7 209 läst · 56 svar
7k läst
56 svar
Hjälp med FTX, rördragning och ventilplacering.
Jag håller på med ett identiskt projekt dock med lite mindre utrymme på vinden än dig.altaxis skrev:Har samma förutsättningar med skorstenen. Tyvärr har de satt värmepumpens innedel framför murstocken och sen dragit rör precis framför kanalerna. Blir en hel del omdragning av vattenrör om jag ska göra så.
Å andra sidan, ligger golvvärmen in i garderoberna så har jag nog inget annat val.
Har också funderat på att låta ett proffs rita upp systemet när vi kommit fram till hur vi vill ha det. Kan vara värt pengarna. Vad fick ni ge för den tjänsten?
Precis som JLIM så fick jag tag på en konstruktör som gjorde ritning för några tusen.
Soliduct säljer kompletta kit med ritning men ringer man till dom så kan man beställa endast ritning.
Vi valde Flexit Nordic FTX då det går att nå via taket på ovanvåningen istället för att behöva klättra upp på vinden. Man ska ju trots allt byta filter i anläggningen även när man blir gammal gubbe!
Vi överdimensionerade också, precis som Wigert skrev, med förhoppningen att få ner ljudet genom att aggregatet kör på lägre varvtal.
Hos oss gick det inte att få till rör-dragningen till källaren på ett bra sätt, förhoppningsvis går det bättre för dig. Skulle det mot förmodan inte göra det så har jag ett alternativt förslag, nämligen det som vi körde på.
Vi har ett separat ventilationssystem till källaren, det gick snabbt och lätt att installera, tog väl två arbetsdagar totalt och vi gjorde allt jobbet själva!
Kan bifoga bilder och information på den färdiga anläggningen vid intresse. Enda nackdelen med systemet är att det är något mer högljudd än vad jag antar att ett FTX-aggregat på vinden kommer att vara.
Detta FTX-system tillverkas av Blauberg men marknadsförs även av Nibe, Flexit samt några andra mindre ventilationsföretag.
Proffset hjälper även till med att rita in spjäll och ljuddämpare för att få en tyst driftaltaxis skrev:Har samma förutsättningar med skorstenen. Tyvärr har de satt värmepumpens innedel framför murstocken och sen dragit rör precis framför kanalerna. Blir en hel del omdragning av vattenrör om jag ska göra så.
Å andra sidan, ligger golvvärmen in i garderoberna så har jag nog inget annat val.
Har också funderat på att låta ett proffs rita upp systemet när vi kommit fram till hur vi vill ha det. Kan vara värt pengarna. Vad fick ni ge för den tjänsten?
FTX är bra, bästa energibesparingen du kan göra bla.altaxis skrev:I vinter flyttar vi in i vårt nya hus. Byggt 67 med självdrag som inte är så välfungerande.
Planerar att installera FTX-system och kommer göra jobbet själv.
På vinden finns gott om plats för aggregatet och rördragning till bottenplan. Det som är lite knepigt är dels att få ner rör till källaren och sen hur jag ska dra rören i källaren.
Troligtvis kan jag ta ner dem genom en garderob, men det finns en liten, liten risk att golvvärmeslingona är dragna inne i garderoben. Undersöker det just nu men tillsvidare utgår vi från att vi kan ta ner rören där. Då kommer ju frågan vidare hur vi ska dra rören i källaren.
Jag har skissat på vilka rum som ska ha tilluft respektive frånluft, funderar på om det kanske behövs ett frånluft till på bottenplan.
Vi ska bygga upp nya väggar i källaren för att få in 2 sovrum till.
Vilket aggregat vi ska ha är inte bestämt ännu och kan lämnas till sen.
Vad tänker proffsen om detta?
Har jag tillräckligt med till/frånluft?
Storlek på don?
Jag har en hel del böjar till 160mm spirorör liggande och använder såklart gärna dem om de går...
[bild]
Jag har haft OVK behörighet i ca 15 år, jobbade som VVS konsult hela 90 talet.
Jag tycker det vore bättre om du sätter ventilationsaggregatet nere i pannrummet, ex Temovex aggregat, de ser ut som kylskåp typ, lätta att serva mm,, det är de aggregaten som används i de flesta passivhus.
Tilluft i alla vistelsedelar typ vardagsrum, sovrum etc, som några andra skrev, sätt tilluften längst bort från dörren i rummet, glöm inte att det måste vara glipa i alla trösklar annars fungerar inte ventilationen med stängd dörr. Tänk en rak linje mellan tilluftsdon och utsug, undvik don som kastar luften långt det upplevs ofta som drag.
I köket behöver du en 160 kanal till köksfläkten, OCH du måste ha en extra frånluftsventil någonstans nära speisen, fläkten tar inte allt.
Det räcker med 100 kanal i källaren.
Vad är det för lag som säger två utrymningsvägar från varje sovrum? Inget jag känner till. Då borde ju alla sovrum på en övervåning ha egen trappa ner till marken. Det finns inte..anders07 skrev:
Jag googlade lite och hittade detta från brandskyddsföreningens sida:Michael Sellering skrev:
Grundkravet i bostäder är att det ska finnas minst två utrymningsvägar. Utrymning från villa/småhus ska kunna ske utan hjälp av räddningstjänsten.
Från varje boningsrum eller annat rum där personer vistas mer är tillfälligt ska finnas antingen:
En utgång till utrymningsväg (t.ex. trappa utanför bostaden).
Utgång direkt till det fria i markplanet eller till en utvändig trappa eller en fast stege som leder till markplanet.
Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 m över markplanet utanför.
Genom ett annat närliggande rum i samma våningsplan som uppfyller kraven i punkt 1, 2 eller 3 om detta rum kan avskiljas från underliggande våning genom att stänga en eller flera dörrar.
Krav på fast stege gäller generellt om avståndet till mark från fönster överstiger 5 meter, detta gäller oberoende av räddningstjänstens insatstid.
https://www.brandskyddsforeningen.se/villa/utrymning/
Alltså räcker det som jag tänker att de antingen kan utrymma upp för trappan eller genom garaget. Alternativt kan man kravla genom fönstret i ena rummet. Andra rummet har glasbetong i nuläget. Kanske sätter jag in ett öppningsbart fönster istället i framtiden.
Efter snabbkoll verkar temovex vara betydligt dyrare än de vanliga för vindsmontering så det går nog bort. Finns som sagt plats på vinden och även om det är lite knöligt att få upp den är det nog inte värt 10-15k att slippa engångsböket att få upp den.Michael Sellering skrev:FTX är bra, bästa energibesparingen du kan göra bla.
Jag har haft OVK behörighet i ca 15 år, jobbade som VVS konsult hela 90 talet.
Jag tycker det vore bättre om du sätter ventilationsaggregatet nere i pannrummet, ex Temovex aggregat, de ser ut som kylskåp typ, lätta att serva mm,, det är de aggregaten som används i de flesta passivhus.
Tilluft i alla vistelsedelar typ vardagsrum, sovrum etc, som några andra skrev, sätt tilluften längst bort från dörren i rummet, glöm inte att det måste vara glipa i alla trösklar annars fungerar inte ventilationen med stängd dörr. Tänk en rak linje mellan tilluftsdon och utsug, undvik don som kastar luften långt det upplevs ofta som drag.
I köket behöver du en 160 kanal till köksfläkten, OCH du måste ha en extra frånluftsventil någonstans nära speisen, fläkten tar inte allt.
Det räcker med 100 kanal i källaren.
Man kan ju också välja att inte byta filter mitt under högsommaren så är det nog ganska lugnt med vindsplacering.
Ska verkligen köksfläkten koppas på ftx? Fått för mig att det orsakar väldigt mycket fett och skit i aggregatet.
