K Kardan79 skrev:
Om armaturen är jordad (i metall, antar jag) så är det för att armaturen ska vara jordad. Då är det dumt att byta ut kabeln mot en tvåledare.
Köp ny koppling och sladd. Kan inte kosta mer än en hundring (om du inte har sjukt långt till uttaget).
Amaturen är i plast
 
K Kardan79 skrev:
Om armaturen är jordad (i metall, antar jag) så är det för att armaturen ska vara jordad. Då är det dumt att byta ut kabeln mot en tvåledare.
Köp ny koppling och sladd. Kan inte kosta mer än en hundring (om du inte har sjukt långt till uttaget).
 
  • Vit plastgenomföring monterad i ett fönster, med ett snurrat gänglock på en kabel, spegelbild av rum i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med tre ledare monterad på spetsgardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Allt i den första bilden verkar ju vara av plast, så det är otroligt märkligt om den ska vara skyddsjordad. Var ska det anslutas då?

Om den lamphållaren är den som har en gulgrön jordledare i sladden till sig, så är jag av åsikten att den jordledaren kan klippas bort, eller isoleras och läggas åt sidan. Det ser ut som ett typiskt dubbelisolerat utförande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Allt i den första bilden verkar ju vara av plast, så det är otroligt märkligt om den ska vara skyddsjordad. Var ska det anslutas då?

Om den lamphållaren är den som har en gulgrön jordledare i sladden till sig, så är jag av åsikten att den jordledaren kan klippas bort, eller isoleras och läggas åt sidan. Det ser ut som ett typiskt dubbelisolerat utförande.
Det är jag som har sammankoplat den ojordade sladden för att kunna ansluta till ett vägguttag. Det har varit en jordad stickpropp till taket innan.

När du komentera mitt andra inlägg jag hade lagt ut så är principen den samma. Eletrikern har klippt bort den jordade sladden. Så då borde jag kunna göra så här oxå eller?
 
Mikael_L
Om lamphållarna ser ut som den i bilden (den vita lamphållaren helt i plast), så finns det ingen anledning att ansluta någon jordledare.
Då kan du klippa bort ev gulgröna ledare och ansluta allt som ojordat.

Och sen sova gott i vetskap om att allt är korrekt.
 
  • Gilla
Freia08 och 1 till
  • Laddar…
F Freia08 skrev:
Någon annan som vill ge mig ett svar??? Tack
Ställ en tydlig fråga först.
F Freia08 skrev:
Jag har en jordad lamphållare med sladd.
Det är här otydligheten börjar. I inlägg #17 gar du en halv bild på en lampsockel med ansluten kabel. Menar du att denna kabel har en skyddsjordsledare? Är lampsockeln köpt med denna kabel? Lampsockeln ser väldigt modern ut och ska sannolikt inte skyddsjordas. Denna oklarhet måste redas ut. Troligen har någon i efterhand monterat fel typ av kabel till denna lampsockel, men det är bara vad jag tror. Du måste veta för att kunna montera rätt skarvdon och anslutningssladd.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det tog lång tid innan vi fått reda på alla förutsättningarna.
Text och bilder som inte gav rätt info.

Samtidigt ska vi inte glömma att för oss som kan detta är det ju lätt att veta vad som är viktig information, för andra är det inte det.
 
  • Gilla
picro och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det tog lång tid innan vi fått reda på alla förutsättningarna.
Text och bilder som inte gav rätt info.

Samtidigt ska vi inte glömma att för oss som kan detta är det ju lätt att veta vad som är viktig information, för andra är det inte det.
Så är det ju. Lätt för er men svårare för en lekman att förstå vad som är viktig info för er. Men jag klippte bort den jordade kablen och koppla ihop. Det var tydligen bra jordat i ett rum. Tack för hjälpen.
 
Mikael_L
Det hedrar dig att du vill göra det hela korrekt, och inte ger upp bara för att det blir lite knöligt ett tag.
Om alla vore sådana skulle vi se mycket färre hemska elkopplingar.
 
  • Gilla
Freia08
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det hedrar dig att du vill göra det hela korrekt, och inte ger upp bara för att det blir lite knöligt ett tag.
Om alla vore sådana skulle vi se mycket färre hemska elkopplingar.
Är du eletriker eftersom du vet och kan så mycket? Har sett dina inlägg i andratrådar.
 
F Freia08 skrev:
Men jag klippte bort den jordade kablen och koppla ihop.
Det är historien till denna lampsockel med sladd och jordad stickpropp som är intressant. Hur kommer det sig att det sitter en jordad sladd på den? Om du vet att någon har monterat denna sladd i efterhand så kan vi sluta oss till att det är ett misstag, och då kan du klippa den grön/gula ledaren i skarvboxen. Om du inte vet då måste du använda jordade sladdar och jordad stickpropp på allting. Eller så köper du en ny lampsockel med ansluten ojordad sladd.
 
...eller så kan du givetvis öppna den lampsockel du har. Du kommer troligen se att den grön/gula inte är inkopplad där. Så fort det finns en skyddsledare med i spelet så måste man veta.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Ser inte ut som en sockel som säljs löst, utan kabel (snarare har den utgjort en del i ett mer eller mindre komplett sladdställ).

Sätter en månadslön på att den ursprungliga kabeln bytts ut, vilket brukar vara lättare sagt än gjort. Det ser definitivt ut som att någon redan hade varit där och pillat.
 
  • Närbild av en vit plastdel på en strömkabelsockel, med slitage och tecken på tidigare reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kardan79 skrev:
Ser inte ut som en sockel som säljs löst, utan kabel (snarare har den utgjort en del i ett mer eller mindre komplett sladdställ).

Sätter en månadslön på att den ursprungliga kabeln bytts ut, vilket brukar vara lättare sagt än gjort. Det ser definitivt ut som att någon redan hade varit där och pillat.
Oki. Lampprobelemt är löst
 
Mikael_L
F Freia08 skrev:
Är du eletriker eftersom du vet och kan så mycket? Har sett dina inlägg i andratrådar.
Jajo, det är jag.
Vi är några st här, det finns också en bunt här som inte alls är elektriker men ändå kan otroligt mycket - de skulle få göra jobb åt mig utan att jag hade den minsta åstundan att kontrollera efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.