C Caroline f skrev:
Vi gräver gångar i trädgården och har helt plötsligt upptäckt att en kabel gått sönder Det är en smal kabel som gått sönder. Vi tror att det är telekabel? Bredvid finns en gul plastkabel, tjockare, som inte gått sönder. Är det fiber?
Vi är inte ens 10 cm ner i marken. Ska verkligen telekabel resp fiber ligga så ytligt?

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Får det gå till så. Verkar vara väldigt osmart
 
kristina dolk kristina dolk skrev:
Får det gå till så. Verkar vara väldigt osmart
"Smart" brukar tyvärr inte ingå i entreprenader ;)

Därför finns ofta regelverk. De ska skydda mot dumheter.

Men det går ju att strunta i reglerna så inget är säkert...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror att när det gäller nedgrävningar så kan terrängen variera ordentligt. Stöter man på berg så spränger man inte för att komma ner till rätt djup. över en väg är en sak. men över tomtmark?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror att när det gäller nedgrävningar så kan terrängen variera ordentligt. Stöter man på berg så spränger man inte för att komma ner till rätt djup. över en väg är en sak. men över tomtmark?
Det stämmer förstås men det finns lösningar. Dra en annan väg, lägga i skyddsrör, dra luftledning etc.

Enligt trådstarten ligger fibern alltså inte ens på 10 cm djup utan på MINDRE än 10 cm djup. Det är galet inne på en villatomt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Caroline f skrev:
Tror att det är äldre än 5 år. Men får kolla papprena. Vi har bara bott här i 2 år knappt.

Vilken typ av tråd och skarvhylsa behövs?

Tänkte på försäkring om vi vill uppmärksamma på att vi sett att det ligger för ytligt. För ev framtida problem...

C Caroline f skrev:
Tack för info!
Ta kontakt med den instans som svarade på er förfrågan ni gjorde på ledningskollen innan ni började gräva.

finns inga krav på förläggningsdjup, bara rekommendationer så länge det ej är ström i kablarna,, så många fiberinstallationer ligger direkt under gräsytan tyvärr. Borde finnas krav på hur det ska förläggas. Räcker att sticka ner en spade där så är fibern av tyvärr.

försäkringsbolaget har inget med saken att göra.
 
J Jocu skrev:
Ta kontakt med den instans som svarade på er förfrågan ni gjorde på ledningskollen innan ni började gräva.

finns inga krav på förläggningsdjup, bara rekommendationer så länge det ej är ström i kablarna,, så många fiberinstallationer ligger direkt under gräsytan tyvärr. Borde finnas krav på hur det ska förläggas. Räcker att sticka ner en spade där så är fibern av tyvärr.

försäkringsbolaget har inget med saken att göra.
Ledningskoll???

TS har grävt mindre än 10 cm ner!

Det är som att sätta upp ett badmintonnät. Normalt förfarande i en trädgård.

Dessutom handgräver de, inte maskinschaktar. Det ska man kunna göra varsamt överallt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ledningskoll???

TS har grävt mindre än 10 cm ner!

Det är som att sätta upp ett badmintonnät. Normalt förfarande i en trädgård.

Dessutom handgräver de, inte maskinschaktar. Det ska man kunna göra varsamt överallt.
Kan man tycka!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror att när det gäller nedgrävningar så kan terrängen variera ordentligt. Stöter man på berg så spränger man inte för att komma ner till rätt djup. över en väg är en sak. men över tomtmark?
Jag lejde samma grävare som utförde hela fibergrävningen i området. Denne drog med tjälkrok först så att småstenar flyttades undan och tog omväg runt de markfasta, sedan slangläggningsaggregat med runt 60 djup. Blev mycket bra med minimala skador på marken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag lejde samma grävare som utförde hela fibergrävningen i området. Denne drog med tjälkrok först så att småstenar flyttades undan och tog omväg runt de markfasta, sedan slangläggningsaggregat med runt 60 djup. Blev mycket bra med minimala skador på marken.
så görs i området fram till tomtgräns.
På tomtgräns kommer en liten ”fräs/plog” som lägger ner fibern (eller handschakt). Denna plog klarar ej av att köra med kärlkrok då du behöver en stor maskin till det.
 
