Och med klinker så är det klinkerkallt :sick:för fötterna året runt, ( badtofflor att rekommendera :)) kanske inte om det GV under, med vattenburet lite mer styrning eller EL som kostar en del. Klart allt är en comfortfråga som man får betala :(för.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Länge har ju klinker setts som "det fina", men jag har också märkt att det börjar ändras.
Finns många väldigt snygga plastmattor numer...

[bild]
Valet är inte givet, men det finns plus och minus på båda sidor och det behöver inte se ut som ett sjukhus eller 80-tals badrum :)
jag ville ha plastmatta i föra huset men då var problemet att det var så svårt att hitta en proffsig firma att göra jobbet med att svetsa ihop det snyggt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I mitt nyrenoverade badrum har jag klinkers 60x60 PÅ en ny plastmatta. Det var plattsättarens specialitet. Så kan vi släppa diskussionen nu
 
Hemmakatten
Det finns många olika sorters klinker. Vi har dessa, 90x15cm i alla rum utom badrum. Lite skönt "skrovliga" är dem, precis som en parkett. I badrummen en annan klinker, 60x30cm. På ena badrumsväggen en fejk carraramarmor, 90x25cm.

Även här i Portugal kan klinkers kännas lite svalt. Men bara lite, jag går alltid barfota inomhus. Men det kommer mer och mer golvvärme i nybyggda hus.

Men förstås, här finns en otroligt stor grupp med skickliga plattsättare som verkligen kan lägga golv.
 
  • Skrovliga klinkergolv som liknar parkett i ljusa tränyanser, storlek 90x15 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust skrovligt klinkergolv i storlek 90x15cm som liknar parkett, installerat i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paulina123 och 3 till
  • Laddar…
Vi körde 60x30 på golv och väggar. I dusch blev det 5x5. Perfekt resultat.
 
  • Modernt badrum med stora 60x30 cm kakelplattor på väggar, mindre 5x5 cm kakel i duschområdet och golvkakel som matchar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lodin92 och 3 till
  • Laddar…
helt klart snyggare med större en mindre plattor
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Kan bara lägga in gällande frågan vem som lägger plastmatta nuförtiden.
Vi är fler än man tror och vi kanske aldrig tappar glas i duschen. Men om vi vill så kan vi. Så det så!

Som någon nämnde är problemet att hitta hantverkare som kan lägga plastmatta.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ja, det vore ju katastrof om ett glas gick sönder! Då är det lika bra att hoppa från Eiffeltornet!
 
Fario Fario skrev:
Kan bara lägga in gällande frågan vem som lägger plastmatta nuförtiden.
Vi är fler än man tror och vi kanske aldrig tappar glas i duschen. Men om vi vill så kan vi. Så det så!

Som någon nämnde är problemet att hitta hantverkare som kan lägga plastmatta.
Men vilken golvfirma som helst lägger ju plastmatta..
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Som någon nämnde är problemet att hitta hantverkare som kan lägga plastmatta.
Det är en skröna, finns många som svetsar mattor. Det finns t.ex. underlag av tätskikt med matta som svetsas.
 
En duktig plattsättare klarar det, kolla referenser. När golv och fall är spacklat, kontrollera och mät, var kritisk, det läge är nästintill sista chansen att korrigera, och det går inte att korrigera i plattsättningen. När golvspackling är ok, då låter du plattsättaren fortsätta. Som nämnt ovan, kolla med plattsättaren om han känner sig trygg med stora plattor i duschen, de kommer att behöva skäras.

det ska vara lokalt fall till golvbrunn i övriga rummet svagt fall eller plant. Bakfall får inte förekomma.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och med klinker så är det klinkerkallt :sick:för fötterna året runt, ( badtofflor att rekommendera :)) kanske inte om det GV under, med vattenburet lite mer styrning eller EL som kostar en del. Klart allt är en comfortfråga som man får betala :(för.
Golvvärme i badrum är inget jag skulle snåla på, skippa då istället att ha den igång tills pengarna finns :)
 
Om golvbrunn sitter rätt, fallet är rätt, tätskiktet är rätt, plattor sitter rätt etc så ska bes.man godkänna entreprenaden. Och med rätt menar jag gällande branschregler från säker vatten, gvk, bkr osv. En glåmeman kan och ska inte efter eget tycke och smak låta bli att godkänna. Mig veterligen så säger varken gvk eller bkr ngt om att storformat inte får användas men att fall etc ska vara enligt bok.

Sen finns det ju all anledning att vara noga vid sättningen av storformat men det är ju upp till beställaren att ta referenser att anlita en bra entreprenör.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi har 60*60-plattor i marmormönstrad granitkeramik i vårt badrum. Det är i en lägenhet så inte särskilt stort, ca 1,7*3 meter. Kuvertskärning som är gjord diskret med så tunna fogar som möjligt då brunnen (tile-in) inte är centrerad till plattorna. Vi tycker det blev riktigt bra med våra plattor och det minskade också ”spillet”. Oberoende besiktning efter att tätskikt var klart samt efter färdigställande, då detta var ett krav från föreningen. Bra fall, inga anmärkningar. Vi hade kunnat tänka oss 15*15-plattor på hela golvet men vår entreprenör tyckte vi skulle ha stora. I ett mindre badrum har man ju oftast duschdörrarna infällda mestadels, och då tycker jag personligen inte att avvikande storlek på plattor i duschutrymmet är snyggt.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är en skröna, finns många som svetsar mattor. Det finns t.ex. underlag av tätskikt med matta som svetsas.
Kanske skall man inte säga att det är ett problem men man får fråga runt rätt ordentligt för att hitta någon som gör plastmatta. Och sedan skall de ju ha tid. Och svara när man godkänner offerten. Jag vet att för senaste badrummet frågade vi 14 firmor som gör badrum och två gör plastmattor.
Tänk då om vi tröttnat efter fem firmor och bestämt oss för att det går inte och kört kakel/klinkers istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.