28 443 läst · 131 svar
28k läst
131 svar
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Vattnet trycks in i kärlet och pressar undan gummiblåsan. Men jag förstår inte hur du kan påstå att det sker helt utan att trycket höjs? Du kan inte minska volymen på luftblåsan utan att höja trycket. allmänna gaslagen gäller.electroluxaren skrev:
Termodynamik gäller inte på Byggahus.se. Även entropi är ifrågasatt i vissa andra trådar.
På ett teoretiskt plan är det självklart sant att trycket stiger. På ett praktiskt plan så är det bara marginellt som manometern rör sig så i verkligheten är trycket konstant.useless skrev:
Jag kommer göra något som sitter långt inne och jag verkligen inte tänker göra till en vana, men tycker inte electroluxaren sa något jättefel.useless skrev:
Är ju inte speciellt fel om man försöker hjälpa någon som inte har en aning.electroluxaren skrev:
Jag har rätt feta element och många långa grova vattenrör, och mellan vintern och sommaren (50-20°C) så diffar några enstaka decimaler på manometern?
Så klart trycket ändras, och man kan se det på manometern, men hjälper det att dra in allmäna gaslagen i en tråd där någon står och har sju grader i huset?
Är nog mer så att man kollar så inte manometern går från noll till droppande säkerhetsventil på en värmecykel, då ska man byta expansionskärl.
Beror på lufttrycket i blåsan och volymen i värmesystemet och volymen i exp.kärlet. I mitt fall med ca 250 ltr i systemet varierar trycket klart märkbart med temperaturen. Men nu är det nog inte systemtrycket som TS har eller hade problem med.Janus82 skrev:
Om man för enkelhetens skull tittar på ett öppet expansionskärl högsta punkten så beroende på storleken så skiljer sig nivån mellan eldningssäsong och sommar, självklart. om den skiljer 1 dm eller 5dm påverkar trycket lika självklart, frågan är hur mycket och om det ens går att avläsa på pannans manometer hur stor tryckskillnaden är? nu är det moderna tider och de öppna kärlen har ersatts med till stor delslutna, rätt dimensionerade skall de ha exakt samma funktion. för vedeldning kan man med fördel ha ett öppet kärl eller ta höjd med ett större slutet.
Det jag vidhåller är att ett fungerande , rätt dimensionerat system kommer trycken att inte variera mer än mätonogranheten på en dussinmannometer som de flesta ser på sina system.
Det jag vidhåller är att ett fungerande , rätt dimensionerat system kommer trycken att inte variera mer än mätonogranheten på en dussinmannometer som de flesta ser på sina system.
Jag förstår inte att denna tråd har snöat in på trycket i systemet. Är det inte bättre att hjälpa TS få upp temperaturen i hans hus. Så för att kolla lite. Varför har man ett högre tryck i värmesystem? Vad har det för syfte?Alfredo skrev:
Fel. Det är för att cirkulationspumpen ej ska behöva kompensera för jordens dragningskraft. Det är jobbigt för en pump att trycka vatten uppåt och samtidigt cirkulera vatten i ett värmesystem. Så pumpen måste trycka 1 bar för att vattnet ska kunna tryckas 10 meter utan andra motstånd som finns i ett värmesystem. Så med samma eller högre tryck vid högsta punkten i ett värme system. Behöver cirkpumpen bara cirkulera vattnet. Det är därför att öppna kärl sitter ovanför högsta punkten i värmesystemet. I ett sådan system som är 10 meter högt. kommer en manometer visa 1 bar 10 meter under vattenytan på det öppna kärlet. Fast systemet är "trycklöst".TotalControl skrev:
Mycket lite volymökning, men kanske till 1,5 Bar då säkerhetsventilen öppnar.blackarrow skrev:
Expansionskärlet bör vara så stort att det har tillräcklig volym mellan 0,6 Bar och 1,4. Nedre gränsen 0.6 för att det skall vara lite vatten kvar över förkomprimeringstrycket 0,5 Bar och högst 1,4 för att säkerhetsventilen inte skall läcka om öppningstrycket är 1,5 Bar. Aktiva volymen mellan 0,6 och 1,4 Bar skall täcka vattnets utvidgning och lite volym för läckage och luftning. Den aktiva volymen är ca en tredjedel av kärlets totala volym.
För Öppna expansionskärl är hela volymen aktiv. Tots det var öppna kärl ofta betydligt större än dagens slutna. Orsak var gamla tiders vedeldning som kunde leda till kokning med vattenförlust, men också att stor volym i expansionskärlet bidrog till kylning vid kokning. Öppna kärl kunde ha återledning med strypventil för måttlig cirkulation för att hindra att det isolerade kärlet inte skulle frysa på ouppvärmd vind.
Lägsta tryck i bottenplanet där slutet exp-kärl vanligen är placerat måste vara så stort att vatten når upp till högsta ledningen med viss marginal.
Redigerat: