. Det är ju bara halva husets luft som ska upp till vinden. Lindab har en app där man kan räkna på kanaldimensioner.
 
  • Gilla
kalasarn
  • Laddar…
M Mr Marqs skrev:
Sätter du extra frånluft i köket så är risken att det drar ut stekos i köket istället för att dra ut i köksfläkten. Sen är det bra om tilluften sätts så långt in i rummen som möjligt för att luftbytet ska bli så stort som möjligt.
M Mr Marqs skrev:
Helt värdelöst i praktiken!
Från början monterades vårt frånluftsdon i köket ca 0,7 m i sidled från köksfläkten, då blev det lite fett/os i frånluften.
När vi byggde om köket så flyttade jag frånluftsdonet en bit, så nu är det 2,5 m från köksfläkten, nu är det "inget" fett/os i frånluftsdonet, men fortfarande är det frånluftsdon i köket.

Sen gäller det att ha en tillräckligt bra köksfläkt å använda den samt rengöra fettfiltret tillräckligt ofta.
 
M Mr Marqs skrev:
Gjorde du en anmälan till kommunen när du satte in ett ftx?
Ja, man ska göra bygganmälan vid väsentlig ändring av ventilationen.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, man ska göra bygganmälan vid väsentlig ändring av ventilationen.
Helt sjukt! Trodde bara det gällde när man ändrade något utvändigt. 4000kr som man inte får ett skit för.
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Walle85
Oklart om detta tillför något. Men vår FTX installation har frånluft precis snett ovanför spisfläkten. Aldrig upplevt problem med matos i något rum som har tilluft.

När vi renoverade köket för två år sedan lät vi det vara som det var innan, dvs. flyttade aldrig kanal/don. Denna fläkt är dock mycket bättre än den gamla 80/90-tals grejan som satt där innan. Men märkte som sagt inget innan eller efter renovering.

Kök med vit köksfläkt inbyggd under överskåp. Spishällens fläkt synlig ovan marmorliknande stänkskydd. Flaskor till vänster på bänkskivan, eluttag på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Tänk också på att du ska ha två flyktvägar från sovrum, så högt sittande fönster kan vara problem...

Jag rekommenderar inte extra frånluft i köket!
Vi täppte till vår kanal helt och lade en tilluft extra just utanför köket och på så sätt minskade matos i övriga huset rejält.
Man sätter effektvakt eller digital in från spisfläkt till ftx så all frånluft stängs av när köksfläkt går. Samtidigt går max tilluft igång så spisfläkten får något att suga från. Så har vi det nu och hade även i vårt förra boende.
 
  • Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
F
M Mr Marqs skrev:
Helt värdelöst i praktiken!
Funkar bra här med. Den tar både ångan från diskmaskinen och os från ugn och mikro.
 
anders07 anders07 skrev:
Testa Google...
Onödigt uppkäftig kommentar riktat mot en person med riktig kunskap om branschen och vill hjälpa en av oss simpla amatörer. Det är inte ofta man får så pass kvalificerad hjälp. Följer tråden med stort intresse för att jag själv är i görningen med precis samma sak.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Man kan också välja lösningen att sätta till och frånluft i samtliga rum. Då kan man bygga med täta, tysta innerdörrar utan att det stör ventilationen.

Läckande hus kan påverka flödet, det löser man dock ganska lätt med injusteringen.
 
Definitivt en sparad tråd, bra beskrivning av TS och så givande att många med kompetens väljer att svara och ge input! Går i samma tankar med FTX så har följt denna och tagit noteringar 😀👏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.