Marockanskt på golvet, högasnäs + något italienskt via Höganäs (stora svarta) på väggar. Våga vägra Svenne ;)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 5 till
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Vi körde blått på golvet och vitt på väggarna, tycker inte det känns badhus men givetvis en smaksak:
Vad fint!

Jag tycker att det kräver en hel del talang att lyckas med ett vitt badrum, det blir så lätt sterilt och så där "nyproducerad lgh"-tråkigt. Hemligheten verkar vara att ha känsla för detaljer och att tänka igenom övriga materialval noga. Tex Stefancrs fina badrum vinner mycket på mässigsdetaljerna, golvet och av att det mjukas upp av den varma träkommoden (jag tycker att högblanka vita eller svarta skåp är en av bovarna i sammanhanget). Dessutom verkar det vara bra ljussatt! Pelpets badrum ser också trevligt ut, tycker jag, och även där mjukas det upp av trä och ett roligt golvval.

Jag har märkt att jag i regel föredrar vitt kakel i badrum som har fönster, medan jag gärna ser mörkare material i ett fönsterlöst badrum. Förmodligen för att jag tycker att många misslyckas med ljussättningen och då lyckas förstärka den där badhuskänslan, då underlättar det att ha lättare "mys"-förutsättningar i form av mörkare och mjukare material.

Själv har jag ett litet fönsterlöst badrum och funderar på att göra det riktigt mörkt :) Jag är väldigt förtjust i det här badrummet (av inredningsarkitekt Robert Landén) och funderar på att göra ett likadant men med ett "vanligt" tvättställ med underskåp i rökt ek istället för Alessi-ditot:

RESIDENCE_TOA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tack för glädjande feedback!

Jo vi ritade upp många olika varianter av rummet innan vi bestämde var väggar skulle vara osv. Vi har aldrig haft ett stort badrum men när man har bott på hotell så har stora badrum känts oerhört lyxigt, så storleken vägde in rätt mycket. Blev ungefär 13kvm. Kommoden gjorde en snickare i massiv mahogny, den kostade mindre än motsvarande fabrikstillverkad i MDF. Ljuset hör till det dyrare i rummet, vi råkar ha en nära vän som jobbar som belysningsarkitekt som gjorde ritningar, 3d-renderingar och valde ut ljuskällor tills vi hittade rätt. Två spots, två LED-strips, två lampor vid spegeln och en nattlampa vid toaletten.

Mässingen är fin men det är ju mer underhåll än krom :) Blankpolerat oxiderar snabbt!
 
Det som är lite trist med min badrumsbild är att det "bästa" inte syns - takfönstret. Jag har ett ca 60 x 90 stort takfönster som gör att badrummet blir väldigt ljust dagtid. Skulle takfönstret läcka gör det heller inte särskilt mycket då det inte uppstår några fuktskador då rummet ha tätskikt.

Jag har också 4 st Eglo Samira 87211 monterade i badrummet. Det sitter 2 st 7W icke dimbara kompaktlysrör i dem. Tänder jag 1-2 av dem får jag en mysbelysning i badrummet, 3-4 st städbelysning.

Ljust trä fungerar väldigt bra. Taket är också vitlaserad furu. Det mjuka träet tar ner en del av den upplevda hårdheten från kakel och klinker.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Här är vårt, mörkgrått golv med stora plattor utom i duschen där det ligger 5x5. Vitt på väggen utom fondväggen och kanalen för avloppsventilationen som fått mosaik. Recept 1A nästintill. Jag får ingen badhuskänsla. Bilden är ett ihopsatt panorama och deformerat men man förstår ändå. Badrummet är traditionellt rektangulärt i 60-tals typhus. (Kommodens luckor var inte på plats på bilden)
Ang. gulnande fogar så har jag impregnerat dem och det har fungerat bra.

pano_ps - Copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Marockanskt på golvet, högasnäs + något italienskt via Höganäs (stora svarta) på väggar. Våga vägra Svenne ;)
De där stora väggplattorna var helt fantastiska - mer information tack! ;)
 
Med nöje bäste kakelkompis :)
Dom ser mycket bättre ut i verkligheten och kombinationen med det andra kaklet & klinkersen blev 110 % rätt!
Ingen för fega svenne-banan kissemissar, höhö.

Chic Boiserie Nero matt , 200x500x11 ,2-3v lev.tid när vi köpte för ca 2 år sedan på Höganäs i Bromma.

badtastex skrev:
De där stora väggplattorna var helt fantastiska - mer information tack! ;)
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Hej Bikkan. Man behöver ju inte hålla strikta avgränsningar. Dra upp ett fält på väggen med golvmaterialet eller matchande mörkare mosaik. Eller som halvpelare med t.ex. inmurade hyllor emellan. Lek med olika kombinationer på golvet. Eller på väggen. Ha en ram i annan nyans runt spegeln. Som fondvägg bakom toaletten. Eller i duschen. Stenar på golvet istället för klinkers. Måla den övre delen av väggen istället för kakel. Lätt att ändra när man tröttnar. Om du går in på pinterest.com och i sökfältet skriver "black white bathroom ideas" eller "dark light bathroom ideas" eller "contrast bathroom ideas" får du mängder med bilder. Inte många som andas 80-tal ;-) Lycka till.

Några favoriter: elegant.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
intrigue.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
marmor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
metall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.