M Markarbetaren skrev:
Det är bara att skarva ihop söktråden, men använd en sillicon fylld skarv. Såna man använder till robotgräsklippare. Finns i järnhandeln för en tia stycket.
vaselin
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
vaselin
Varför snackar ni om siliconskarvar och vaselin för att skarva en ståltråd som inte leder något? En söktråd behöver inte skarvas över huvud taget. Däremot är det en fördel om ändarna ligger hyfsat nära varandra, så att linjen lätt hittas vid utsättning…
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Hur många år har du jobbat med utsättning?
 
M
X xyphax skrev:
Varför snackar ni om siliconskarvar och vaselin för att skarva en ståltråd som inte leder något? En söktråd behöver inte skarvas över huvud taget. Däremot är det en fördel om ändarna ligger hyfsat nära varandra, så att linjen lätt hittas vid utsättning…
Kabeln måste sitta ihop om man ska kunna koppla ton på den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kabeln måste sitta ihop om man ska kunna koppla ton på den.
Aha, då har jag fått fel information och får be om ursäkt för mitt tidigare klumpiga inlägg. Tack för förklaringen. Hur funkar det då när kablar utan signal hittas?
 
X xyphax skrev:
Aha, då har jag fått fel information och får be om ursäkt för mitt tidigare klumpiga inlägg. Tack för förklaringen. Hur funkar det då när kablar utan signal hittas?
Du kan sätta tonsändaren på andra sidan och söka åt andra hållet, om den slutar på samma ställe som den andra (fast då från andra hållet som sagt) så vet du ju hela vägen. Men det fungerar ju bara om det bara är ett enda avbrott, därför laga så att det inte går sönder en gång till och blir en ö i mitten som inte går tona

därför stämmer också ditt ”räcker att de ligger nära varandra”, men då bara vid ett enda avbrott på söktråden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Du kan sätta tonsändaren på andra sidan och söka åt andra hållet, om den slutar på samma ställe som den andra (fast då från andra hållet som sagt) så vet du ju hela vägen. Men det fungerar ju bara om det bara är ett enda avbrott, därför laga så att det inte går sönder en gång till och blir en ö i mitten som inte går tona

därför stämmer också ditt ”räcker att de ligger nära varandra”, men då bara vid ett enda avbrott på söktråden
När det gäller fastigheters söktråd är den nästan alltid bara uppdragen vid huset, dvs bara en plats att signalsätta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
När det gäller fastigheters söktråd är den nästan alltid bara uppdragen vid huset, dvs bara en plats att signalsätta.
Hur gör man när fiberducten är dragen i Televerkets kanalisation? Går man helt efter ledningsägarens gamla kartor vid framtida utsättning av fibern? Det är ju lite knöligt att dra med sig sökbandet genom en servisslang på 25mm.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur gör man när fiberducten är dragen i Televerkets kanalisation? Går man helt efter ledningsägarens gamla kartor vid framtida utsättning av fibern? Det är ju lite knöligt att dra med sig sökbandet genom en servisslang på 25mm.
Man rycker bort söktråd från märkbandet och drar igenom den med ducten, görs även så när fastighetsägaren har lagt egen kanalisation. Så var rutinen i de områden jag känner till.
Men det finns säkert andra lösningar.
 
M
A AndersS skrev:
Man rycker bort söktråd från märkbandet och drar igenom den med ducten, görs även så när fastighetsägaren har lagt egen kanalisation. Så var rutinen i de områden jag känner till.
Men det finns säkert andra lösningar.
Jag grävde ned min slang själv från tomtgräns. När killarna drog in ducten så drog dom inte med nån söktråd. Hos grannarna användes befintliga kanalisationen från telefonen, ingen söktråd där heller.

Av erfarenhet vet jag att fiberförläggning är nog det området där det "missas" en hel del. Väldigt sällan som t.ex. förläggningsdjup stämmer när vi kommer och gräver i annat ärende. Så jag är inte förvånad att söktråden saknas på iaf. privata fastigheter. :D
 
M Markarbetaren skrev:
Jag grävde ned min slang själv från tomtgräns. När killarna drog in ducten så drog dom inte med nån söktråd. Hos grannarna användes befintliga kanalisationen från telefonen, ingen söktråd där heller.

Av erfarenhet vet jag att fiberförläggning är nog det området där det "missas" en hel del. Väldigt sällan som t.ex. förläggningsdjup stämmer när vi kommer och gräver i annat ärende. Så jag är inte förvånad att söktråden saknas på iaf. privata fastigheter. :D
Beror kanske på krav från fiberägare, entreprenör och projektledare.;)
Foto på vissa arbetsmoment som ska läggas upp i molntjänst för varje fastighet är lösningen.:cool:
Och där ligger redan karta, foto och underlag från projektering hur arbetet ska utföras.
Kan bara beskriva det jag känner till.:D
Tyvärr skrivs det bara i trådarna om de arbeten som har brister i utförandet.
 
Redigerat:
Hej. Vet det är en gammal söktråd. Men lite av mina erfarenheter. Haft egen grävfirma nu i tio år. Mest villatomter. Fibern är enligt mig, Sveriges största fuskbygge. på många ställen ligger den bara nergrävd under grässvålen. Ska ligga 30-35 cm under mark, el 50cm. I 50% av fallen är signalkabeln inte inkopplad, vilket innebär att man får följa en dålig ritning. Som dessutom sällan stämmer. Hos min granne går den enligt ritning in på framsidan. Men i verkligheten in från baksidan. Låg 10-20cm nerplöjd i urharpade fyllmassor, med massor av sten. Nu ligger den 50-60cm med stenmjöl runt sig. Jag pratade med en som tar fram kabeldragning vid anmodan. De hade slutat meddela när de hittade en kabel som låg fel enligt ritningen. När de senare kom tillbaka i nytt ärende så var den ändå inte ändrad på ritningen. Ringer man och frågar när man inte fått utmärkt, säger de bara. Gräv försiktigt. Då brukar jag fråga vem som ska betala det? Får aldrig något svar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.