Berätta för dom vilken sort det är, vad Anticimex sagt att det är svårt att få bort dom både dammlöss och
larver.
Ska försöka få något papper från Anticimex på det
 
Dra en rövare och fråga vad AC sa när dom var till lägenheten, när den var i deras ägo alltså
 
Nino.
om Anticimex aldrig var i deras gamla lägenhet = vår bostad då?
 
Helle76 skrev:
sommartorparn.
vet inte hur jag ska kunna bevisa det. Frågade Anticimex om de varit där på samma adress för samma orsak tidigare men det fick Anticimex inte tala om. Tystnadsplikt sa de.
Har du frågad din BRF om de har anteckningar om skadedjur i den bostadsrätten?
 
Helle76 skrev:
...
Det är en amerikansk änger som äter animaliskt och vegetabilisk mat, dvs även går på mina torrvaror...
Usch!
Skrämmande läsning:
http://www.omskadedjur.se/tag/flackig-anger

Men de för i alla fall inte med sig några sjukdomar. Klen tröst kanske.

Röker man inte med cyanväte mot ohyra längre, som man gjorde förr?
Det var ju så vår store poet Dan Andersson dog, på ett skabbigt hotell i Stockholm 1920.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Andersson

https://www.youtube.com/watch?v=jzGDnTlFZSM

Oj, nu kom jag visst off topic igen :surprised:
 
Staffans2000
Ett tips -anfall inte!
Fråga bara om dom verkligen inte sett insekterna. Om dom mot förmodan svarar ja, bör du mycket försiktigt leda in samtalet på ersättning för de utgifter du haft/kommer att få. N.b "invasion" får inte inkluderas i ditt språkbruk.
Svarar dom nej. Ja, då får du lomma hem med svansen mellan benen och börja ta hand om ert liv av egen kraft.

Staffan
 
VET du det eller är det vad dom har sagt?
om det nu är så att AC var till ny huset pga ohyra så kanske dom även anlitat dom i eran lgh

Tycker att om golven är ohälsosamt fuktiga så är det föreningens uppgift att prova att komma tillrätta med det, se till och vara med på årsmötet, se till att få upp frågan på mötet. Kanske ska du prova att själv komma med i styrelsen och arbeta därifrån.

Kanske även ta upp frågan med träden, å ena sidan kan det vara bra med sol som torkar, å andra sidan kan det vara bra med träd som dricker mycket vatten. Kanske ska dom bara kvistas en bit upp?
 
O
Tja... juridiskt verkar det inte finnas något att hämta.... Då är det som kvarstår att försöka blidga de förra ägarna....
 
Nino.

De förra ägarna har sagt att de inte haft Anticimex där. Larverna tror jag har kommit dit nu på sommaren.
Det är då dom flyger in. De kanske tänkte att de ändå snart ska flytta så vi gör inget.

Vet inte om golven är ohälsosamma för oss. men de är tillräckligt fuktiga för att skadedjuren ska trivas.
Att göra något åt golven betyder väl att riva upp golven och det tror jag inte bostadsrättsföreningen gör/bekostar.
 
Staffans2000
Här har det varit tyst ett tag.
Hur går det?

Undrar Staffan
 
roland53 skrev:
Det är väl delvis därför att det är skit med brf.

- Några vill bara bo några få år och vill inte ha höjd avgift under tiden ... på bekostnad av nödvändigt underhåll
- Några har dålig kunskap om fastigheter
- Några engagerar sig inte,vilket delvis är brf affärsidé (oavlönat arbete)
- Några köpare har inte en susning om att det är lika viktigt att kolla föreningens ekonomi och hur hela huset skötes.
- Några köpare tror att dom köper en lägenhet. Det gör dom inte. Dom köper en andel av hela fastigheten och får rätt att disponera en viss lägenhet.
-Några tror att jordabalkens regler gäller. Det gör det inte. Andelen som köpes anses vara lösöre med dess regler betr. fel, undersökningsplikt mm.

Har jag glömt något? :D
Möjligen att byta ordet "några" mot orden "de flesta" :|

Trots detta tycker jag dock inte att det är skit med bostadsrättsföreningar. Visst finns det "skitföreningar" men jag tycker det är fel att döma ut boendeformen i sig.
 
Jag har inte lusläst (sorry) alla inlägg i denna långa tråd men har dock sett en del, ibland tyvärr raljerande, kommentarer av typen "lite ohyra finns hos alla" eller "det är bara naturliga insekter".

Min personliga uppfattning är att det inte alls på något sätt är normalt med ohyra i den omfattning som dina bilder visar. Hoppas det ordnar sig på något sätt!
 
Hej.

Har inte pratat med de förra ägarna än.
Ikväll ska vi ta bort alla golvlister som vi inte redan tagit bort och trösklar.
I köket har vi på en vägg vitmålade träplankor. Bröt loss den nedersta igår.
Klart det var larvskal under och bakom den också. Så i helgen åker hela plankväggen ner och målas vitt istället.

Anticimex kommer hit imorgon.
De ska spruta kiselpulver (som man använder mot vägglöss) i och bakom alla golvlister, i skåpsocklar i köket och under diskbänken.
Tanken är att larver, ängerskalbaggar, silverfiskar och dammlöss ska skära sig på de vassa kornen och
förblöda ihjäl. Men det tar ett tag så de kommer fortsätta krypa runt ett tag.

Så vet 17 om det funkar på dammlössen som fortfarande kommer fram nya underifrån golven nästan varje dag
i flera av rummen.
Och nu är det snart november så det borde inte vara säsong för dom längre. Om det är sådana framme nu, hur många är det inte på sommaren då.
Vill inte bo kvar här då!
 
Alfredo.

Tack för att du inte säger som många andra att det är normalt med lite ohyra.
Ja kanske med några stackars djur man ser nån gång men inte så här många.
 
Skulle vilja veta NI som säger att det är helt normalt med lite ohyra!!

Vad har ni för ohyra hemma hos er då?
Och hur många/mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.