MultiMan
M Mradahl skrev:
När en operatör förlägger en fiber på tomt eller i ett hus (t.ex. ett spridningsnät i ett flerfamiljshus) övergår äganderätten direkt till fastighetsägaren.
Fastighetsägaren är därför ledningsägare.
Ledningskollen, som nämnts som verktyg för att ta reda på var ledningar ligger, fungerar bara undantagsvis på tomtmark.
Om ett ärende lägga in i Ledningskollen, där vem som helst som helst kan skaffa ett konto, är det gratis för frågeställaren.
Det är ledningsägaren (el, fiber, VA) som betalar för utsättningen av ledningen och sätter därför inte ut på tomtmark då dom inte äger ledningen och därmed inte vill bekosta utsättning av annans ledning.
Operatörerna dokumennterar sällan fiber på tomtmark utan det är fastighetsägarens ansvar.
För VA gäller samma sak men för el kan det variera lite, det handlar bland annat om personsäkerhet.

Sökbandet är inte viktigt för funktionen av fibern men ett hjälpmedel för att hitta den om den är dåligt dokumenterad eller inte alls.

I tråden har skrivits att fiber SKALL förläggas på ett visst djup och någon annan skrev något i stil med att man kan kräva att operatörerna ”gör om och gör rätt”, så är inte fallet på tomtmark.
Ambitionen är att fibern ska ligga på ett visst djup men det finns många parametrar som gör att det inte blir så.
Man spränger sällan för fiber på tomtmark, planteringar, större stenar, andra ledningar, etc, gör att man lägger helt enkelt fibern på det djup som det blir.
Sen finns det naturligtvis entreprenörer som medvetet eller omedvetet fuskar och i princip rullar ut slangen och krafsar lite jord över. Allt för att det ska gå snabbt och inte kosta dom något.
Det kom två personer och mätte in och dokumenterade min nya fiber, från vägen till min vägg (ca 40 m), så visst förekommer det, men hur vanligt det är vet jag inte.

Då var det ändå fastighetsägarna som var ansvariga för att gräva fiber på egen tomt.
 
S Sletsch skrev:
Tips och råd från någon som grävt av kabel: kolla ALLTID med Ledningskollen.se först!
S Sletsch skrev:
Sannolikt ja det är inte bara fiber utan el, tele, vatten etc (säger sig självt), alla dragningar ska finnas representerade i Ledningskollen.
Först av allt, välkommen till forumet!

Men sen en ganska kritisk fråga. Varför menar du att "alla dragningar ska finnas representerade i Ledningskollen"? Vad har du för stöd för detta tämligen kategoriska påstående? Jag hävdar att det är felaktigt och faller på sin egen orimlighet.

Jag har exempelvis: Telefon mellan två byggnader, vatten mellan två byggnader, fiber från avlämningspunkt till en byggnad, el från en byggnad till två andra byggnader.

Alla dessa "dragningar" har jag eller min familj gjort själva vid olika tidpunkter de senaste 50 åren. Hur skulle ledningskollen kunna veta något om dessa dragningar?

Tror du inte att de finns mängder med fastigheter där situationen är likartad?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Baboobas skrev:
60cm är det som gäller för fiberdjup.detta för att säkerställa att man inte fräser ett morotsland med kabelbrott som följd.
På villafastighet är rekommendationen 30 cm, men ingen hindrar entreprenör eller fastighetsägare att lägga ducten djupare.;)
På allmän mark får man utgå från de förutsättningar som gäller, finns rekommendationer i Robust fiber men kan också finnas lokala krav från markägaren eller när det görs samförläggning med annan infrastruktur.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det kom två personer och mätte in och dokumenterade min nya fiber, från vägen till min vägg (ca 40 m), så visst förekommer det, men hur vanligt det är vet jag inte.

Då var det ändå fastighetsägarna som var ansvariga för att gräva fiber på egen tomt.
Man har de senaste åren börjat med GPS-inmätning även på villafastighet, åtminstone 2019 gjordes det.
Men allt är upp till fiberägaren hur man vill göra och dokumentera sina nät.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man har de senaste åren börjat med GPS-inmätning även på villafastighet, åtminstone 2019 gjordes det.
Fast det kan väl knappast vara aktuellt när fastighetsägaren själv svarar för förläggningen från avlämningspunkt i fastighetsgräns?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det kan väl knappast vara aktuellt när fastighetsägaren själv svarar för förläggningen från avlämningspunkt i fastighetsgräns?
Som jag skrev, så jo, det förekommer. Hände senaste året.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M Magnus Jo skrev:
Ja det behövs en ny söktråd, denna tråden är till för att kunna söka fram ledningen den är inte spänningssatt

Gröna remsan? Normalt sett så är färgen grön opto. data/tele är orange och el är gul och vatten är blå. det är bara färger så att man ska kunna veta vad som det är.

Ja den bör ligga djupare än 10cm, kommer inte ihåg djupet just nu men 30-50cm skulle jag vilja påstå, men som sagt det kan fuskas med och beroende på markförhållanden

Innan man börjar gräva så är det jättebra om man tar kontakt med Ledningskollen för att få utsatt var olika nätägare har kablar i marken, t.ex el, opto och fjärrvärme Just för att slippa att gräva av kablar som man kan bli ersättningsskyldig för
Ledningskollen är ju en bra tjänst i tanken, men inte i praktiken. Vi kollade upp alla ev ledningar via kollen,, bara för att upptäcka att anvisad kabel låg ca 2 meter styvt vid sidan av markeringen. Så i princip en tämligen värdelös tjänst du inte kan lita på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan
Nej, det är inte en "värdelös tjänst" för att det ibland är felaktig data inlagd.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det kan väl knappast vara aktuellt när fastighetsägaren själv svarar för förläggningen från avlämningspunkt i fastighetsgräns?
Oftast står det då i avtalet att fastighetsägaren ska dokumentera om grävning inte ingår och att fastighetsägaren har det ansvaret. Men väljer fastighetsägare att själv gräva trots att det ingår i leveransen, det händer, brukar det mätas in om det görs för resten av anslutningarna.
Problem är det praktiska om det lagts kanalisation tidigare och det syns inget i markytan var den ligger, men då ska man dra tråden tillsammans med ducten i kanalisation så den kan sättas med signalsättning.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, det är inte en "värdelös tjänst" för att det ibland är felaktig data inlagd.
Man får ju veta ATT det finns kabel på fastigheten; sen får du räkna med att den kan ligga lite var som helst. Det är ju upp till var och att bedöma värdet av;-) I vårt fall fick vi gå från ett enkelt arbete med minigrävare, till att köra med spaden resten av arbetet på 90 meter.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mdmar Mdmar skrev:
Ledningskollen är ju en bra tjänst i tanken, men inte i praktiken. Vi kollade upp alla ev ledningar via kollen,, bara för att upptäcka att anvisad kabel låg ca 2 meter styvt vid sidan av markeringen. Så i princip en tämligen värdelös tjänst du inte kan lita på.
Och man måste läsa med vilken noggrannhet anvisningen gäller, det kan stå att x meter från anvisning. Är ganska vanligt att det är så, vill man ha det exakt måste utsättning göras på plats, men även då finns anvisningar om "säkerhetsmarginal" på sidorna.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Mdmar Mdmar skrev:
Man får ju veta ATT det finns kabel på fastigheten; sen får du räkna med att den kan ligga lite var som helst. Det är ju upp till var och att bedöma värdet av;-) I vårt fall fick vi gå från ett enkelt arbete med minigrävare, till att köra med spaden resten av arbetet på 90 meter.
För fiber kan det t.o.m. stå att det ska handgrävas;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Magnus Jo skrev:
Ja det behövs en ny söktråd, denna tråden är till för att kunna söka fram ledningen den är inte spänningssatt

Gröna remsan? Normalt sett så är färgen grön opto. data/tele är orange och el är gul och vatten är blå. det är bara färger så att man ska kunna veta vad som det är.

Ja den bör ligga djupare än 10cm, kommer inte ihåg djupet just nu men 30-50cm skulle jag vilja påstå, men som sagt det kan fuskas med och beroende på markförhållanden

Innan man börjar gräva så är det jättebra om man tar kontakt med Ledningskollen för att få utsatt var olika nätägare har kablar i marken, t.ex el, opto och fjärrvärme Just för att slippa att gräva av kablar som man kan bli ersättningsskyldig för
Branschens egna riktlinjer säger MINST 30 cm djup, med markeringsband 10 cm ovanför.

https://telekomradgivarna.se/fiber/inga-avtal/utforande/

Det är ingen lag, men frångår man dem så är det inte fackmässigt gjort och då är det fel på tjänsten.

TS har ingen skuld här, självklart ska man kunna sätta en spade i sin egen rabatt utan att skada skör och viktig infrastruktur.

Ansvaret ligger helt på utföraren. Jag skulle reklamera. TS eller senare ägare kommer råka få träff på fibern igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mdmar Mdmar skrev:
Man får ju veta ATT det finns kabel på fastigheten;
Jag skulle nog säga "Man får ju kanske veta ATT det finns kabel på fastigheten". Har som sagt svårt att tro att Ledningskollen exempelvis vet något om de "ledningar" jag grävt ner mellan olika byggnader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Branschens egna riktlinjer säger MINST 30 cm djup, med markeringsband 10 cm ovanför.

[länk]

Det är ingen lag, men frångår man dem så är det inte fackmässigt gjort och då är det fel på tjänsten.

TS har ingen skuld här, självklart ska man kunna sätta en spade i sin egen rabatt utan att skada skör och viktig infrastruktur.

Ansvaret ligger helt på utföraren. Jag skulle reklamera. TS eller senare ägare kommer råka få träff på fibern igen.
Tänk på att rekommendationer för Robust fiber väl kom först för 6-7 år sedan, så vad som är fackmässigt är ytterst luddigt och även omständigheter på platsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.