A
N Niklas Rickardsson skrev:
Behöver lite hjälp o råd storlek med plattor på golv.
Min första tanke var 60x60 på golv, men efter haft besiktningsmannen där som inte rekommendera det pga av fogsprång o lutningen, vill ju att det skall bli godkänt vid sista besiktningen.
Hantverkaren rekommenderar verkligen 60c60 plattor o säger att hans killar lägger det varje vecka.

besiktningsmannen rekommendera 15x15 plattor i stället.

Hur skall man tänka o välja?

Vad är risken med 60x60 plattor?

Tacksam för hjälp
Tips, lägg plastmatta som går upp på kanterna istället. Mkt bättre på alla vis än plattor, överlägst bäst som skydd mot läckage, lättare att städa, skönare att gå på, spricker inte, tappar man ett glas på golvet så de kanske inte sönder (både glaset och plattan alltså) om man har tur och inga el-slingor under behövs.

Plattor är mkt dyrare att lägga och det finns ingen som helst fördel med plattor, förutom att det är trendigt.
 
  • Gilla
GreenYoda och 11 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Tips, lägg plastmatta som går upp på kanterna istället. Mkt bättre på alla vis än plattor, överlägst bäst som skydd mot läckage, lättare att städa, skönare att gå på, spricker inte, tappar man ett glas på golvet så de kanske inte sönder (både glaset och plattan alltså) om man har tur och inga el-slingor under behövs.

Plattor är mkt dyrare att lägga och det finns ingen som helst fördel med plattor, förutom att det är trendigt.
Lite sent för det nu och plastmatta hör hemma i hyresrätt 1982. Dricker du ofta grogg i duschen förresten?
 
  • Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 12 till
  • Laddar…
Börjar tro att Magnus Filip trollar med oss, för inläggen är oftast tvärtemot vad de flesta anser i olika frågor:thinking:
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Inte för att kommentera förmågan/lämpligheten till att sätta 60x60 generellt men du har extremt stora plattor i ett väldigt litet badrum. Du kanske är ute efter att i princip inte se några fogar alls vilket är helt okay men betänk att ditt procentuella svinn av plattor för att kunna få fogar där du vill osv med tanke på fallet kommer rätt stort. Ska du bygga fallet med 60x60 plattor med och detta då styr hur fogarna i resten av badrummet ligger så rita upp det så du har exakt uppfattning på materialåtgång.
Nja...
Med kuvertskärning så tycker jag det verkar gå att flytta plattorna utan att det stör ibland, men det beror ju lite på...

Ska själv prova hitta 45x45 plattor och göra duschen 90x90 och se om det funkar
 
Om du hittar mindre plattor typ mosaik i samma serie går det att göra som jag gjorde nar jag renoverade badrummet för 5 år sedan, blev både snyggt och bra!

Renoverat badrum med mörkgrå storformat kakel på väggarna och mindre mosaikplattor på duschen golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Sen beror det ju på lite var brunnen sitter kan jag tycka, som på bilden ovan hade det nog inte varit så snyggt med stora plattor
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Det var ungefär så jag tänkte mig i mitt tidigare inlägg kombinerat med 60x60 och jag ser en risk för ett massivt spill. Med ett badrum på ungefär 2x2m ser jag inte hur brunnen kan vara annat än närmare väggen än på ett betydligt kortare avstånd än vad 60cm plattor lämpar sig för.

Tror i alla fall att den bästa frågan du kan ställa till dina hantverkare är att be dom rita upp golvet på badrummet och hur de tänker sig att placera fogar och bryta plattorna kring brunnen. Allt annat blir ren spekulation men givet hur få plattor det är borde det vara en snabb övning på ett rutat papper
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Börjar tro att Magnus Filip trollar med oss, för inläggen är oftast tvärtemot vad de flesta anser i olika frågor:thinking:
läs min sidfot!
gillar också vara hjälpsam. Trender är inte min grej, det gäller att pricka rätt om det är en trend eller om det är för att stanna.
Sedan finns också sådant som är en trend och sedan stannar, fast det är en dålig lösning, som klinkersgolv, inbyggnadshoar. inbyggda ugnar. Enda fördelen är att vissa tycker det är snyggt, annars är det bara dyrare och sämre.

se bilar som ser ut som en Bliw-tvål kanske snyggt med opraktiskt för det går sämre att lasta in.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fbj2000
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite sent för det nu och plastmatta hör hemma i hyresrätt 1982. Dricker du ofta grogg i duschen förresten?
och i vårt nya hus vita fina plastmattor. Grogg på läsk är något jag faktiskt inte gillar, väldigt svenskt. Har aldrig sett det någon annan stans. Man behöver nog vara uppväxt med det för att gilla det. Läsk brukar vara mer festligare dryck för barn annars.
Men på McD och andra ställen sitter vuxna och dricker läsk med SUGRÖR! Suck, ja vad gör man? SUGRÖR! Ibland orkar jag inte... för mkt barnkalaskänsla
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
och i vårt nya hus vita fina plastmattor. Grogg på läsk är något jag faktiskt inte gillar, väldigt svenskt. Har aldrig sett det någon annan stans. Man behöver nog vara uppväxt med det för att gilla det. Läsk brukar vara mer festligare dryck för barn annars.
Men på McD och andra ställen sitter vuxna och dricker läsk med SUGRÖR! Suck, ja vad gör man? SUGRÖR! Ibland orkar jag inte... för mkt barnkalaskänsla
Plastmattan har dom även på McD tror jag…
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plastmattan har dom även på McD tror jag…
Plastmattor tål inte slitaget från uteskor med grus som fastnat på sulan, det blir repor. Det är därför är det oftast plattor på McD och i affärer.

Men gillar man att gå in i badrummet med uteskor direkt utifrån så är det vettigt med plattor.
Just det! Kanske det är anledningen till att så många lägger klinkers på golven hemma? Tar inte av sig dojjorna.
 
Magnus Filip skrev:
Plastmattor tål inte slitaget från uteskor med grus som fastnat på sulan, det blir repor. Det är därför är det oftast plattor på McD och i affärer.

Men gillar man att gå in i badrummet med uteskor direkt utifrån så är det vettigt med plattor.
Just det! Kanske det är anledningen till att så många lägger klinkers på golven hemma? Tar inte av sig dojjorna.
På nästan alla vårdcentraler är det plastmatta så det funkar visst
 
Magnus Filip skrev:
Tips, lägg plastmatta som går upp på kanterna istället. Mkt bättre på alla vis än plattor, överlägst bäst som skydd mot läckage, lättare att städa, skönare att gå på, spricker inte, tappar man ett glas på golvet så de kanske inte sönder (både glaset och plattan alltså) om man har tur och inga el-slingor under behövs.

Plattor är mkt dyrare att lägga och det finns ingen som helst fördel med plattor, förutom att det är trendigt.
sen behöver man ju inte bygga allt för att det ska hålla i 200 år. plastmatta känns lite hyreslägenhet från 82 som någon redan nämn ja, desamma med icke inbyggnadsho.
 
Länge har ju klinker setts som "det fina", men jag har också märkt att det börjar ändras.
Finns många väldigt snygga plastmattor numer...

755806-marrakech.jpg
Valet är inte givet, men det finns plus och minus på båda sidor och det behöver inte se ut som ett sjukhus eller 80-tals badrum :)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Har man unidrain så går det ju att ha fall mot väggen i samma bredd som duschen. Sen har man fall på resten av badrummet mot detta.
Blir en liten klack närmast väggen med brunnen, men det tycker inte jag gör något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.