S Sintra1965 skrev:
Det jag kan vilja uppnå (inom det elektriska) på forumet är att få en förståelse om att det finns en del arbeten man inte ska ge sig in på om man är det minsta osäker på hur man ska gå till väga.
Absolut. Du valde denna tråd för att framföra detta. Var det befogat tycker du?
S Sintra1965 skrev:
Ett forum må kunna ge en hel del information, men allt som oftast spretar det väldigt mycket i kompetens och tyckanden.
Du har fått bra svar av GK100 och andra - häng på forumet och läs trådarna. Du är som sagt inte den första som klampar in och tror att det ges farliga och spretiga råd här. Har du redan någon tråd du tänker på så peka på den. Du kommer säkert att hitta några, men vi har 36 000 trådar och en halv miljon svar i elforumet så du får nog jobba lite för att komma upp i en signifikant procentsiffra ;)
S Sintra1965 skrev:
Just det elektriska är ju dessutom rätt så reglerat enligt lag och föreskrifter. Det är helt enkelt inte tillåtet att göra vissa saker om man inte kan påvisa en kompetens.
Är du polis?

Om du läser forumet så kommer du att se att vi är mycket väl insatta i lagar, föreskrifter och regler.

Gundmantrat på detta forum är att svara på TS fråga, och, vid behov och max 1 gång i tråden, upplysa att arbetet kräver behörighet. Vi låter TS själv avgöra om denne villa bryta mot lagen om behörighet.
S Sintra1965 skrev:
Varför fick jag en riktigt usel start här på forumet?
Ja, enligt mitt tycke eftersom mitt första inlägg i denna tråd tydligen inte passade en viss person som då direkt gjorde sig lustig över det jag skrev (och dessutom missuppfattat det).
Därför att ditt inlägg var fullständigt malplacerat och gav sken av någon som är totalt okunnig inom elsäkerhet (likt t.ex G.L.) och som vill lägga över sina okunskaper på andra. Det finns andra trådar där det skulle kunna vara befogat att hänvisa till en elfirma.

TS i denna tråd är visserligen inte van att koppla sladdar, men hur mycket fel kan det bli att koppla ihop några lampsladdar med hjälp av den skarvplint som används här? Det finns en konstig skyddsledare med i spelet som stökar till det och som förhindrar att man osett ger ett enkelt svar som att klippa den och koppla ihop resten. Men med given info, vad är sannolikheten för att något dåligt skulle hända om man osett antingen klipper skyddsledaren eller ansluter den till skyddsjord?

Det är IMHO rejält fånigt att hänvisa till en elfirma här. Möjligen kunde man hänvisa till någon i bekantskapskretsen som är lite mer insatt.
S Sintra1965 skrev:
Är det då jag som ska "rätta till det"?
Ja.
S Sintra1965 skrev:
Skit får skit tillbaka.
Ja just det.
S Sintra1965 skrev:
Om mitt första inlägg i denna tråd istället fått kommentaren, till exempel: "Rätt i sak, men forumet ska ge TS rätt kunskap". Ja då hade inte jag heller varit "ocool" tillbaka.
Forumet "ska" inte, det "ska" inte ersätta lagar och regler.
Forumet "kan" däremot ge tekniska och regelrätta råd, inkl vilka arbeten som kräver behörighet men framför allt vilka kunskaper och färdigheter som behövs för ett betryggande resultat. Fokus är elsäkerhet.

Vill du vara med så är du välkommen.

• Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om det är så farligt, varför är det tillåtet?
Även sådant som är farligt kan vara tillåtet.
Du tog upp bad som något ännu farligare. Men till och med det är tillåtet.
Om du har koll på hur det kommer sig kanske du kan svara på det själv.

O O skrev:
Även sådant som är farligt kan vara tillåtet.
Du tog upp bad som något ännu farligare. Men till och med det är tillåtet.
Om du har koll på hur det kommer sig kanske du kan svara på det själv.
Det är du som påstår att el är livsfarligt.
Dina skyltar nämner inte el alls, det är ledningen som är farlig 😉

D Dilato skrev:
Sanningen är att det inte är farligt alls om man hanterar det med bara grundläggande försiktighet.
Tror du har kommit något på spåren där. Det gäller samma sak med allt farligt. Ju försiktigare man är ju mindre farligt blir det. Även motsatsen gäller. Ju oförsiktigare man är ju farligare blir det.

Att vara oförsiktig med el kan vara förenat med livsfara. I denna tråd är det värt att påpeka att den som är okunnig ofta är oförsiktig utan att inse det. Så att påstå
D Dilato skrev:
Det är du som påstår att el är livsfarligt.
Nej, Det är inget jag har hittat på och inget jag anser eller påstår utan det är fakta. Men jag vill inte ta åt mig äran av något @Sintra1965 skrev
S Sintra1965 skrev:
El är livsfarligt. Rätt kunskap och försiktighet är oerhört viktigt vid allt arbete med elektricitet. En felaktig hantering av el kan leda till brand och skador – och i värsta fall till döden. Är du det minsta osäker ska du alltid låta ett elinstallationsföretag göra jobbet.

Tycker det räcker så.
Jag tycker det är helt korrekt och dessutom begripligt formulerat.

