M
Det är bara att skarva ihop söktråden, men använd en sillicon fylld skarv. Såna man använder till robotgräsklippare. Finns i järnhandeln för en tia stycket.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
C Caroline f skrev:
Min sambo tänker att han skulle testa utan tråd, och bara skarva. Kan det gå?
Ja.
Viktigare är att man skyddar så det inte kommer in fukt i skarven.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att dokumentera ordentligt hur rören ligger. Det har du glädje av i framtiden. Tänk även på anteckna vilket djup de ligget på.
Jag tycker att du skarvar som du tänkt.
Men mät upp var skarvpunkten är. Då kan man lätt komma åt och gräva upp.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Caroline f skrev:
Min sambo tänker att han skulle testa utan tråd, och bara skarva. Kan det gå?
Räcker söktråden är det bara att skarva ihop, men tveksam om den är avdragen.
Behöver bara en skarvhylsa då den bara skulle bli signalsatt för utsättning på er fastighet. Vill man lyxa till så finns det fiskögon/toppskarv med gel, men här inte tvunget, viktigare att den verkligen blir ihopsatt igen.. Den får inte vara sammankopplad med märkband/söktråda utanför fastigheten, så den är bara för er fastighet.

• Gilla
Caroline f
  • Laddar…
Kollar man hur en skarvsats för det ser ut så är det ungefär "fiskögon" och vulktape

Så den skarven som ni har gjort är bra, kompletera med lite tape så blir den bättre

• Tvådelad bild visar termisk isolering och termisk ledningsförmåga; värmeåterspeglande material och mikrochip på kylfläns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
Alla har väl en Rala-skarv liggandes i förrådet?:D
Instruktioner för nät, skarvning med skarvklämma, och text på svenska på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
[bild]
Självfallet!

• Gilla
Minski
  • Laddar…
M Magnus Jo skrev:
Kollar man hur en skarvsats för det ser ut så är det ungefär "fiskögon" och vulktape

Så den skarven som ni har gjort är bra, kompletera med lite tape så blir den bättre
Varför tejpen?
Den är godkänd för att grävas ner i marken och är gelfylld.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
[bild]
Minst ett gäng :p

Men vad är det som gör den klämman så unik?
Fiskögon säljs förutom hos fiskaffären
även hos Clas Ohlson för 60:- / 12st
eller från nätet, proffsmagasinet för 49:-/12st. De ger en fukttålig skarv.

hsd
Orginalet heter scotchlok , finns i många varianter tex. UY2 som kan användas för spänning upp till 600 V och för ledare mellan 0,4–0,9 mm².
Trots att dessa och liknande kopior är fuktsäkra så komplettera med en bit vulktejp eller eltejp

• Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
M
Bananskalare Bananskalare skrev:
Minst ett gäng :p

Men vad är det som gör den klämman så unik?
Fiskögon säljs förutom hos fiskaffären
även hos Clas Ohlson för 60:- / 12st
eller från nätet, proffsmagasinet för 49:-/12st. De ger en fukttålig skarv.
Ingen aning. Det är dessa satserna vi använder på jobbet när vi gräver sönder söktråd.

• Gilla
Abel112 och 1 till
  • Laddar…
Att göra det riktigt med tätning är anpassad utifrån nätmarkering med söktråd utanför fastigheterna, där det är större längder och omfattning, dvs du signalsätter i FOS/brunn och kan sedan sätta ut ett helt område i allmänmar, gator, vägar, etc. För villafastighet viks söktråden upp vid anslutning mot huset och avslutas vid fastighetsgräns och inte lika känslig för signaldämpning, men inte alls fel att göra det ordentligt om man någon gång skulle behöva göra en utsättning.
Man började senare även göra GPS-inmätning på villa fastigheter.
Vissa fiber operatörer har även inskrivet i avtal som gjordes vid beställning/leverans att fastighetsägaren också ska dokumentera var fiber ligger nedgrävd. Själv har jag foton med inritad fiberdragning som dokument.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Kontakta "nätägaren" och meddela detta och kräv att de kommer ut och lägger ner kabeln på rätt djup.
Detta gjorde jag, visserligen i samband med att man kopplade in min fastighet, jag kollade hur djupt man hade lagt fibern och den låg precis under gräset utan ovanliggande markering, företaget som gjort jobbet vägrade att göra om så jag bestred fakturan från mygelföretaget IP-Only och då blev det fart på skojarna!
Nu kan jag fräsa upp och lägga om gräsmattan utan problem.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Kontakta "nätägaren" och meddela detta och kräv att de kommer ut och lägger ner kabeln på rätt djup.
Detta gjorde jag, visserligen i samband med att man kopplade in min fastighet, jag kollade hur djupt man hade lagt fibern och den låg precis under gräset utan ovanliggande markering, företaget som gjort jobbet vägrade att göra om så jag bestred fakturan från mygelföretaget IP-Only och då blev det fart på skojarna!
Nu kan jag fräsa upp och lägga om gräsmattan utan problem.
Det är minst två år sedan. Fakturan är betald.Att åtgärda problemet är alldeles för kostsamt för entreprenören. Så jag är övertygad om att de kommer att nobba iskallt.

• Gilla
Mateuszdziurla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.