Jag är faktiskt väldigt imponerad över hur bra Ngenic jobbar:
Temperaturövervakningsgraf visar utomhus, kontroller och sensor inomhus över flera dagar.
Ett dragigt 70-talshus med en ny värmepump, ngenic ställd på näst högsta prisanpassningen.

EDIT: Kan sägas att värmepumpen inte alls är injusterad, utan jag körde med Ngenicen direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
Tack för svar! Det låter väldigt likt mitt hus och samma set-up. Ska absolut kolla upp en Ngenic i så fall. Är den bara att koppla in i värmepumpen? Kikade lite snabbt online på den nu och den ersätter värmekurvan eller och använder ett termostatvärde?
Ingen aning vad det är för radiatorer, dom är gamla och har säkert suttit i huset i en herrans massa år. Snea och slitna är dom, så kanske värt att uppgradera.
Ja men verkligen, alltid bra att kunna jämföra lite.Jag kör som useless skriver, har en generell injustering av kurvan och låter Ngenic sköta resten.
När det är soligt på våren tex kan den se till att lura pumpen i förväg.
Man klipper helt enkelt kabeln till termometern som pumpen kör på.
Är det -5 ute men solen värmer på så det är eller kommer bli varmt inne så säger den kanske till pumpen att det är tex +5 grader ute så att pumpen ger värme efter den delen av kurvan istället = stabilare temperatur inne och minskad energiförbrukning.

Lägg gärna upp en bild på en radiator.

Jag hade många så kallade enkelradiga tidigare, dessa är generellt för klena.
Normalt är dubbelradiga.
Har man en framledningstemperatur på 43 grader så behövs det ju en viss yta för att den värmen ska kunna avges till rummet på ett bra sätt.
En oljepanna som skickar ut vatten på 80 grader blir en helt annan ekvation, troligtvis det dina radiatorer är dimensionerade för.

Ju högre temp du måste skicka fram från bergvärmepumpen desto sämre utväxling får du från borrhålet.
Med större radiatorer kan man köra lägre temperatur = mindre energiförbrukning.
Delvis därför vi körde på golvvärme nu, det kan ju ses som väldigt stora radiatorer och därför kan man sänka framledningstemperaturen ännu mer.

Tips att göra nu direkt är att leta upp vart din tempgivare till pumpen sitter.
Följ en liten kabel ut från troligtvis toppen av pumpen eller leta på utsidan av fasaden. Den kanske är täckt av något?
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Skånenisse
Låter mycket intressant med Ngenic, fungerar den bra även om man inte har rörligt elpris? Eller är den främst till för att optimera då elpriserna är låga?

Du har nog helt rätt med radiatorerna! Bifogar två bilder:
*På nedre plan är det äldre radiatorer som är enkla, och det är som kallast på nedre på
*På övre plan är det något nyare radiatorer som är dubbla, och här är det betydligt varmare.

Tänkte först att det antagligen var för att värmen stiger uppåt, men det kan ju också vara att det är mer effektiva element på ovanvåningen.

Bilden från övre plan är från när vi tillträdde huset och försökte felsöka, nu håller det betydligt högre temperatur. (Dock är fortfarande inomhustempen ca 17 grader, så något bättre, men inte bra. Det är också varmare utomhus nu...)

Har du tips på bra radiatorer som man kan ersätta dom på bottenplan med? Är det något särskilt man ska leta efter?
 
  • En hand håller en IR-termometer mot ett fönster; visar 15,6 grader Celsius; ljus rumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett element under fönstret bredvid en öppen svart skrivbordslåda, i ett inomhusutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
Låter mycket intressant med Ngenic, fungerar den bra även om man inte har rörligt elpris? Eller är den främst till för att optimera då elpriserna är låga?

Du har nog helt rätt med radiatorerna! Bifogar två bilder:
*På nedre plan är det äldre radiatorer som är enkla, och det är som kallast på nedre på
*På övre plan är det något nyare radiatorer som är dubbla, och här är det betydligt varmare.

Tänkte först att det antagligen var för att värmen stiger uppåt, men det kan ju också vara att det är mer effektiva element på ovanvåningen.

Bilden från övre plan är från när vi tillträdde huset och försökte felsöka, nu håller det betydligt högre temperatur. (Dock är fortfarande inomhustempen ca 17 grader, så något bättre, men inte bra. Det är också varmare utomhus nu...)

