28 406 läst · 131 svar
28k läst
131 svar
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Vet inte varför du blandar in värmesystemet?
55-60oC eller tom upp till 65oC kanske nu för tiden, är max kondenseringstemperatur innan VP tillverkarna b.la tycker hetgasen blir för varm (högt tryck) och kompressoroljan bryts ner i de olika additiven och förlorar b.la. sin smörjande funktion.
Finns säkert gaser som inte får samma höga hetgastemperaturer vid höga kondenseringar som man kan kräma ut mer ur men det är inga "vanliga" gaser du hittar hos de vanliga tillverkarna.
55-60oC eller tom upp till 65oC kanske nu för tiden, är max kondenseringstemperatur innan VP tillverkarna b.la tycker hetgasen blir för varm (högt tryck) och kompressoroljan bryts ner i de olika additiven och förlorar b.la. sin smörjande funktion.
Finns säkert gaser som inte får samma höga hetgastemperaturer vid höga kondenseringar som man kan kräma ut mer ur men det är inga "vanliga" gaser du hittar hos de vanliga tillverkarna.
Om du haft 20˚ inne när det är 10˚ ute, och 18˚ när det blir -7˚ ute, så kan du justera kurva,Skånenisse skrev:
Är det 7˚ inne så är väl värmen ”avstängd” för att huset stått tomt?
Ställd i frostfritt eller semesterläge, eller bara ”vridit ner” temperaturen.
Ingen stans nämner du inställd temperatur.
Finns det ingen rumstermostat någonstans?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, det fanns kanske inte utan innetemperatur styrs med utgivare och kurvan, dock måste man ju ändå ställa in önskad innetemperatur.
Dags att titta i manualen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://backend.omnishare.net/gfx/F...ne HQ/Anvandarmanual_PremiumLineHQ.pdf#page14
Ok, manualer är tråkiga.
En YouTube film då?
Klippet startar vid inställning av temperatur.
Redigerat:
Klart att trycket i expansionskärlet varierar med värmen i systemet! Enkel fysik!electroluxaren skrev:Kan ju vara om inte kul så nödvändigt att veta vad det är för jordvärmepump du har!
trycket skall ställas in beroende på hur många våningar du har, 0,8 behöver inte vara fel!
Om expansionskärlet fungerar skall trycket i stort sätt vara konstant oavsett temperatur.
du måste ha förutom en värmekurva att för hålla dig till även ett börvärde! HAr du mågon extern innetermostat? vad avläser du för värden på utegivaren? Går pumparna? är det tryck i jordvärmeslingan? vad har du för deltaT på jordvärmeslingan? och inte minst det mest självklara är samtliga radiatorventiler fullt öppna?
MrBusch skrev:Ja den gör ju sin grej med stabilare temperatur och därmed lägre energiförbrukning ändå.
Det är dock klart gynnsamt att bra till timpris ändå om du frågar mig.
Jag lärde mig vääldigt mycket om hur min bergvärmepump fungerade när jag köpte min Pulse effektmätare.
Pluggade in den i början av december förra året och såg då direkt när pumpen gick in med eltillskott, så justerade kurvan och inställning för eltillskott samma dag. Kan va att jag sparade in dom 695kr jag la på mätaren under samma månad haha. Var ju ett par dagar som kostade 400kr enbart i elhandel då.
Ser bekant ut med radiatorerna och det där är nog en stor förklaring.
Tror att du skulle komma långt med att bara byta ut till dubbelradiga där nere med. Inte läst på om just radiatorer tidigare men tror inte det är så mycket finesser att ta i beaktning.
Finns nog beräkningsmodeller att kika på för att ta reda på vilken storlek du ska ha på dom hos någon lämplig leverantör.
INTE TÅNG.B Bjorngote skrev:
Sitter elementen snett, hade ett som gjorde det och där fick jag ingen värme alls. Det rätades upp och sen funkade det. Bytte även alla termostater på elementen. De var nog rätt gamla så det fanns i princip av och på och inget mellanläge.
Javisst, men du får ju inte de temperaturerna mot värmesystemet om man har ett lågtempsystem. Mot varmvattnet funkar det ju, om man inte tappar hela tiden.TotalControl skrev:Vet inte varför du blandar in värmesystemet?
55-60oC eller tom upp till 65oC kanske nu för tiden, är max kondenseringstemperatur innan VP tillverkarna b.la tycker hetgasen blir för varm (högt tryck) och kompressoroljan bryts ner i de olika additiven och förlorar b.la. sin smörjande funktion.
Finns säkert gaser som inte får samma höga hetgastemperaturer vid höga kondenseringar som man kan kräma ut mer ur men det är inga "vanliga" gaser du hittar hos de vanliga tillverkarna.
Om TS tycker att framledningen inte når upp till inställt värde får man ju fundera på om det överhuvudtaget går, med det radiatorsystem och pumpeffekt man har.
Bra fråga, det är nog säkrast att kolla med en fysiker om det är viktigt, jag gick ut skolan för så många år sedan att jag minns inte hur man räknar fram det, mängden vatten i systemet är dessutom avgörande.blackarrow skrev: