Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Haha troligen!Nä folk är dryg när dom inte kan komma på något eget, är ju skillnad om man lånar nån deltalj el liknande..Men hela kåken är lite väl magstarkt!
 
Mikael_L
Pumba skrev:
Huset är enbart i offertstadiet så mycket kan hända.
Ditt hus?

Men isåfall har du ju en bra sits.
Det är ju bara att dra handbromsen stenhårt nu direkt, och meddela att du köper inte huset av dom nu längre iom att löftet om att ni skulle få vara ensamma om huset har brutits.
 
D
Pumba skrev:
Hela område präglas ju utav att folk valt olika husmodeller, inget hus är direkt likt nått annat
.
.
Klart att man vill att sitt hus ska vara eget när man lagt ner en massa tid på att planera hur vi vill ha det, och valt ett dyrare hus just för att det skulle vara "vårt hus" som just var unikt för oss precis som alla andra husen i området.
Jamen, då blir ju ditt (och grannens) hus unika i området, eftersom de är de enda som är likadana! Det var ju unikt du ville ha det, så då blir det säkert bra så... :wow:
 
Pumba, har du pratat med grannen och talat om att du inte vill att han ska kopiera ditt hus och hur det är placerat på tomten? Man kan tycka att han självklart borde förstå det (jag förstår det!), men med tanke på att många här i tråden har svårt att se det som ett problem så kanske han resonerar likadant?
 
  • Gilla
Stroker
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ditt hus?

Men isåfall har du ju en bra sits.
Det är ju bara att dra handbromsen stenhårt nu direkt, och meddela att du köper inte huset av dom nu längre iom att löftet om att ni skulle få vara ensamma om huset har brutits.
Nä pumbas har ju fönster, så är väl grannens!
 
-MH- skrev:
Jag kan i ärlighetens namn tycka att TS skapar ett problem ur ingenting. Att ha behovet att tro att just ens eget hus är unikt, det känns lite väl krystat. Särskilt om man bygger i ett nytt område, där alla skall ha samma färgsättning som är inne nu. Erkänn, ni har valt svart kyl/frys? ;)

Om man vill vara unik, varför köpa en tomt i ett nybyggnadsområde? Och välja hus från en av alla så gott som identiska katalogleverantörer?

Tycker grannen har en bra inställning, han/hon kanske inte är förälskad i arbetet med skapa ett unikt hem, utan har andra intressen här i livet. Rätt tidseffektivt då att säga, "ett sådant där tar v i också, tack". Big deal. Känn dig smickrad, om du nu måste koppla ihop ditt liv med din bostad.
Men om du designar ditt hus själv, vill du väl inte att grannen ska planka din design rakt av? Vad menar du med "problem ur ingenting"? Om TS upplever detta som stöld är väl inte problemet ur "ingenting"
Det känns som många här på forumet letar motargument, bara just för sakens skull.

Sent from my GT-I9305 using Byggahus
 
tank77 skrev:
Hehe...verkar vara en sjuk jävel du får till granne, beklagar:thumbdown:
Ja, ngnt i stil med Ove på solsidan...
Kommer att börja stalka TS...
 
Mikael_L skrev:
Ditt hus?

Men isåfall har du ju en bra sits.
Det är ju bara att dra handbromsen stenhårt nu direkt, och meddela att du köper inte huset av dom nu längre iom att löftet om att ni skulle få vara ensamma om huset har brutits.
Jaha! Ja ,precis, då ser jag inte problemet!
Ställ upp ett krav bara mot huslev att du vill ha ett unikt hus i området. punkt.
Då låter det nog annorlunda snart.
 
TS var väl i princip färdig med sitt hus?
 
Jag hade blivit riktigt irriterad av detta i alla fall. Har bott i kataloghus i hela livet och ligger nu i planeringsstadiet att bygga ett arkitektritat hus som blir exakt som vi vill ha det. Hade blivit riktigt sur om det ploppade upp ett likadant hus på tomten bredvid, speciellt om grannen inte först hade luftat sina planer med oss utan istället smygit runt och snokat.

Jag har själv snott några smarta lösningar från bekantas hus som jag sen har byggt i vårat hus, typ klädkammare och förvarign och sånt, och det har inte varit något problem, men att sno ett helt hus... njaa.

Dum fråga, men om man går till ex trivselhus och begär ett unikt hus, blir man inte då ägare av ritningarna? För det är ju inte gratis att göra skräddarsydda hus? Eller vem äger egentligen "upphovsrätten"? Jag hade inte tyckt det varit rooligt om jag hade en massa ideér som jag tar arkitekens/konstruktörens hjälp att färdigställa och sen upptäcker att de bygger ett liknande hus med alla mina smarta tankar och ideér åt någon annan, mycket billigare dessutom för mycket av designarbetet gjordes under "min" planeringsprocess. Kanske jag tänker helt fel här..... har som sagt alltid köpt kataloghus innan...

