6 502 läst · 70 svar
7k läst
70 svar
Hjälp med att koppla en lampa
********* reedigerat av moderator, otrevligt ********Mikael_L skrev:Nu är det så att det finns ingen annan än du som tycker det är vettigt att gå 3 år skola och sen 4 års praktik för att koppla ett sladdställ i till en lampa.
Sug lite på den, så kanske du inser hur löjligt du resonerar.
Det var ju den nivån jag anser att du redan satt.
Att det ska krävas att anlita en elfirma för att koppla ett sladdställ !! 🙄
Anser du också att man måste köra bilen till verkstan för att fylla spolarvätska om man är osäker på vilket av locken som ska öppnas?
Jag tycker ärligt talat att du bara taggar ner lite, be cool ...
Häng här på forumet och bidra med kunskap istället för pekpinnar, så ska du se vad trevligt det blir för oss alla.
Jag kommer ge dig oändligt med chanser att byta spår, jag är inte långsint, jag är inte ens stött eller arg eller nåt, men möjligen lite trött, för jag har som du själv såg, varit här länge, och det kommer in en som dig med jämna mellanrum här, vi har sett det förut.
En del växlar om och börjar sprida kunskap och blir kvar länge, andra stångar sig vidare som någon slags riddaren Don Quijote, tills de ledsnar och försvinner. Så brukar det bli.
För att ta det från början då.
Jag skrev: "I egenskap av att vara Elinstallatör, alltså ha det som tidigare kallades för behörighet, säger jag följande."
Hur kunde du få det till att jag antydde att "Elinstallatör" är något som inte fanns förut?
Om du verkligen läste vad jag skrev, så borde du förstått att det var benämningen "behörighet" som jag menade tillhörde det "tidigare". Jag är rätt övertygad om att den benämningen fortsatt är mer bekant för de flesta än att använda "auktoriserad", därför använder jag det gärna i mer publika sammanhang.
Men du tog ju chansen och var "cool" (som du själv uttrycker det att man ska vara) och dissade mig rätt så direkt. Det efter mitt andra inlägg på forumet. Vilket välkomnande!
Är det att vara "cool"?
Men, men... Jag förlåter dig kära Mikael L.
Redigerat av moderator:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 307 inlägg
Vad vill du uppnå på detta forum?S Sintra1965 skrev:Ha,ha...
Tänk att du hittat så många bokstäver på ditt tangentbord, och dessutom lyckats sätta ihop dem till ord.
Jag är riktigt imponerad, med tanke på din svaga läsförståelse.
Jag skrev: "I egenskap av att vara Elinstallatör, alltså ha det som tidigare kallades för behörighet, säger jag följande."
Hur kunde du få det till att jag antydde att "Elinstallatör" är något som inte fanns förut?
Om du verkligen läste vad jag skrev, så borde du förstått att det var benämningen "behörighet" som jag menade tillhörde det "tidigare". Jag är rätt övertygad om att den benämningen fortsatt är mer bekant för de flesta än att använda "auktoriserad", därför använder jag det gärna i mer publika sammanhang.
Men du tog ju chansen och var "cool" (som du själv uttrycker det att man ska vara) och dissade mig rätt så direkt. Det efter mitt andra inlägg på forumet. Vilket välkomnande!
Är det att vara "cool"?
Vad tror du om dina chanser att få gehör för dina åsikter om vad som är farligt och vad man behöver ringa en elfirma för att åtgärda?
Du har en riktigt usel start här nu, men det är ännu inte för sent att rätta till det, om du vill.
Statistiken håller inte med dig.S Sintra1965 skrev:
El kan vara livsfarligt men att bada är på riktigt livsfarligt.
30+ personer drunknar varje år.
Runt 1-3 person dör av el och av dom är en övervägande majoritet idioter som springer på taket på godsvagnar på bangårdar och berör järnvägens luftledningar.
Har någon privatperson dött av el vid arbete på den egna anläggningen i närtid ?
Sanningen är att det är elektrikerna som är slarviga och inte följer ens grundläggande regler.
Du fick mig att tänka att det är på ett sätt synd att man behöver behörighet för att koppla el men inte för att skriva på forum.S Sintra1965 skrev:Ha,ha...
Tänk att du hittat så många bokstäver på ditt tangentbord, och dessutom lyckats sätta ihop dem till ord.
Jag är riktigt imponerad, med tanke på din svaga läsförståelse.
Är det att vara "cool"?
I egenskap av att vara forumdeltagare och fd elinstallatör lägger jag mig i detta helt oombedd.🙄
Jag tycker du uttrycker dig klart och tydligt. Bra att direkt säga att man är professionell elektriker. Bara genom ditt ordval förstår andra i samma bransch att det är seriöst. Du fortsatte med att skriva:
Detta är inget svar till någon.
Bara ett sätt att säga
⚡Välkommen hit!😎
⚡Välkommen hit! 👌S Sintra1965 skrev:
Jag tycker du uttrycker dig klart och tydligt. Bra att direkt säga att man är professionell elektriker. Bara genom ditt ordval förstår andra i samma bransch att det är seriöst. Du fortsatte med att skriva:
Jag är 100% enig med dig i detta. Och skulle kunna ha skrivit det själv. Har gjort det oxo...S Sintra1965 skrev:
Obegripligt. Tja eller om man läser snabbt och är trött kanske man kan misstolka det så.S Sintra1965 skrev:
Ja, någon annan tolkning tycker jag är långsökt.S Sintra1965 skrev:
Förståeligt. Man vill ju att publiken, dvs de som inte själva är i branschen (som t.ex. TS) skall begripa det man vill förmedla. De som har "tillräckliga" el-kunskaper begriper rimligen vad som menas även om man inte uttrycker sig exakt som man borde om man följer terminologin i elsäkerhetsverkets föreskrifter.S Sintra1965 skrev:
Detta är inget svar till någon.
Bara ett sätt att säga
⚡Välkommen hit!😎
Redigerat:
Om det är så farligt, varför är det tillåtet?O skrev:
Sanningen är att det inte är farligt alls om man hanterar det med bara grundläggande försiktighet.
Bara för att det finns skyltar som påstår en sak blir det inte en sanning att elen är farlig.
Vad är risken att någon som inte springer på bangården och hoppar på järnvägsvagnar ska råka illa ut av elledning?
Du blandar ihop högspänningsledningar och ledningar på järnväg med ledningar i bostäder..menar du på fullt allvar att det är samma sak?
Sovdöden är irrelevant i sammanhanget, att jämföra det med drunkning eller elolyckor eller andra händelser är ohedeligt.
Vi ska alla dö och merparten av oss gör det just i sömnen, vi bara inte vaknade sista dagen.
Redigerat:
Det jag kan vilja uppnå (inom det elektriska) på forumet är att få en förståelse om att det finns en del arbeten man inte ska ge sig in på om man är det minsta osäker på hur man ska gå till väga.Bo.Siltberg skrev:
Ett forum må kunna ge en hel del information, men allt som oftast spretar det väldigt mycket i kompetens och tyckanden.
Just det elektriska är ju dessutom rätt så reglerat enligt lag och föreskrifter. Det är helt enkelt inte tillåtet att göra vissa saker om man inte kan påvisa en kompetens.
Varför fick jag en riktigt usel start här på forumet?
Ja, enligt mitt tycke eftersom mitt första inlägg i denna tråd tydligen inte passade en viss person som då direkt gjorde sig lustig över det jag skrev (och dessutom missuppfattat det).
Är det då jag som ska "rätta till det"?
Skit får skit tillbaka.
Om mitt första inlägg i denna tråd istället fått kommentaren, till exempel: "Rätt i sak, men forumet ska ge TS rätt kunskap". Ja då hade inte jag heller varit "ocool" tillbaka.
@DilatoD Dilato skrev:Statistiken håller inte med dig.
Runt 1-3 person dör av el och av dom är en övervägande majoritet idioter som springer på taket på godsvagnar på bangårdar och berör järnvägens luftledningar.
Har någon privatperson dött av el vid arbete på den egna anläggningen i närtid ?
Sanningen är att det är elektrikerna som är slarviga och inte följer ens grundläggande regler.
Om du tycker den text jag skrev är felaktig på något sätt, då kanske du ska kontakta Elsäkerhetsverket?
Den texten du citerad från mitt inlägg är direkt kopierad från deras hemsida.
Att det sen dör fler personer på grund av drunkning... Tjaa, det kanske kan bero på att det faktiskt finns lagar och föreskrifter för hur man ska hantera det elektriska?
Och glöm inte Alvedon (eller eg Paracetamol), det avlider 10-20 personer årligen av Paracetamolförgiftning.D Dilato skrev:Statistiken håller inte med dig.
Och många fler hamnar i mer eller mindre långvarig intensivvård.
Lösningen skulle väl vara att det endast får skrivas ut av läkare, det skulle inte få ner dödstalen till noll, men troligen minska dem.
Men nu är det som så att samhället väger nyttor mot nackdelar, och "vi" är beredda på att ta nackdelarna, vi står t.ex. ut med en drygt 500 trafikdöda per år, för att nyttan med bilen/trafiken är tillräckligt stor.