D Dilato skrev:
Om det är så farligt, varför är det tillåtet?
Sanningen är att det inte är farligt alls om man hanterar det med bara grundläggande försiktighet.
Det råder tydligen delade meningar här - eftersom vi som skriver at el är livsfarligt hela tiden får mothugg. Det tycker jag är väldigt konstigt. Men det är klart alla vet inte allt. Om någon mot förmodan fortfarande tror att el inte är livsfarligt rekommenderas att läsa vad elsäkerhetsverket skriver om saken.

"El är livsfarligt och kan ge allvarliga skador för livet. Om du får ström genom kroppen kan du i värsta fall dö. Så chansa aldrig med el. Ett enda misstag kan få ödesdigra konsekvenser."
D Dilato skrev:
Bara för att det finns skyltar som påstår en sak blir det inte en sanning att elen är farlig.
Korrekt. Det är inte skyltarna som gör att el är livsfarlig. Utan tvärt om. Det är sanningen att el är livsfarlig som gör att det finns skyltar som informerar.

O O skrev:
eftersom vi som skriver at el är livsfarligt hela tiden får mothugg.
Vet inte om du trollar här eller är allvarlig. Mantrat på detta forum som åtminstone jag försöker upprätthålla är elsäkerhet. Om någon får mothugg så beskriver denne risker som inte är reella.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Meningslöst att lägga mer tid på detta. Oavsett vad jag skriver, även om det saxas från Elsäkerhetsverket, så är det uppenbarligen jag som är en idiot.
Känns lite märkligt att jag tydligen har så fullkomligt fel i allt. Jag har under, alldeles strax, 40års yrkesliv gått från anställd industrielektriker till elingenjör och däremellan fixat en (som det nu heter) auktorisation som elinstallatör. För den skull så kan/vet jag inte allt inom yrket, men jag anser mig ha väldigt bra koll på vad man får och inte får göra vad gäller just el, beroende på vad man besitter för kompetens och/eller ”bemyndigande”.
Fortsätt gärna att ifrågasätta det jag skrivit, jag däremot avslutar med följande: Jag förlåter er alla!

Jag förlåter dig också. Vill du vara med nu?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S Sintra1965 skrev:
Meningslöst att lägga mer tid på detta. Oavsett vad jag skriver, även om det saxas från Elsäkerhetsverket, så är det uppenbarligen jag som är en idiot.
Känns lite märkligt att jag tydligen har så fullkomligt fel i allt. Jag har under, alldeles strax, 40års yrkesliv gått från anställd industrielektriker till elingenjör och däremellan fixat en (som det nu heter) auktorisation som elinstallatör. För den skull så kan/vet jag inte allt inom yrket, men jag anser mig ha väldigt bra koll på vad man får och inte får göra vad gäller just el, beroende på vad man besitter för kompetens och/eller ”bemyndigande”.
Fortsätt gärna att ifrågasätta det jag skrivit, jag däremot avslutar med följande: Jag förlåter er alla!
Du är säkert jätteduktig på att koppla el men du kan inte skriva på forum och det är något med det sociala som inte stämmer för du kom in här och var fruktansvärt konfrontativ och otrevlig och nu har du plockat på dig en offerkofta och är helt oförstående till varför alla är så dumma mot dig....

• Gilla
jbr
  • Laddar…
S Sintra1965 skrev:
Jag är inte elektriker, men har hängt en del i elforumet. Flera av skribenterna i elforumet är extremt kompetenta (bl.a. elgudarna Mikael och Bo). De elektriker jag får hem när jag ringer en elfirma har tyvärr ibland inte i närheten av denna kompetens, utan tvärtom vet jag mer än elektrikern. Bland annat orsakde en elektriker brand i min elcentral pga dåligt åtdragna plintar och där hade det uppenbarligen varit säkrare om jag gjort jobbet själv. .Det innebör således att rådet att ta in en elfirma för att undvika farlig el i verkligheten inte behöver stämma, men det ligger nog utanför ämnet här.
Tanken med ett forum är att diskutera och i fallet Byggahus diskutera och ge råd kring renovering inklusive el. Vi skulle ju annars kunna svara på alla inlägg med samma svar som du kom med. T.ex. hur bygger jag en altan? Ring en snickare. Det droppar i handfatet? Ring en rörmokare. Ja, du förstår.
Om någon vill utföra en olovlig installation kan ingen hindre denne. Det är ju då bättre om personen kan få råd här så att hempulet blir korrekt. Givetvis kan det vara lämpligt att upplysa om vad regelverken säger angående hempul och i vissa fall även avråda om personen verkar sakna kunskaper och det finns en risk för att något farligt kan uppstå. I detta fall har ju både Mikael och Bo försökt reda ut situationen för att kunna ge säkra råd. Hade trådskaparen bara kopplat och inte frågat här hade elsäkerheten blivit betydligt sämre. Likaså är ditt svar "ring en elektriker" sämre, eftersom TS inte har för avsikt att ringa en elektriker, utan hade istället kopplat på känsla.

Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner och 6 till
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Jag tänkte att jag skulle uppdatera lite om paracetamol (eg acetaminofen, ;))
Namnet som skall användas är paracetamol. USA och Kanada har valt ett avvikande namn för samma substans, acetaminofen. Båda är förkortningar av det riktiga kemiska namnet para-acetylaminofenol.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.