S Sir Duke skrev:
Det stämmer förstås men det finns lösningar. Dra en annan väg, lägga i skyddsrör, dra luftledning etc.
S Sir Duke skrev:
på MINDRE än 10 cm djup. Det är galet inne på en villatomt.
Ja inte är det lyckat men vad gör man om det är väldigt stenigt eller rent av berg. En luftledning har även den en hel del negativa sidor. Men skulle jag "tvingas" lägga fiber så grunt hade jag definitivt haft ett extra skyddsrör. Själv la jag min duct i en PEM-slang trots att den grävdes ner till anständigt djup.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
J Jocu skrev:
så görs i området fram till tomtgräns.
På tomtgräns kommer en liten ”fräs/plog” som lägger ner fibern (eller handschakt). Denna plog klarar ej av att köra med kärlkrok då du behöver en stor maskin till det.
?

Jag gjorde alltså detta på min egen tomt. Han körde samma system överallt, där jag kunde se iaf.

25 tons maskin med mycket breda band. Syntes knappt i gräset.

Många som var för snåla handgrävde på max 20 cm (mitt ögonmått).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
?

Jag gjorde alltså detta på min egen tomt. Han körde samma system överallt, där jag kunde se iaf.

25 tons maskin med mycket breda band. Syntes knappt i gräset.

Många som var för snåla handgrävde på max 20 cm (mitt ögonmått).

Och alla kunder bor med dina förutsättningar?
Att en 25 tonnare med breda larver kan fritt köra fram till fasaden?

för snåla?
Om dom stöter på berg/stenblock efter 20cm så får man nog va nöjd med det.
Då får man göra andra åtgärder i så fall.

men framförallt så är det fastighetsägarens ansvar att dokumentera vad och vart på sin egna tomt som ledningar är nedgrävda.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja inte är det lyckat men vad gör man om det är väldigt stenigt eller rent av berg. En luftledning har även den en hel del negativa sidor. Men skulle jag "tvingas" lägga fiber så grunt hade jag definitivt haft ett extra skyddsrör. Själv la jag min duct i en PEM-slang trots att den grävdes ner till anständigt djup.
Går det inte lägga på 30 cm finns det rekommendationer om att det ska läggas med förstärkt skydd. Mycket sånt har det varit i bl.a. norra bohuslän i de kustnära orterna. Så det går inte att ursäkta med berg, sten, etc och bara lägga ned ducten. För vanlig mark där enstaka fall uppträder brukar entreprenör få hantera det som ÄTA.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
J Jocu skrev:
Och alla kunder bor med dina förutsättningar?
Att en 25 tonnare med breda larver kan fritt köra fram till fasaden?

för snåla?
Om dom stöter på berg/stenblock efter 20cm så får man nog va nöjd med det.
Då får man göra andra åtgärder i så fall.

men framförallt så är det fastighetsägarens ansvar att dokumentera vad och vart på sin egna tomt som ledningar är nedgrävda.
Behövdes som sagt inte då det kom två personer och gjorde det åt mig, helt gratis. Ingick inte i den grävningen jag beställde, så det var antagligen fiberentrepenören som tyckte det var en bra idé.

"Snåla" eftersom min 40-metersgrävning kostade 1/10 av anslutningskostnaden (på knappa 20'), det tycker jag är ett fynd. De flesta har haft betydligt närmare än så (inne i villakvarteren).

Men jag var företagsam nog att kolla upp vem som var inhyrd för grävningen i hela området och ringde ett vänlig samtal, vilket ledde till det lyckliga utfallet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Behövdes som sagt inte då det kom två personer och gjorde det åt mig, helt gratis. Ingick inte i den grävningen jag beställde, så det var antagligen fiberentrepenören som tyckte det var en bra idé.

"Snåla" eftersom min 40-metersgrävning kostade 1/10 av anslutningskostnaden (på knappa 20'), det tycker jag är ett fynd. De flesta har haft betydligt närmare än så (inne i villakvarteren).

Men jag var företagsam nog att kolla upp vem som var inhyrd för grävningen i hela området och ringde ett vänlig samtal, vilket ledde till det lyckliga utfallet.

Alla gör vi på olika sätt!
Alla entreprenörer utgår från olika avtal beroende på vem som är beställare.
Regleras ganska tydligt om en entreprenör får ta andra schaktarbeten i arbetsområdet som redan är upphandlat.

eller menar du att du betalade vid sidan om för schaktarbetet och kanske anser att det är så vi ska gå till väga!

det finns för lite information för att diskutera just ditt fall och din situation i sammanhanget.

frågan e hur detta hjälper ts? Och 90% av övriga befolkningen i Sverige som antagligen har samma förläggningsförfarande som ts har‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.