/S
 
Pumba skrev:
Ska se vad jag kan göra men ritningarna är ganska bra markerade med namn osv,
Vill inte hänga ut någon förrän om det verkligen är faktum så att säga.
Huset är enbart i offertstadiet så mycket kan hända...
Klart att du inte skall hänga ut varken dig själv, grannen eller leverantören.

Det är ju rätt enkelt att maskera sådant som namn, fastighetsbeteckning osv.

Kom igen nu, vi hoppar av iver!!!
 
För att ge lite perspektiv åt frågan:

Jag har bott i ett område med kanske 200 "likadana" hus, hälften radhus och hälften kedjehus.

Och så sju hus som låg lite på kanten och var fristående souterränghus.

Annars var alla lika i färg, takvinkel, takkupor, fönster, planlösning, ja allt.
De fristående "villorna" var åtta meter breda, och tomterna var tio meter, så de var i praktiken radhus.
Man kunde efter all tilläggsisolering knappt ta sig mellan husen till uteplatsen på baksidan.

Där bodde jag i tolv år.

Och hörde under den tiden aldrig någon granne uttala något negativt i att vara en av tvåhundra, en av hundra eller en av sju.
Man pyntar, målar och mekar så den egna lilla stugan blir lite speciell och är nöjd med det.

Och de hus som såldes gick till rena fantasipriserna :D fastän de mest liknade skokartonger.

Jag tror att TS vånda inför ett likadant hus i närheten är konstruerad, och kommer att lägga sig ganska snabbt när väl husen är på plats och han/hon och grannen har börjat "bo in" sig.

Det är ju en allmän mänsklig egenskap att vi vill ha det som alla andra (eller helst liiite bättre :p ).
Så ett hus som inte avviker för mycket från omgivningen ingjuter snarare trygghet och blir lättsålt.
 
nja arkitektritat ?? Att ta ett kataloghus och rita om det enligt egna drömmar är mycket vanligt och räknas inte till vad man brukar kalla arkitektritat (även om den som hållit i ritstiftet är utbildad) ! Att din blivande granne vill härma dig borde du vara stolt över!
När det gäller prisnivån på huset vid ev. försäljning så är det inte det unika bygget som ökar värdet utan som mäklarna säger "läget läget läget" I så fall är det tomten som i ert fall är avgörande. Den är unik för er bägge.
Sen om 10-15 år kanske ni kommer ev. måla om huset så då får du passa på att måla andra kulörer än grannen :)
 
Mikael_L skrev:
Ditt hus?

Men isåfall har du ju en bra sits.
Det är ju bara att dra handbromsen stenhårt nu direkt, och meddela att du köper inte huset av dom nu längre iom att löftet om att ni skulle få vara ensamma om huset har brutits.
Mitt hus är ungefär 65% färdigbyggt, jag väntar på elektrikern så jag kan sätta igen väggarna, annars hade det självklart inte varit något problem.

Så nej det är hans hus som är i offertstadiet.
 
KnockOnWood skrev:
För att ge lite perspektiv åt frågan:

Jag har bott i ett område med kanske 200 "likadana" hus, hälften radhus och hälften kedjehus.

Och så sju hus som låg lite på kanten och var fristående souterränghus.

Annars var alla lika i färg, takvinkel, takkupor, fönster, planlösning, ja allt.
De fristående "villorna" var åtta meter breda, och tomterna var tio meter, så de var i praktiken radhus.
Man kunde efter all tilläggsisolering knappt ta sig mellan husen till uteplatsen på baksidan.

Där bodde jag i tolv år.

Och hörde under den tiden aldrig någon granne uttala något negativt i att vara en av tvåhundra, en av hundra eller en av sju.
Man pyntar, målar och mekar så den egna lilla stugan blir lite speciell och är nöjd med det.

Och de hus som såldes gick till rena fantasipriserna :D fastän de mest liknade skokartonger.
Skillnaden är väl dock att de som bor i det området du pratar om har valt att bo på det viset, du bygger ju inte så eller flyttar till ett sånt område om du inte gillar det.

Jag gillar det inte och tycker det är på tok för tråkigt och gjorde däför ett aktivt val att inte ha det så.
Jag hade ett erbjudande på radhus en bit bort i grannkvarteret där alla husen var identiska, men tyckte det inte var min grej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.