Hmmm lite skeptisk till svaret. Standardsvar? Du lät ju kittet torka länge innan du målade.

Nej, jag har inte kittat om där det skrynklat sig. Det får vara tills kittet lossnar av sig själv. Det som stör mest är där det skrynklat sig i innerfönstrets kittfals eftersom det är vitmålat och samlar smuts. Funderar på om det går att slipa av om man är försiktig o lägger kartong mot glaset. Annars får det vara sålänge kittet sitter bra.
 
Redigerat:
Jo, jag tyckte ju absolut att jag hade väntat tillräckligt - 3,5 veckor. Hur länge brukar ni andra låta kittet torka innan ni målar?

Så det funkar med det skrynkliga kittet? Då är det alltså "bara" en utseendefråga. Jag trodde färgen skulle lossna i bubblorna.
 
Jag har råkat ut för skrynkligt resultat när jag använt för gammal färg. Antar att den blivit för tjock så att den inte gick att stryka nog tunt hur jag än gned ut den. Skrapade av, spädde med mer olja och sen funkade det.
 
Hm! Jag målar alltid mina nykittade fönster dagen efter kittning, jag grundar även kittet innan det färdigstryks minst 2 ggr! Har inte råkat ut för dessa problem... än, men det kommer väl bara för att jag skrev det!
 
KungAnka skrev:
Jag har råkat ut för skrynkligt resultat när jag använt för gammal färg. Antar att den blivit för tjock så att den inte gick att stryka nog tunt hur jag än gned ut den. Skrapade av, spädde med mer olja och sen funkade det.
Tack KungAnka! Nu har jag något att gå på. Som jag skrev i en tidigare post så var även vår färg väldigt tjock och trögflytande. Om färgen är orsaken så stämmer allt mycket bättre. Om jag får tid kanske jag gör ett test med både ny och gammal färg. Grymt irriterande när man inte vet orsaken. Speciellt när torktiden är så långa.
 
dengroth skrev:
Jo, jag tyckte ju absolut att jag hade väntat tillräckligt - 3,5 veckor. Hur länge brukar ni andra låta kittet torka innan ni målar?

Så det funkar med det skrynkliga kittet? Då är det alltså "bara" en utseendefråga. Jag trodde färgen skulle lossna i bubblorna.
När det är skrynkligt sitter färg och kitt ihop. Skrynklorna finns i kittet. Men ibland kan det bli blåsor där färgen lossnar, men det är inte skrynkligt utan mera bubbligt :)

För övrigt håller jag mest på med bättringslagningar och då kommer jag inte ihåg från en säsong till en annan hur jag gjorde..... Ibland stryker jag på färg direkt på lagningen, ibland hinner jag just bara trycka dit kittet och då får färgen komma på vid nästa besök.

En teori jag har haft varför kittet blir rynkigt är att jag har haft gammalt torrt kitt som jag knådat upp med mera olja. Alternativt gammal färg som fått lite mera olja i sig. Men i ditt fall så skrev du ju att du varken hade spätt färgen eller kittet.....
 
Sommartorparn skrev:
När det är skrynkligt sitter färg och kitt ihop. Skrynklorna finns i kittet. Men ibland kan det bli blåsor där färgen lossnar, men det är inte skrynkligt utan mera bubbligt :)

För övrigt håller jag mest på med bättringslagningar och då kommer jag inte ihåg från en säsong till en annan hur jag gjorde..... Ibland stryker jag på färg direkt på lagningen, ibland hinner jag just bara trycka dit kittet och då får färgen komma på vid nästa besök.

En teori jag har haft varför kittet blir rynkigt är att jag har haft gammalt torrt kitt som jag knådat upp med mera olja. Alternativt gammal färg som fått lite mera olja i sig. Men i ditt fall så skrev du ju att du varken hade spätt färgen eller kittet.....
Det verkar inte som att vi har samma sorts skrynklor. Dina sitter (vanligtvis) i kittet ihop med färgen, mina är bubblor eller blåsor. Mitt kitt var mjukt och oljigt under färgen. Därför gissar jag att dina problem hänger ihop med rörelse under torkning/härdning och att mina beror på för tjock och därmed för tät färg.
 
Konstigt att det inte är fler bland linoljefärgsmålarna som haft denna slags problem!?
 
M
Jag har dåligt med erfarenhet från att måla med linoljefärg, har precis börjat.

Använder Ottossons och den färgen är outspädd så tunn att det fortfarande lätt blir rinn. Den är förvisso lite tung att stryka ut, men om man duttar jämna fläckar på ytan innan man börjar stryka så går det lätt.

Jag försöker bara beskriva hur min färg beter sig så du kan avgöra om din är för tjock eller ej. Tänkte att det kanske kan hjälpa något litet på den fronten.
 
Marcussjogren skrev:
Jag har dåligt med erfarenhet från att måla med linoljefärg, har precis börjat.

Använder Ottossons och den färgen är outspädd så tunn att det fortfarande lätt blir rinn. Den är förvisso lite tung att stryka ut, men om man duttar jämna fläckar på ytan innan man börjar stryka så går det lätt.

Jag försöker bara beskriva hur min färg beter sig så du kan avgöra om din är för tjock eller ej. Tänkte att det kanske kan hjälpa något litet på den fronten.
Konstigt med rinn! Har alltid upplevt Ottossons färg som tjock (outspädd) och att det därför är viktigt inte ha för mjuk pensel eftersom man då inte lyckas stryka ut den tillräckligt tunt.

Har du verkligen rört om tillräckligt? Pigmentet brukar samlats i botten och oljan i toppen så det är verkligen viktigt att röra om ordentligt (och sedan upprepa medan man målar).
 
M
Sommartorparn skrev:
Konstigt med rinn! Har alltid upplevt Ottossons färg som tjock (outspädd) och att det därför är viktigt inte ha för mjuk pensel eftersom man då inte lyckas stryka ut den tillräckligt tunt.

Har du verkligen rört om tillräckligt? Pigmentet brukar samlats i botten och oljan i toppen så det är verkligen viktigt att röra om ordentligt (och sedan upprepa medan man målar).
Mja jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Jag sträcker ju den såpass tunt att det inte blir något rinn, men blir det för mycket någonstans så tycker jag att den rinner lättare än moderna färger.

Japp - jag har till och med dedikerat en ballongvisp för ändamålet så att jag kan säkerställa att allt pigment blandats upp väl. Än så länge har jag bara målat grindar så det hinner inte sjunka så mycket på den korta tiden.

Resultatet har i alla fall blivit bra - så jag tror att jag har gjort rätt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.