Har du tips på bra radiatorer som man kan ersätta dom på bottenplan med? Är det något särskilt man ska leta efter?
Ja den gör ju sin grej med stabilare temperatur och därmed lägre energiförbrukning ändå.
Det är dock klart gynnsamt att bra till timpris ändå om du frågar mig.
Jag lärde mig vääldigt mycket om hur min bergvärmepump fungerade när jag köpte min Pulse effektmätare.
Pluggade in den i början av december förra året och såg då direkt när pumpen gick in med eltillskott, så justerade kurvan och inställning för eltillskott samma dag. Kan va att jag sparade in dom 695kr jag la på mätaren under samma månad haha. Var ju ett par dagar som kostade 400kr enbart i elhandel då.

Ser bekant ut med radiatorerna och det där är nog en stor förklaring.

Tror att du skulle komma långt med att bara byta ut till dubbelradiga där nere med. Inte läst på om just radiatorer tidigare men tror inte det är så mycket finesser att ta i beaktning.
Finns nog beräkningsmodeller att kika på för att ta reda på vilken storlek du ska ha på dom hos någon lämplig leverantör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
.
Vad har du för temperatur på elementen i de olika hörnen?
Infraröd termometer riktas mot en radiator i ett rum för temperaturmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Christer G.V.
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
Hej alla!

Som rubriken lyder så har vi köpt vårt första hus och skulle haft tillträde i slutet av förra veckan, dock när vi kom dit på kvällen på tillträdesdagen så stod jordvärmepumpen med en värmekurva som var ganska flack, så inomhustemperaturen var mellan 5-7 grader (utomhus var den mellan -2 till -5). Temperaturen ut i elementen var 19 grader.

Innan vi förstod att det var värmekurvan det var fel på så luftade jag alla element och ökade sedan trycket i elementen till 1,4 Bar, då den stod på 0,8 innan (antagligen har trycket minskat eftersom det var så kallt).
Nu har det gått ca. 5 dygn sedan vi höjde, och temperaturen har stannat av på 15 grader inomhus och den har inte höjts på ca 2 dygn.

Igår var jag borta i huset igen och försökte höja värmekurvan ytterligare, men det verkar som att den har toppats och inte går högre (minns inte exakt, men då det är ca 0 grader ute nu så ställde jag upp den på 43 (?) grader).

Nu undrar jag helt enkelt om det kan vara något ytterligare jag borde göra för att få upp temperaturen? Har som sagt aldrig ägt hus innan och aldrig sett en värmepanna heller, så det har blivit en del googlande och bläddrande i manualer för att ställa in värmekurva :)

Bor i Skåne och har en IVT premium line HQ värmepanna. Huset är ca 200 kvm och är ett gammalt lertegelhus med relativt god energiklassning
Vad säger säljaren?
Har denne sålt ett hus som inte kan värmas upp?

Huset verkar ha vattenradiatorer. De är sannolikt dimensionerade för framtemp / returtemp 55 /45, 60 / 50 eller i värsta fall 80 / 60 C, vid ortens kallast dimensionerande utetemp., ca -11 C
En värmepump kan bara leverera ca 40 C framtemp utan tillsatsvärme från elpatron.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
EvertL och 4 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
En värmepump kan bara leverera ca 40 C framtemp utan tillsatsvärme från elpatron.
Det är ju fel. Snarare 55-60oC.
 
  • Gilla
EvertL och 10 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är ju fel. Snarare 55-60oC.
Så bra, bättre än jag trodde
 
@
Skånenisse Skånenisse skrev:
Hej alla!

Som rubriken lyder så har vi köpt vårt första hus och skulle haft tillträde i slutet av förra veckan, dock när vi kom dit på kvällen på tillträdesdagen så stod jordvärmepumpen med en värmekurva som var ganska flack, så inomhustemperaturen var mellan 5-7 grader (utomhus var den mellan -2 till -5). Temperaturen ut i elementen var 19 grader.

Innan vi förstod att det var värmekurvan det var fel på så luftade jag alla element och ökade sedan trycket i elementen till 1,4 Bar, då den stod på 0,8 innan (antagligen har trycket minskat eftersom det var så kallt).
Nu har det gått ca. 5 dygn sedan vi höjde, och temperaturen har stannat av på 15 grader inomhus och den har inte höjts på ca 2 dygn.

Igår var jag borta i huset igen och försökte höja värmekurvan ytterligare, men det verkar som att den har toppats och inte går högre (minns inte exakt, men då det är ca 0 grader ute nu så ställde jag upp den på 43 (?) grader).

Nu undrar jag helt enkelt om det kan vara något ytterligare jag borde göra för att få upp temperaturen? Har som sagt aldrig ägt hus innan och aldrig sett en värmepanna heller, så det har blivit en del googlande och bläddrande i manualer för att ställa in värmekurva :)

Bor i Skåne och har en IVT premium line HQ värmepanna. Huset är ca 200 kvm och är ett gammalt lertegelhus med relativt god energiklassning C.
Varför ska inte bara fråga säljaren? Är hen en normal person så får du den hjälp du behöver...
 
  • Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jamen absolut det står ju i det finstilta längst ned...
den är ju jätteenkel att justera börvärde på
+1 på det. Jag läser många inlägg om folk som justerar kurvan - men öka börvärdet vid behov är väl det första man provar.
Justera några grader är väl inte så jobbig?

@Skånenisse
Det skulle kunna vara så enkelt att säljaren sänk temperaturen för att spara pengar 💰 när huset är tomt. 🙄
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
Låter mycket intressant med Ngenic, fungerar den bra även om man inte har rörligt elpris? Eller är den främst till för att optimera då elpriserna är låga?

Du har nog helt rätt med radiatorerna! Bifogar två bilder:
*På nedre plan är det äldre radiatorer som är enkla, och det är som kallast på nedre på
*På övre plan är det något nyare radiatorer som är dubbla, och här är det betydligt varmare.

Tänkte först att det antagligen var för att värmen stiger uppåt, men det kan ju också vara att det är mer effektiva element på ovanvåningen.

Bilden från övre plan är från när vi tillträdde huset och försökte felsöka, nu håller det betydligt högre temperatur. (Dock är fortfarande inomhustempen ca 17 grader, så något bättre, men inte bra. Det är också varmare utomhus nu...)

Har du tips på bra radiatorer som man kan ersätta dom på bottenplan med? Är det något särskilt man ska leta efter?
Mät vilket cc du har på tillopp och retur och kolla efter radiatorer på blocket, jag har köpt 4 st dubbla till huset vi bor i och några till ett hus jag håller på att renovera för småpengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
+1 på det. Jag läser många inlägg om folk som justerar kurvan - men öka börvärdet vid behov är väl det första man provar.
Justera några grader är väl inte så jobbig?

@Skånenisse
Det skulle kunna vara så enkelt att säljaren sänk temperaturen för att spara pengar 💰 när huset är tomt. 🙄
Min tanke oxå
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
Hej! Tack för många bra tips, jag är som sagt nu på detta med pumpar, så det enda jag känner till är värmekurvan. Ska ta och kolla upp de saker som du också nämner. En sak som jag reagerade på är att pannan trodde det var 2 grader ute när det egentligen var -1, och -2 när det egentligen var -7. Försökte kompensera för detta i värmekurvan men har maxat den nu så kan inte höja högre vid de värdena :(
Byt utegivare så får du rätt värden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
Hej alla!

Som rubriken lyder så har vi köpt vårt första hus och skulle haft tillträde i slutet av förra veckan, dock när vi kom dit på kvällen på tillträdesdagen så stod jordvärmepumpen med en värmekurva som var ganska flack, så inomhustemperaturen var mellan 5-7 grader (utomhus var den mellan -2 till -5). Temperaturen ut i elementen var 19 grader.

Innan vi förstod att det var värmekurvan det var fel på så luftade jag alla element och ökade sedan trycket i elementen till 1,4 Bar, då den stod på 0,8 innan (antagligen har trycket minskat eftersom det var så kallt).
Nu har det gått ca. 5 dygn sedan vi höjde, och temperaturen har stannat av på 15 grader inomhus och den har inte höjts på ca 2 dygn.

Igår var jag borta i huset igen och försökte höja värmekurvan ytterligare, men det verkar som att den har toppats och inte går högre (minns inte exakt, men då det är ca 0 grader ute nu så ställde jag upp den på 43 (?) grader).

Nu undrar jag helt enkelt om det kan vara något ytterligare jag borde göra för att få upp temperaturen? Har som sagt aldrig ägt hus innan och aldrig sett en värmepanna heller, så det har blivit en del googlande och bläddrande i manualer för att ställa in värmekurva :)

Bor i Skåne och har en IVT premium line HQ värmepanna. Huset är ca 200 kvm och är ett gammalt lertegelhus med relativt god energiklassning C.
Lossa termostaterna på elementen finns en liten pinne som man ska kunna röra dessa brukar ibland fastna ta tag med en tång och motionera de lite
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
Jag får ta och googla lite hur man gör det. Är det något som man gör vid underhåll?
Titta även på att stoppa in ett fläktelement, för bättre spridning av värmen. Löser inte problem med värmekurvor etc, men tar effektivt hand om den värme som genereras.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.