Vi kan också sluta använda el, som tankeexperiment.
För ärligt talat kommer vi aldrig kunna få ner dödsfallen något mer, för alla som dött de senaste 10 åren har sprungit på tak på järnvägsvagnar eller jobbat med högspänning, och så var det ju en som letade mask för att fiska med, med hjälp av el.
Antal omkomna i elolyckor
Det är då bättre att du tar dig lite tid att göra lite stickprov i elforumdelen under åren och se på vad som normalt tas upp och skrivs där. Då och då kommer det in skribenter med din hållning i första inläggen och för all del även betydlig klumpigare också. Det håller jag med Bo om är en dålig start men som givetvis inte hindrar en rimligare fortsättning.S Sintra1965 skrev:Det jag kan vilja uppnå (inom det elektriska) på forumet är att få en förståelse om att det finns en del arbeten man inte ska ge sig in på om man är det minsta osäker på hur man ska gå till väga.
Ett forum må kunna ge en hel del information, men allt som oftast spretar det väldigt mycket i kompetens och tyckanden.
Just det elektriska är ju dessutom rätt så reglerat enligt lag och föreskrifter. Det är helt enkelt inte tillåtet att göra vissa saker om man inte kan påvisa en kompetens.
Varför fick jag en riktigt usel start här på forumet?
Ja, enligt mitt tycke eftersom mitt första inlägg i denna tråd tydligen inte passade en viss person som då direkt gjorde sig lustig över det jag skrev (och dessutom missuppfattat det).
Är det då jag som ska "rätta till det"?
Skit får skit tillbaka.
Om mitt första inlägg i denna tråd istället fått kommentaren, till exempel: "Rätt i sak, men forumet ska ge TS rätt kunskap". Ja då hade inte jag heller varit "ocool" tillbaka.
Du kommer nog också se att det hålls en bra nivå på råden om TS är intresserad behöver inget felaktigt mer än då formellt komma ut i slutänden tvärtom sammanvägt bra lösningar. Det är nog vettigt om du följer praxis att det är ok att ta upp regleringar kring arbetet en gång per tråd och kanske även då tänka efter om det är nödvändigt och tillför något.
Själv påpekar jag aldrig något sånt utan försöker utgå från sakfrågan och övriga svar och TS upplevda förmåga och inställning. På det bygger jag min eventuella medverkan i tråden och oftast begränsat om jag inte har tillräcklig kunskap att vara för rätvinklig.
Jag tänkte att jag skulle uppdatera lite om paracetamol (eg acetaminofen, ) men hittar inga nya siffror. En rapport från 2019 antyder att oavsiktliga förgiftningar sjunkit en hel del och numera är det mest avsiktliga förgiftningar. Antalet dödsfall verkar också gått ner lite så det är ju bra. Lik förbannat så ser jag på jobbet ett par per år som behöver en ny lever pga detta. Jag tror inte att så många som 10-20 dör årligen nu men några är det. Dock oftast avsiktligt numera.Mikael_L skrev:Och glöm inte Alvedon (eller eg Paracetamol), det avlider 10-20 personer årligen av Paracetamolförgiftning.
Och många fler hamnar i mer eller mindre långvarig intensivvård.
Lösningen skulle väl vara att det endast får skrivas ut av läkare, det skulle inte få ner dödstalen till noll, men troligen minska dem.
Men nu är det som så att samhället väger nyttor mot nackdelar, och "vi" är beredda på att ta nackdelarna, vi står t.ex. ut med en drygt 500 trafikdöda per år, för att nyttan med bilen/trafiken är tillräckligt stor.
Vi kan också sluta använda el, som tankeexperiment.
För ärligt talat kommer vi aldrig kunna få ner dödsfallen något mer, för alla som dött de senaste 10 åren har sprungit på tak på järnvägsvagnar eller jobbat med högspänning, och så var det ju en som letade mask för att fiska med, med hjälp av el.
Antal omkomna i elolyckor
[bild]
Det är hur som helst ett sidospår. Grundfrågan är detta med el och behörighet och det har ju tröskats till leda.
@Sintra1965 Gör som det föreslås ovan. Läs lite i eldelen av forumet och bilda dig en uppfattning om råden som ges. Försök göra det utan filtret juridik, dvs vad lagen säger, utan titta bara på den tekniska delen. Som en bonusövning kan du också fundera kring ellagstiftningen, om den är rimlig i förhållande till risker och nytta. Är den rimlig rättsfilosofiskt? En bra startpunkt är elektrikern med 10 år erfarenhet, men utan egen auktorisation, som får koppla vad som helst på jobbet men ingenting hemma. Nästa fundering är varför man inte kan skriva prov utan måste ha fyra år praktik.