Nyfiken på FTX själv och vill helst ha aggregatet i pannrummet i källaren. Är det något som gör att man inte bör ha vanliga aggregat för vindsmontering i källaren?altaxis skrev:Efter snabbkoll verkar temovex vara betydligt dyrare än de vanliga för vindsmontering så det går nog bort. Finns som sagt plats på vinden och även om det är lite knöligt att få upp den är det nog inte värt 10-15k att slippa engångsböket att få upp den.
Man kan ju också välja att inte byta filter mitt under högsommaren så är det nog ganska lugnt med vindsplacering.
Ska verkligen köksfläkten koppas på ftx? Fått för mig att det orsakar väldigt mycket fett och skit i aggregatet.
Anslutningar för rören sitter på olika platser. Du ska väl dra rör uppåt från källaren? Då ska du ha ett stående placerat aggregat, kanske montera på vägg?K kalasarn skrev:
Nej! Du ska absolut INTE koppla in köksfläkten till ditt FTX, en separat 160 till yttertak behövs eftersom de nya designfläktarna har ett djäkla flöde, har du en 125 kanal ( vilket är vanligast) så blir det en strypning som gör att du inte går fullt flöde.altaxis skrev:Efter snabbkoll verkar temovex vara betydligt dyrare än de vanliga för vindsmontering så det går nog bort. Finns som sagt plats på vinden och även om det är lite knöligt att få upp den är det nog inte värt 10-15k att slippa engångsböket att få upp den.
Man kan ju också välja att inte byta filter mitt under högsommaren så är det nog ganska lugnt med vindsplacering.
Ska verkligen köksfläkten koppas på ftx? Fått för mig att det orsakar väldigt mycket fett och skit i aggregatet.
Ok 5 meter är ok för att hoppa ner från 2a våningen genom ett fönsteraltaxis skrev:Jag googlade lite och hittade detta från brandskyddsföreningens sida:
Grundkravet i bostäder är att det ska finnas minst två utrymningsvägar. Utrymning från villa/småhus ska kunna ske utan hjälp av räddningstjänsten.
Från varje boningsrum eller annat rum där personer vistas mer är tillfälligt ska finnas antingen:
En utgång till utrymningsväg (t.ex. trappa utanför bostaden).
Utgång direkt till det fria i markplanet eller till en utvändig trappa eller en fast stege som leder till markplanet.
Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 m över markplanet utanför.
Genom ett annat närliggande rum i samma våningsplan som uppfyller kraven i punkt 1, 2 eller 3 om detta rum kan avskiljas från underliggande våning genom att stänga en eller flera dörrar.
Krav på fast stege gäller generellt om avståndet till mark från fönster överstiger 5 meter, detta gäller oberoende av räddningstjänstens insatstid.
[länk]
Alltså räcker det som jag tänker att de antingen kan utrymma upp för trappan eller genom garaget. Alternativt kan man kravla genom fönstret i ena rummet. Andra rummet har glasbetong i nuläget. Kanske sätter jag in ett öppningsbart fönster istället i framtiden.
Det är grundkravet, ja... Du ska tänka på att det inte bara handlar om att ta sig ut, men även om att en brandman ska kunna ta sig in.altaxis skrev:
Jag skulle inte vilja sova i ett rum som bara har en dörr och inget annat sätt att utrymma...
Ja precis, min tanke är att dra rören upp genom schaktet där gamla oljepannan hade sin skorsten upp på vinden och därifrån fördela ut till rummen. Måste dock få bort skorstenen först men det är en annan femma!Jonatan79 skrev:
Sen vill man väl antagligen ha ventilation i källaren också.
Jag har samma tanken - vi har ett pannrumm med en schakt med skorsten samt alla badrumskanelerna för självdrag ventilation i. Vore intressant att se någon annan som gjort likadant, har inte hittat så mycket här på forumet änK kalasarn skrev: