C Caroline f skrev:
Tror att det är äldre än 5 år. Men får kolla papprena. Vi har bara bott här i 2 år knappt.
S Sir Duke skrev:
Först skulle jag gå till avtalet och jämföra det med vad som levererats.
Tidigare ägares avtal fem år senare? :thinking:

S Sir Duke skrev:
Därefter reklamera tjänsten hos utföraren och begära rättelse.
Fem år senare? :surprised:

S Sir Duke skrev:
ARN kan mala en vända.
Fem år senare? :surprised:

S Sir Duke skrev:
Tingsrätten. Begära skillnaden i värde mellan korrekt utförd tjänst och vad som levererats. Tillämpliga lagrum är åtminstone Konsumenttjänstlagen, Köplagen och Jordabalken.
Fem år senare? :surprised:

S Sir Duke skrev:
Har gott om medel för att driva dylikt. Småmål ju. Skulle inte vara några problem om utfallet gick mig emot. Vinsten är att marknaden får mer klarhet i vad som gäller.
Jag tycker man bör välja sina strider och skulle definitivt välja en annan. Men var och en spenderar ju sin tid och sina pengar på valfritt sätt. :D
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Tidigare ägares avtal fem år senare? :thinking:

Fem år senare? :surprised:


Fem år senare? :surprised:

Fem år senare? :surprised:

Jag tycker man bör välja sina strider och skulle definitivt välja en annan. Men var och en spenderar ju sin tid och sina pengar som på valfritt sätt. :D
Nej inte 5 år senare. Missade den detaljen. Och finns massor av annat som vi inte vet om TS' fall. Så råden blir generella.

Jag skulle besikta jobbet när det var klart. Jämföra med avtalet och förekommande branschregler.

Driva tvister kan vara tillfredsställande och prisvärt om man får irritera och läxa upp skojare :D I det här fallet skulle ju dessutom hela marknaden tjäna på att få klarhet i om fiber på 0-10 cm är okej.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Nej inte 5 år senare. Missade den detaljen. Och finns massor av annat som vi inte vet om TS' fall. Så råden blir generella.

Jag skulle besikta jobbet när det var klart. Jämföra med avtalet och förekommande branschregler.

Driva tvister kan vara tillfredsställande och prisvärt om man får irritera och läxa upp skojare :D I det här fallet skulle ju dessutom hela marknaden tjäna på att få klarhet i om fiber på 0-10 cm är okej.
PMa TS och fråga om du får driva det som ett ärende och göra en god gärning;)
 
S Sir Duke skrev:
Nej inte 5 år senare. Missade den detaljen. Och finns massor av annat som vi inte vet om TS' fall. Så råden blir generella.

Jag skulle besikta jobbet när det var klart. Jämföra med avtalet och förekommande branschregler.

Driva tvister kan vara tillfredsställande och prisvärt om man får irritera och läxa upp skojare :D I det här fallet skulle ju dessutom hela marknaden tjäna på att få klarhet i om fiber på 0-10 cm är okej.
Insatserna i ditt nöje är ganska höga. Runt 100' kan det lätt bli.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
PMa TS och fråga om du får driva det som ett ärende och göra en god gärning;)
Haha ja det är frestande :crysmile:
Men nej, jag tror på att var och en blir kung över sin egen situation. Grottar ner sig i vad som gäller och hur det blivit och försöka rätta till skillnaden. Självklart med tips, men var och en bör äga processen själv
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo jag måste erkänna att jag tycker det är så kul att riskera att få betala massa pengar.Så jag brukar stämma follk mest hela tiden.
Jag har en process du kan få driva eftersom det är så kul... Någon har grävt ner fel sorts avloppsrör. Du kan få driva den biten åt mig.. inte för att det är en viktig fråga för min del.men oerhört viktigt för alla att veta vad rätten tycker
. Du får själv stå för kostnaderna.
Jag driver inte fall åt andra. Men stöttar gärna moraliskt och praktiskt.

Folk verkar tro att pressa en skojarfirma innebär att tillbringa 2 år i rätten.

I själva verket innebär det knappt mer tid och tecken än vad du Herr Banan har tillbringat i bara den här tråden.

Man gör research några timmar nån kväll, sitter på en del av pengarna och invänder skriftligt. Så går det ett tag och man får kanske rättelse. Utan nån signifikant risk.

Minst lika givande som att hänga på Facebook.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag driver inte fall åt andra. Men stöttar gärna moraliskt och praktiskt.

Folk verkar tro att pressa en skojarfirma innebär att tillbringa 2 år i rätten.

I själva verket innebär det knappt mer tid och tecken än vad du Herr Banan har tillbringat i bara den här tråden.

Man gör research några timmar nån kväll, sitter på en del av pengarna och invänder skriftligt. Så går det ett tag och man får kanske rättelse.

Minst lika givande som att hänga på Facebook.
Har du de pengarna du riskerar att förlora om du stämmer företaget?

Egen tid räknar jag inte med här
 
Innan nästa grävning gå in på: ledningskollen.se
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har du de pengarna du riskerar att förlora om du stämmer företaget?

Egen tid räknar jag inte med här
Japp, not a problem!

Det mesta är ju bestridande och en del korrespondens, så får man se hur långt man kommer.

Man driver självklart bara case som man ser som solida. Det ska inte vara ett lotteri, så roligt är det inte.

Angående riskerna så ryms ju de flesta hushålls-/hantverkartjänster inom beloppsramen för småmål.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har du de pengarna du riskerar att förlora om du stämmer företaget?
S Sir Duke skrev:
Angående riskerna så ryms ju de flesta hushålls-/hantverkartjänster inom beloppsramen för småmål.
Precis! Även jag har svårt att se att man riskerar några stora pengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Caroline f skrev:
Givet förra ägarens fixa-själv-attityd så är detta inte alls omöjligt. Vi har fått ett antal överraskningar de senaste 1,5 åren ;)
Ja det är nog någon fd ägare som pga arbetsskygghetrelaterade åkommor inte orkat eller låtit någon annan klåpare gräva ner denna kabel. Jag rekommenderar minst ett spadmål (20-30cm), så jag gick ner till 50-60cm för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Snickarlarsson Snickarlarsson skrev:
Ja det är nog någon fd ägare som pga arbetsskygghetrelaterade åkommor inte orkat eller låtit någon annan klåpare gräva ner denna kabel. Jag rekommenderar minst ett spadmål (20-30cm), så jag gick ner till 50-60cm för säkerhets skull.
Som tidigare nämnts så är det ofta en tilläggtjänst som många med mig som gör det själv för säkerhets skull.
 
Snickarlarsson Snickarlarsson skrev:
Ja det är nog någon fd ägare som pga arbetsskygghetrelaterade åkommor inte orkat eller låtit någon annan klåpare gräva ner denna kabel. Jag rekommenderar minst ett spadmål (20-30cm), så jag gick ner till 50-60cm för säkerhets skull.
Eller så håller du dig till 30-35 cm och lägger en PEM 16-32 mm att dra duct i om man vill gräva själv, 30 cm + lite till 5cm för PEM. Tycker jag är lika bra lösning.;)
Ingår fastigshetsgrävning i priset lämnar nog entreprenör ut PEM gratis.
Ytterst få gräver djupare än 30 cm med spade och är det större jobb med maskin gräver man oftast djupare och då gäller märkband.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller så håller du dig till 30-35 cm och lägger en PEM 16-32 mm att dra duct i om man vill gräva själv, 30 cm + lite till 5cm för PEM. Tycker jag är lika bra lösning.;)
Ingår fastigshetsgrävning i priset lämnar nog entreprenör ut PEM gratis.
Ytterst få gräver djupare än 30 cm med spade och är det större jobb med maskin gräver man oftast djupare och då gäller märkband.
Eftersom jag fått lagt ner jordvärme nåt år innan och exakt visste var den låg ,så lät jag ingen klåpare gräva utan gjorde det själv för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem ska jag stämma om jag själv grävt ner fibern för grunt på min egen tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.