Staffans2000
Görs Acetylen av kiselgur?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Görs Acetylen av kiselgur?
Nej, men kanske nitroglycerin...

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Staffans2000
Men av det blev han inte blind.

Hej!
Hade innan samma bekymmer. Den bästa lösningen var att jag hade kontakt med Anticimex. De har bra koll på sådana problem genom att använda långsikt behandling med pulver och dosor. Nu hittar vi knappt silverfisk hemma hos oss.
Lycka till!

Lucky2015
P Paksi skrev:
Till min stora fasa har jag senaste veckorna hittat långsprötad silverfisk i huset och jag får seriöst panik. På riktigt. Har satt ut klisterfällor, sprayar längs golvlister etc med diverse medel (myrrspray (deltametrin) och ohyra effekt (pyretrin)), har tätat en del springor och såklart städar, städar och städar. Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå vidare, odjuren finns ju kvar. Anticimex säger täta alla springor, men hur gör jag tex med rörelsespalten mellan trägolvet och väggen? Den som döljs av golvlisten? Där torde dom ju ha en jävla autostrada genom hela huset. Ska jag fylla den med, och isåfall med vad? Vill ju inte råka förstöra golvet eller orsaka andra problem men Klarar. Inte. Av. Dessa. Kryp. Please, snälla, hjälp en insektsfobiker!
Tänk på att kontrollera så att en fultskada uppstått där dina nya husdjur är och springer runt. Fick själv en hel del silverfiskar för ett antal år sedan. När badrummet revs ut var med mängder med fukt under golvet. Framförallt kring golvbrunnen trivdes de. Efter renoveringen såg jag inte till en enda silverfisk.

Fungerade för mig
https://stick.se/silverfisk/vardeki...kYOyKoeqYuO7ZBSY4eNt0xr_k7z6EQPRoCj8AQAvD_BwE

Så här säger Anticimex

https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/silverfiskar/

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, men kanske nitroglycerin...
Nitroglycerin och kiselgur var blandningen till dynamit.
Detta i lagom mängder under golvlisterna och tänd på så lär silverfiskarna vara utrotade.

Kan ge vissa andra oönskade problem, men ventilationen lär öka exponentiellt.
Polis och sprängmedelsinspektionen kan ev ha synpunkter.

P Paksi skrev:
Jag lossade alla golvlister och strödde ut kiselgur bakom, spikade tillbaks och drog målarfog på ovansidan och nån form av golvfog (lite mer elastisk variant) mot golvet. Strödde extra kisel längs alla väggar, bakom skåp, garderober etc, dvs överallt där jag kom åt. Sen sprayade jag alla misstänkta områden med myrr-spray (pyretrin). Sprayar fortfarande med jämna mellanrum men nu (peppar peppar ta i trä) har jag inte stött på någon på flera månader, varken död eller levande och så hoppas jag att det ska förbli. Dammsuger ofta, låter inte saker ligga länge på golvet och stampar hårt på allt som ser misstänkt ut (typ små trådstumpar, ludd och repor i trägolvet) Är försiktig med kartonger från beställda paket och försöker få ut dem ur huset så snart jag kan.

Hej! Hur har det gått för dig? Har du blivit av med silverfiskarna?

Har precis flyttat till parhus, byggt 90 tal och upptäckte för par veckor sen att det fanns inneboende..
har läst allt jag kunnat och hittat men kan va intressant och höra dina resultat nästan 2 år senare

@
B Björkdahl skrev:

Har precis flyttat till parhus, byggt 90 tal och upptäckte för par veckor sen att det fanns inneboende..
har läst allt jag kunnat och hittat men kan va intressant och höra dina resultat nästan 2 år senare
Allt du behöver göra är att spreja längst golvlisterna med några veckors mellanrum. Fungerar väldigt bra.

https://www.jula.se/catalog/tradgar...nsekter/bekampningsmedel/insektsspray-007039/

@ @ndreas skrev:
Allt du behöver göra är att spreja längst golvlisterna med några veckors mellanrum. Fungerar väldigt bra.

[länk]
Toppen tack, har du själv bra erfarenhet av det?

@
B Björkdahl skrev:
Toppen tack, har du själv bra erfarenhet av det?
Jo, de dog som flugor. Det tog två veckor och sedan har vi aldrig sett några. Det är nu några år sedan....

@ @ndreas skrev:
Jo, de dog som flugor. Det tog två veckor och sedan har vi aldrig sett några. Det är nu några år sedan....

Var det vanliga silverfisken eller den långsprötiga? Den långsprötiga verkar ju vara ett helvete att bli av med

Vi håller på och renoverar och ägaren innan oss var nog inte så ren av sig.. golv och lister är rätt skitiga i springor

@
B Björkdahl skrev:
Var det vanliga silverfisken eller den långsprötiga? Den långsprötiga verkar ju vara ett helvete att bli av med

Vi håller på och renoverar och ägaren innan oss var nog inte så ren av sig.. golv och lister är rätt skitiga i springor
Tror det var den långspretiga (är väl de som lever på cellulosa) och som kan följa med kartonger hem?

@ @ndreas skrev:
Tror det var den långspretiga (är väl de som lever på cellulosa) och som kan följa med kartonger hem?

Ja precis!

Inhandlar några flaskor på jula imorgon!

Tack för tipset
Återkommer

@
B Björkdahl skrev:
Ja precis!

Inhandlar några flaskor på jula imorgon!

Tack för tipset
Återkommer
Körde nog någon dosa nu då jag tänker efter..... Men sprejen var bäst

B Björkdahl skrev:

Jag har inte sett några fler på de här två åren så jag tror och hoppas att alla är borta (peppar peppar).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.