Till sist, visa gärna den delen av författningen som säger att det krävs något särskilt av TS att koppla ihop en lamparmatur, dvs en med stickpropp som inte är fast ansluten.
Glöm inte han i Hässelby som klättrade upp i en högspänningsstolpe av synnerligen oklara skäl.Mikael_L skrev:
Men ja, det är elektriker som slarvar med rutinerna eller så är det tågklättrare som dör av el i huvudsak.
El är POTENTIELLT livsfarligt, vilket väldigt många andra saker också är. Hanterar man det rätt är det en enorm nyttighet, vilket väldigt många andra saker också är.
@tommib
Nä, jag tänker inte sitta och bläddra igen om föreskrifterna för att hitta den exakta tydelsen. Som dessutom då ska tolkas.
Tycker det räcker med vad som står på Elsäkerhetsverkets hemsida, vilket jag förutsätter är deras tolkning
Citat:
Detta får du göra själv
:slut citat
Sen, bara som en parantes, är det inte alls säkert att man som elektriker får göra alla arbeten på sin anställning. Det regleras med egenkontrollprogrammet som elinstalltionsföretaget ska ta fram. Men det rimliga är givetvis att man där ser till att alla har minst lika kompetens.
Däremot är det helt rätt, vilket även jag tyckt emellanåt varit märkligt, att en elektriker på sin fritid helt plötsligt blir "lekman".
Nä, jag tänker inte sitta och bläddra igen om föreskrifterna för att hitta den exakta tydelsen. Som dessutom då ska tolkas.
Tycker det räcker med vad som står på Elsäkerhetsverkets hemsida, vilket jag förutsätter är deras tolkning
Citat:
Detta får du göra själv
- Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
- Byta glödlampor
- Byta lamphållare
- Montera skarvsladdar
- Montera sladdströmbrytare och stickproppar
- Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
- Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
- Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.
:slut citat
Sen, bara som en parantes, är det inte alls säkert att man som elektriker får göra alla arbeten på sin anställning. Det regleras med egenkontrollprogrammet som elinstalltionsföretaget ska ta fram. Men det rimliga är givetvis att man där ser till att alla har minst lika kompetens.
Däremot är det helt rätt, vilket även jag tyckt emellanåt varit märkligt, att en elektriker på sin fritid helt plötsligt blir "lekman".
Det elsäkerhetsverket skriver är fel. Regleringen gäller den fasta installationen. Det är inte reglerat vem som får bygga elektriska apparater som inte är fast ansluta så länge de inte sätts på marknaden. En sån korvgrill som består av två spikar i en planka med varsin tamp lindad runt spiken är faktiskt helt laglig att bygga men man får inte sälja den. Jag säger inte att det är en bra idé om man inte vet precis vad man gör (och knappt då) men lagligt är det.
Tillämpliga paragrafer är §§ 16-19 Elsäkerhetslag 2016:732 samt §§ 13-18 Elsäkerhetsförordning 2017:218. Dessa kan böjas till rätt mycket, även för att inkludera en korvgrill.
Du behöver inte förklara hur lagstiftningen fungerar här, vi är alla synnerligen pålästa på den. Jag utelämnade detaljerna för att inte bli för långrandig apropå EKP.
Om jag istället snälltolkar och antar att du menar att man ska ha en viss lägstanivå så är det förstås så men det är orimligt att alla måste ha samma nivå. Självklart bör det finnas anställda med olika kompetenser.
Tillämpliga paragrafer är §§ 16-19 Elsäkerhetslag 2016:732 samt §§ 13-18 Elsäkerhetsförordning 2017:218. Dessa kan böjas till rätt mycket, även för att inkludera en korvgrill.
Du behöver inte förklara hur lagstiftningen fungerar här, vi är alla synnerligen pålästa på den. Jag utelämnade detaljerna för att inte bli för långrandig apropå EKP.
Detta är inte alls rimligt och är dessutom ett omöjligt påstående. Om alla ska ha "minst lika kompetens", vad innebär det? Så fort någon vet mer än någon annan så har inte alla lika kompetens och det var ju baslinjen. Apropå ditt språkbråk med Mikael_L...S Sintra1965 skrev:
Om jag istället snälltolkar och antar att du menar att man ska ha en viss lägstanivå så är det förstås så men det är orimligt att alla måste ha samma nivå. Självklart bör det finnas anställda med olika kompetenser.
Det är inte märkligt, det är orimligt om man bara ser till kompetens. Om man istället ser lagen för vad den är, ett skråskydd, blir det inte alls lika obegripligt.S Sintra1965 skrev: