No 3 och4 är slutet när kontakten är påverkad och nr 1 och nr2 är sluten när den är opåverkad och du har ju lagt fas och nolla på samma brytare nr 3 o 4 så då blir det ju kortis när den påverkas
Prova att lägga fasen på nr 3 och nollan på nr 1
Prova att lägga fasen på nr 3 och nollan på nr 1
Då slut ju fasen och Nollan bryts, det kommer inte att fungera.Gusten2915 skrev:
Eller oxå ska det vara en 2-polig som föregående sa. Vad är det som påverkar brytaren ska den vara påverkad när den ska gå isåfall tror jag att det är fel brytareGusten2915 skrev:
Nisse har rätt skrev lite fort 2- polig tror jag
Det blir ju tvärkortis när brytaren påverkas som det är kopplat nu så inget konstigt att säkringen flyger då.
Bättre du skriver vad som är i andra änden på kabeln också och vad som ska hända när brytaren blir påverkad.
Bättre du skriver vad som är i andra änden på kabeln också och vad som ska hända när brytaren blir påverkad.
Tack för alla svar. Nej det är inte samma brytare som den gamla. Denna är en som aktiveras med tryck från spaken över. För att slippa stå och hålla in en knapp längre bort. Den blir enhands istället för tvåhands grepp. Vet att de ä farligt och så men denna klyv går så hemskt sakta ändå. Här är länk till brytare https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0718YQDBR?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title
Även om du kopplar om i din nya brytare så det fungerar (vilket är enkelt gjort) kommer den knappast hålla speciellt länge som direktstart av din motor. Den har bara en bråkdel av kapaciteten den gamla har eller vad som krävs i ditt fall.A abel48 skrev:Tack för alla svar. Nej det är inte samma brytare som den gamla. Denna är en som aktiveras med tryck från spaken över. För att slippa stå och hålla in en knapp längre bort. Den blir enhands istället för tvåhands grepp. Vet att de ä farligt och så men denna klyv går så hemskt sakta ändå. Här är länk till brytare [länk]
Du bör se på andra bättre lösningar tex med ett relä som du styr med din brytare.
Kalas! tack så mycket de fungerade fint de , nu slapp jag migrän 😊 .
Men fattar inte riktigt hur... så de är kopplat nu stämmer ju inte med kopplings bilden som va med...?
Sen angående att den inte kommer hålla hur kan jag koppla in ett relä? Denna ä ju på 5a och den gamla 12a såg jag ju nu. Men ska inte kondensator hjälpa till å?
Men fattar inte riktigt hur... så de är kopplat nu stämmer ju inte med kopplings bilden som va med...?
Sen angående att den inte kommer hålla hur kan jag koppla in ett relä? Denna ä ju på 5a och den gamla 12a såg jag ju nu. Men ska inte kondensator hjälpa till å?
Vippbrytaren är bara en strömställare så kopplingsbilden stämmer bra. Det behöver finnas en last i serie mellan tändtråd och neutral. På kopplingsbilden är den visualiserad med en lampa.A abel48 skrev:Kalas! tack så mycket de fungerade fint de , nu slapp jag migrän 😊 .
Du hade gjort en direkt kortslutning när du inte hade någon last emellan som begränsar strömmen.
Den nya vippbrytaren är märkt driftkategori ac-15 så den är bara gjord för styrning av reläer och kontaktorer och inte direktstart av induktiva laster.