P Paksi skrev:
Jag har inte sett några fler på de här två åren så jag tror och hoppas att alla är borta (peppar peppar).

Fantastiskt, har du någon länk till kiselgur som du körde med?
 
E
K kest skrev:
Nitroglycerin och kiselgur var blandningen till dynamit.
Detta i lagom mängder under golvlisterna och tänd på så lär silverfiskarna vara utrotade.

Kan ge vissa andra oönskade problem, men ventilationen lär öka exponentiellt.
Polis och sprängmedelsinspektionen kan ev ha synpunkter.
En viss göteborgare hade kanske problem med silverfiskar?
 
P Paksi skrev:
MyrNix, finns att köpa lite varstans, tex [länk]

Toppen tack för hjälpen! Hoppas det hjälper mig också
 
  • Gilla
Eccoes
  • Laddar…
Jag har haft problem med Silverfisk tidigare. Fick dem med mig till mitt hus när jag flyttade från Hammarby Sjöstad, som är en ökänd silverfisk håla. Hade både vanliga och långsprötade hos mig.

Jag prövade allt för att bli av med dem. Hålla rent, ättika, rödceder, klisterfällor, jakt med ficklampa osv.

Men det finns bara en sak som fungerar. Gift!
Det som fungerar bäst ska ha en ingrediens som heter indoxacarb.
Den fungerar som så att efter Silverfisken äter giftet så är det fortfarande aktivt. När silverfisken dör så käkar polaren upp den och får i sig giftet, osv. slår ut hela kolonin på några veckor.

Produkten jag köpte finns t.ex. hos Amazon och heter Syngenta Advion Ant Gel. Låt dig inte luras av ordet Ant, den är effektiv mot en massa olika kryp. Du bör betala runt 100 kr per 30 grams tub. Var vaksam på priset då jag har sett många som säljer den till överpris. Sen tillkommer frakt och tull. Du behöver ca. 30 gram per 80 kvm, så har du ett stort hus köp ett 4-pack direkt.

Den är i gelform och du får den i små plastsprutor som du använder för att applicera den i springor och runt listor eller var du nu har sett dem.
Jag behandlade varenda rum i huset.

Från att ha bråkat med Silverfisk i flera år så tog det någon vecka.
Då hittade jag flera stycken som låg med dödsryckningar på golvet, därefter har jag inte sett en enda silverfisk. Rekommenderas varmt!
 
  • Gilla
Vovvan86 och 6 till
  • Laddar…
Hej, vi har upptäck silverfisk i vårt nya hus och lägger om golv just nu. Det här kanske vore klokt att använda sig av. Är det rent av farligt? Men borde väl vara ok om man sprutar det bakom listerna. Vi har ett litet barn så man vill ju inte att det ska vara farligt.

QUOTE="Krillehus, post: 4488162, member: 159044"]Jag har haft problem med Silverfisk tidigare. Fick dem med mig till mitt hus när jag flyttade från Hammarby Sjöstad, som är en ökänd silverfisk håla. Hade både vanliga och långsprötade hos mig.

Jag prövade allt för att bli av med dem. Hålla rent, ättika, rödceder, klisterfällor, jakt med ficklampa osv.

Men det finns bara en sak som fungerar. Gift!
Det som fungerar bäst ska ha en ingrediens som heter indoxacarb.
Den fungerar som så att efter Silverfisken äter giftet så är det fortfarande aktivt. När silverfisken dör så käkar polaren upp den och får i sig giftet, osv. slår ut hela kolonin på några veckor.

Produkten jag köpte finns t.ex. hos Amazon och heter Syngenta Advion Ant Gel. Låt dig inte luras av ordet Ant, den är effektiv mot en massa olika kryp. Du bör betala runt 100 kr per 30 grams tub. Var vaksam på priset då jag har sett många som säljer den till överpris. Sen tillkommer frakt och tull. Du behöver ca. 30 gram per 80 kvm, så har du ett stort hus köp ett 4-pack direkt.

Den är i gelform och du får den i små plastsprutor som du använder för att applicera den i springor och runt listor eller var du nu har sett dem.
Jag behandlade varenda rum i huset.

Från att ha bråkat med Silverfisk i flera år så tog det någon vecka.
Då hittade jag flera stycken som låg med dödsryckningar på golvet, därefter har jag inte sett en enda silverfisk. Rekommenderas varmt![/QUOTE]
 
M Marja123 skrev:
Hej, vi har upptäck silverfisk i vårt nya hus och lägger om golv just nu. Det här kanske vore klokt att använda sig av. Är det rent av farligt? Men borde väl vara ok om man sprutar det bakom listerna. Vi har ett litet barn så man vill ju inte att det ska vara farligt.

QUOTE="Krillehus, post: 4488162, member: 159044"]Jag har haft problem med Silverfisk tidigare. Fick dem med mig till mitt hus när jag flyttade från Hammarby Sjöstad, som är en ökänd silverfisk håla. Hade både vanliga och långsprötade hos mig.

Jag prövade allt för att bli av med dem. Hålla rent, ättika, rödceder, klisterfällor, jakt med ficklampa osv.

Men det finns bara en sak som fungerar. Gift!
Det som fungerar bäst ska ha en ingrediens som heter indoxacarb.
Den fungerar som så att efter Silverfisken äter giftet så är det fortfarande aktivt. När silverfisken dör så käkar polaren upp den och får i sig giftet, osv. slår ut hela kolonin på några veckor.

Produkten jag köpte finns t.ex. hos Amazon och heter Syngenta Advion Ant Gel. Låt dig inte luras av ordet Ant, den är effektiv mot en massa olika kryp. Du bör betala runt 100 kr per 30 grams tub. Var vaksam på priset då jag har sett många som säljer den till överpris. Sen tillkommer frakt och tull. Du behöver ca. 30 gram per 80 kvm, så har du ett stort hus köp ett 4-pack direkt.

Den är i gelform och du får den i små plastsprutor som du använder för att applicera den i springor och runt listor eller var du nu har sett dem.
Jag behandlade varenda rum i huset.

Från att ha bråkat med Silverfisk i flera år så tog det någon vecka.
Då hittade jag flera stycken som låg med dödsryckningar på golvet, därefter har jag inte sett en enda silverfisk. Rekommenderas varmt!
[/QUOTE]

behövs stora doser för att det ska ha någon påverkan på människor. Om ditt barn kommer åt det så har du applicerat det på fel ställen. Du ska lägga i sprickor mellan socklar och vägg etc.
 
  • Gilla
Marja123
  • Laddar…
tack snälla för svar! Har ni klarat er från att få tillbaka dom? Om det gått en tid sedan du använde medlet?

behövs stora doser för att det ska ha någon påverkan på människor. Om ditt barn kommer åt det så har du applicerat det på fel ställen. Du ska lägga i sprickor mellan socklar och vägg etc.[/QUOTE]
 
M Marja123 skrev:
tack snälla för svar! Har ni klarat er från att få tillbaka dom? Om det gått en tid sedan du använde medlet?



behövs stora doser för att det ska ha någon påverkan på människor. Om ditt barn kommer åt det så har du applicerat det på fel ställen. Du ska lägga i sprickor mellan socklar och vägg etc.
De har inte kommit tillbaka.
 
  • Gilla
Marja123
  • Laddar…
Försökte hitta men hittar bara betydligt dyrare än det du skrev..
K Krillehus skrev:
De har inte kommit tillbaka.
K Krillehus skrev:
De har inte kommit tillbaka.
 
P Paksi skrev:
Jag lossade alla golvlister och strödde ut kiselgur bakom, spikade tillbaks och drog målarfog på ovansidan och nån form av golvfog (lite mer elastisk variant) mot golvet. Strödde extra kisel längs alla väggar, bakom skåp, garderober etc, dvs överallt där jag kom åt. Sen sprayade jag alla misstänkta områden med myrr-spray (pyretrin). Sprayar fortfarande med jämna mellanrum men nu (peppar peppar ta i trä) har jag inte stött på någon på flera månader, varken död eller levande och så hoppas jag att det ska förbli. Dammsuger ofta, låter inte saker ligga länge på golvet och stampar hårt på allt som ser misstänkt ut (typ små trådstumpar, ludd och repor i trägolvet) Är försiktig med kartonger från beställda paket och försöker få ut dem ur huset så snart jag kan.
Så här tre år efter - är du fortfarande av med silverfiskarna? Själv hade jag långsprötade i min gamla lägenhet. Blev manisk. Var uppe på nätterna med ficklampa. Anticimex gjorde två besök och la ut gift. (Provade först med fällor men de hjälper inte på långsprötade). Sedan var de borta. Så bytte jag min lägenhet och då visade det sig att det fanns massor av vanliga silverfiskar här. Köpte fällor på Clas Ohlson och fick fällor av Anticimex de hjälpte väldigt bra men jag blev inte av med dem. Så efter två besök av Anticimex så finns här inga mer.
 
Har inte sett till någon fler på tre år, så ja, de är nog borta (peppar peppar)
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Har nu drabbats av liknande problem. Långsprötad och vanliga. Överallt är dom. Nomor var ute och la den gel som talas om ovanför. På en del strategiska ställen.

Tydligen så "sprayar" dom (Nomor) inte gift längre längs med listerna. Detta hade varit det bästa då jag hört att Anticimex gjort så hos två bekanta då dom hade extrema problem....

Jag valde att köpa detta (https://www.jula.se/catalog/tradgar...nsekter/bekampningsmedel/insektsspray-007039/) samtidigt och spraya under samtliga lister. Står att det har direktverkande effekt samt effekt som varar i sex veckor. Någon som vet om så är fallet, dvs att den verkar så lång tid. Har nu gått ca 1,5 vecka sedan Nomor var här, och jag sprayat överallt. Sett väldigt många döda överallt, men under gårdagen och idag har jag sett 3-4 styck som faktiskt ser ut att må bra vilket är tråkigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.