Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Pumba skrev:
Mitt hus är ungefär 65% färdigbyggt, jag väntar på elektrikern så jag kan sätta igen väggarna, annars hade det självklart inte varit något problem.

Så nej det är hans hus som är i offertstadiet.
Ja OK.
Det var vad jag först trodde, men så blev jag bara lite förvirrad av inlägget om "offertstadiet".
Sorry.
 
Jugend skrev:
Om ett hus är unikt i sin miljö så är man beredd att betala en premie för det. Jag har betalat en premie för ett av mina hus givet standarden i huset.
Jag vet ju inte var TS hus ligger och hur övriga området ser ut därav jag lägger in en fråga till dessa individer som av någon anledning tycker att det som Pumba är med om är ok. Min uppfattning är att om hustypen vattnas ur så blir det svårare att få ett premiepris. Jag har inget vetenskapligt stöd för det mer än de över 200 visningar och budgivningar som jag själv tagit del. Unika hus röner alltid större intresse och ökar chansen till budgivning är min erfarenhet.
Nja...ett unikt hus betyder inte att det för den skull blir ett dyrare/mer exklusivt hus....det kan tex vara ett unikt hus i omr som inte alls passar in och som någon med dålig/ingen smak har ritat/byggt.....

För TS skull tror jag det enklaste och bästa sättet är att prata med granne och hus lev OMG för att få upp detta på bordet....sen släppa detta och gå vidare....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
....
Men om du skall sälja huset någon gång i framtiden, tror du verkligen att en potentiell spekulant kommer att tänka på att "ojdå, här ligger det två likadana hus bredvid varandra, lite radhuskaraktär här"?
Tänk om den framtida presumptive köparen köper fel hus :)

/ Fredrik
 
DIY_freak skrev:
.....
Men om du skall sälja huset någon gång i framtiden, tror du verkligen att en potentiell spekulant kommer att tänka på att "ojdå, här ligger det två likadana hus bredvid varandra, lite radhuskaraktär här"?....
Tänk om den framtide, presumptive, köparen köper fel hus :)

Allvarligt talat, det är nog bara att gilla läget, eller måla huset schackrutigt.

/ Fredrik
 
Enk Projektet skrev:
Nja...ett unikt hus betyder inte att det för den skull blir ett dyrare/mer exklusivt hus....det kan tex vara ett unikt hus i omr som inte alls passar in och som någon med dålig/ingen smak har ritat/byggt.....
Det säger sig väl självt. :) Dålig smak vägde jag inte in i ordet ,unikt. ;)
I övrigt håller jag med dig också. Upp med sakerna på bordet så att man kan gå vidare.
 
Pumba ! Lägg upp en bild på huset eller ritning... Vill jättegärna se det om det går bra?
Lider med dig . Se det på den ljusa sidan:)
 
Jag tror nog att pris-värdet minskar eller åtminstone WOW upplevelsen om någon vill köpa huset.
 
Hammarskallen skrev:
Bara jag som får lite Ove Sundberg-vibbar här :D
Jag får mer "Ensam ung kvinna söker" vibbar. Jag skulle hålla mig väl med din granne om jag var du...;)
Snart går han till samma frisör, kör samma bil, samma verktyg, samma TV osv...
 
Själva anledningen till att bygga ett nytt hus är ju att man har några egna krav eller önskemål som man vill tillfredsställa. I dagens läge med ROT så är det ju mer lönsamt att köpa ett begagnat hus.
 
Knäckfrågan i det hela är nog att TS lagt en massa extra pengar för att få ett "unikt" hus, bara för att bli snuvad på detta av en granne med dolda avsikter som mer eller mindre "kopierar" det unika huset. Och som extra salt i såren på tomten bredvid...

Sen vad man kan göra åt det är en annan sak, rycka på axlarna och konstatera att "shit happens" och att livet inte är rättvist är ett sätt. Orättvist och förargligt kommer det nog att kännas oavsett...

Köper man ett vanligt kataloghus har man valt att inte lägga några extra pengar till arkitekten förutom husets kostnad i sig. Då vet man att det förmodligen kommer att ploppa upp 10 liknande hus, speciellt om man bygger i ett villagetto där husleverantörer ofta köper in sig med ett antal tomter. Så den jämförelsen kan man ju inte göra.

Perosnligen anser jag att om man lägger de extra pengarna på att antingen rita ett hus från grunden, eller att kraftigt modifiera ett kataloghus, då bör man tänka efter lite extra vid val av tomt också. Ett villaghetto kanske inte är lämpligaste platsen.

Förmodligen går det inte att göra så mycket med själva huset, frågan är hur grannsämjan kommer att bli?

/S
 
Hej!

Jag förstår hur du känner dig (arg och ledsen förmodligen) men jag tror inte heller att din arkitekts jobb håller verkshöjd så rent juridiskt har du kanske inget att hämta. Tycker du gör rätt i att prata med den nya grannen och byggaren. Möjligen kanske leverantören inte har tillstånd att lämna ut eller kopiera ritningar hur som helst. Jag skulle åtminstone kolla upp den saken. De pengar du har betalat (var det runt 15000) för arkitekthjälp tror jag du ska försöka strunta i - det är så stora kostnader förknippade med husköp ändå. Alterantivt kräver du arkitektpengarna tillbaka eftersom de ändå använder ditt hus som mall! Tror dock att du inte är bekymrad över pengarna i första hand utan känslan av att ha ett fint och alldeles speciellt hus.

Hoppas det löser sig på något sätt!
 
D
1000timmar skrev:
Pumba ! Lägg upp en bild på huset eller ritning... Vill jättegärna se det om det går bra?
Lider med dig . Se det på den ljusa sidan:)
Ja, precis! Fram med bilder och ritningar så vi kan förstå... Förresten... funderar på att bygga ett hus, kanske man kunde få lite inspiration... :p:D
 
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
TS: Hur tydlig har du varit när du har pratat med din blivande granne? Om huset inte är viktigare för honom än att han kan tänka sig en "kopia", kanske han ganska enkelt kan tänka sig något annat också.

Inga paralleller i övrigt, men en kompis flyttade till Habo för ett tag sedan och insåg efter ett tag att "alla" tyckte en massa om hur han renoverade och gjorde om hus och trädgård. Inte någon vågade säga det till honom direkt, utan han fick höra det på omvägar. Följdaktligen skiter han högaktningsfullt i deras åsikter tills de har stake nog att säga det till honom direkt. Och jag är precis likadan... ;)
 
Jag undrar om det här resonemanget med att grannen borde lägga huset ett antal tomter bort istället. Han har väl redan köpt tomten bredvid din? Det gjorde han väl innan han fick för sig att kopiera ditt hus?
 
Mikael_L
Jag tycker i alla fall att det är husleverantören som TS ska gorma med.
Dom har ju en överenskommelse om att inget lika hus ska byggas på åtminstone samma ort.
Detta är dom helt enkelt på väg att bryta.

Upp med ämnet på bordet, gentemot husleverantören.
Först lugnt och sansat.
Skrik gorma och bråka om dom inte förstår budskapet på ett civiliserat vis.

Få dom att förstå att dom får negativ publicitet på BH-forum, ev lokaltidningen, och att du blir en missnöjd kund som i hela ditt liv kommer att snacka illa om dom.

Fundera på om det finns möjlighet att innehålla belopp på slutlikviden.
Om du har något skriftligt på överenskommelsen att du ska få ha ditt hus helt unikt där så kan du förmodligen hålla inne pengar motsvarande arkitektkostnaderna samt lite till.

Jag tror nu inte det är pengarna som är problemet för dig, men för husleverantören är det ju pengarna som är själva businessen = verksamt hot/medel.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.