Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är ju fel. Snarare 55-60oC.
Beror ju helt på radiatorsystemet. Med rejäla radiatorer i förhållande till storlek på värmepump kan det bli låga temperaturer, och det är då bra eftersom pumpen då är effektivare och man får ut mera effekt, samtidigt som pumpen mår bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vet inte varför du blandar in värmesystemet?
55-60oC eller tom upp till 65oC kanske nu för tiden, är max kondenseringstemperatur innan VP tillverkarna b.la tycker hetgasen blir för varm (högt tryck) och kompressoroljan bryts ner i de olika additiven och förlorar b.la. sin smörjande funktion.

Finns säkert gaser som inte får samma höga hetgastemperaturer vid höga kondenseringar som man kan kräma ut mer ur men det är inga "vanliga" gaser du hittar hos de vanliga tillverkarna.
 
  • Gilla
T Malm
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
inomhustemperaturen var mellan 5-7 grader (utomhus var den mellan -2 till -5).
Om du haft 20˚ inne när det är 10˚ ute, och 18˚ när det blir -7˚ ute, så kan du justera kurva,
Är det 7˚ inne så är väl värmen ”avstängd” för att huset stått tomt?
Ställd i frostfritt eller semesterläge, eller bara ”vridit ner” temperaturen.
Ingen stans nämner du inställd temperatur.

Finns det ingen rumstermostat någonstans?
Digital termostat på en vägg visar 24,5 grader Celsius, rund kontrollknapp till vänster, märke IVT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, det fanns kanske inte utan innetemperatur styrs med utgivare och kurvan, dock måste man ju ändå ställa in önskad innetemperatur.
Dags att titta i manualen.

En svensk instruktion för inställningar på kundnivå, med punkter för rumstemperatur, varmvattendrift och mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svensk text, handboksutdrag, instruktioner för semesterfunktion, värmesystem, rumstemperaturinställningar, varmvattenproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://backend.omnishare.net/gfx/F...ne HQ/Anvandarmanual_PremiumLineHQ.pdf#page14

Ok, manualer är tråkiga.
En YouTube film då?

Klippet startar vid inställning av temperatur.
 
Redigerat:
  • Gilla
kurlakarl och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kan ju vara om inte kul så nödvändigt att veta vad det är för jordvärmepump du har!
trycket skall ställas in beroende på hur många våningar du har, 0,8 behöver inte vara fel!
Om expansionskärlet fungerar skall trycket i stort sätt vara konstant oavsett temperatur.
du måste ha förutom en värmekurva att för hålla dig till även ett börvärde! HAr du mågon extern innetermostat? vad avläser du för värden på utegivaren? Går pumparna? är det tryck i jordvärmeslingan? vad har du för deltaT på jordvärmeslingan? och inte minst det mest självklara är samtliga radiatorventiler fullt öppna?
Klart att trycket i expansionskärlet varierar med värmen i systemet! Enkel fysik!
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
A
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Klart att trycket i expansionskärlet varierar med värmen i systemet! Enkel fysik!
du vet nog inte vad ett expansionskärl är för någonting
 
electroluxaren skrev:
du vet nog inte vad ett expansionskärl är för någonting
Här är en länk till ett avsnitt om expansionskärl, efter ca 4 minuter från början

 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
John Karlsson och 3 till
  • Laddar…
MrBusch MrBusch skrev:
Ja den gör ju sin grej med stabilare temperatur och därmed lägre energiförbrukning ändå.
Det är dock klart gynnsamt att bra till timpris ändå om du frågar mig.
Jag lärde mig vääldigt mycket om hur min bergvärmepump fungerade när jag köpte min Pulse effektmätare.
Pluggade in den i början av december förra året och såg då direkt när pumpen gick in med eltillskott, så justerade kurvan och inställning för eltillskott samma dag. Kan va att jag sparade in dom 695kr jag la på mätaren under samma månad haha. Var ju ett par dagar som kostade 400kr enbart i elhandel då.

Ser bekant ut med radiatorerna och det där är nog en stor förklaring.

Tror att du skulle komma långt med att bara byta ut till dubbelradiga där nere med. Inte läst på om just radiatorer tidigare men tror inte det är så mycket finesser att ta i beaktning.
Finns nog beräkningsmodeller att kika på för att ta reda på vilken storlek du ska ha på dom hos någon lämplig leverantör.
B Bjorngote skrev:
Lossa termostaterna på elementen finns en liten pinne som man ska kunna röra dessa brukar ibland fastna ta tag med en tång och motionera de lite
INTE TÅNG.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Sitter elementen snett, hade ett som gjorde det och där fick jag ingen värme alls. Det rätades upp och sen funkade det. Bytte även alla termostater på elementen. De var nog rätt gamla så det fanns i princip av och på och inget mellanläge.
 
  • Gilla
Bebisen
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vet inte varför du blandar in värmesystemet?
55-60oC eller tom upp till 65oC kanske nu för tiden, är max kondenseringstemperatur innan VP tillverkarna b.la tycker hetgasen blir för varm (högt tryck) och kompressoroljan bryts ner i de olika additiven och förlorar b.la. sin smörjande funktion.

Finns säkert gaser som inte får samma höga hetgastemperaturer vid höga kondenseringar som man kan kräma ut mer ur men det är inga "vanliga" gaser du hittar hos de vanliga tillverkarna.
Javisst, men du får ju inte de temperaturerna mot värmesystemet om man har ett lågtempsystem. Mot varmvattnet funkar det ju, om man inte tappar hela tiden.
Om TS tycker att framledningen inte når upp till inställt värde får man ju fundera på om det överhuvudtaget går, med det radiatorsystem och pumpeffekt man har.
 
electroluxaren skrev:
du vet nog inte vad ett expansionskärl är för någonting
Ett expansionskärl i ett slutet system som verkar vara det vanligaste idag funkar exakt så.
 
  • Gilla
  • Haha
Cerb och 1 till
  • Laddar…
Svenerik_p Svenerik_p skrev:
Titta även på att stoppa in ett fläktelement, för bättre spridning av värmen. Löser inte problem med värmekurvor etc, men tar effektivt hand om den värme som genereras.
Menar du:
https://elementflakten.se/
För det kan också vara ett alternativ.
 
M maxmsm skrev:
Ett expansionskärl i ett slutet system som verkar vara det vanligaste idag funkar exakt så.
Hur mycket kommer då trycket att stiga om TS får upp tempen på framledarvattnett från 19° till 30-35° ?
Kommer det att hållas sig innom gränsen 0,5-1,5 bar om han nu har 1,4 bar?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur mycket kommer då trycket att stiga om TS får upp tempen på framledarvattnett från 19° till 30-35° ?
Kommer det att hållas sig innom gränsen 0,5-1,5 bar om han nu har 1,4 bar?
Bra fråga, det är nog säkrast att kolla med en fysiker om det är viktigt, jag gick ut skolan för så många år sedan att jag minns inte hur man räknar fram det, mängden vatten i systemet är dessutom avgörande.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
[länk]

Från [länk]
Otroligt bra länk, då det även går att kontakta dom och till och med få utbildningar anpassade efter vad man kan och inte kan 🤩
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.