I mitt badrum har jag mörkgrått på golvet och vitt på väggar, men två saker gör att det INTE känns gammalt badhus:
1) Klinker på golvet är i olika format, några stora "step stones" och rektangulär mosaik i övrigt.
2) Rektangulärt kakel (30x10 cm) på väggen, med vit fog.

För jag håller med övriga, hade kaklet varit kvadratiskt och med mörk fog, hade det kännts som gammalt badhus...
 
Varför inte ta ut svängarna ordentligt - lägg våtrumsmata på golvet? :)
 
ZipLock skrev:
Varför inte ta ut svängarna ordentligt - lägg våtrumsmata på golvet? :)
Från 80-talsbadhus till 80-talsdagis :D
 
Stora plattor svårare att sätta snyggt. Och väljer man matt blir man lite galen eftersom det fastnar rätt mkt på dem. Mina tips. har man kvadratiskt så kan man sätta plattorna omlott så blir det lite lagom annorlunda men då måste det passa ihop med huset i övrigt. Och angående textiler så kan blått ge en kall känsla om det är ett "Mysbadrum" i en gästa är det bra med blått och turkost som ger en fräsch och ren känsla. passar det så ha en grön växt i badrummet det känns lyxigt och växten "suger" upp vattenkänslan.
 
Jag är född -89 så inte helt säker på att jag förstår känslan av "badhus på 80-talet", men vi har i alla fall valt mörkbrunt golv med medelstora plattor och vita, glansiga, vågiga plattor på väggarna. Kombinationen av lite oregelbundenhet och varmare färg tycker åtminstone jag ger en känsla av att det är ett badrum i ett hem och inte ett badhus...
 
Vi har använt vanligt vitt kakel 20x20 och schackrutigt golv i vårt ännu ej färdiga badrum. Om man tycker det är snyggt eller ej är väl subjektivt men ambitionen är att vi själva inte ska ha tröttnat på ytskiktet om 10 år. Håll det enkelt.

14592483140051471995761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Duttarmajster och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
ecb182 skrev:
Vi har använt vanligt vitt kakel 20x20 och schackrutigt golv i vårt ännu ej färdiga badrum. Om man tycker det är snyggt eller ej är väl subjektivt men ambitionen är att vi själva inte ska ha tröttnat på ytskiktet om 10 år. Håll det enkelt.

[bild]
Såg vill jag minnas att det såg ut i barndomslägenheten i Osby som var byggd på 1950-talet. Tydligen är det modernt igen. ;)

Delar av köket där jag bor nu har schackrutigt golv i sten och vitt kakel med mörk fog och det är också gjort på 50-talet.
 
Och så här ser mitt badrum ut:
Badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

30x10 blank vit kakel med vit fog, 2,5x5 cm mörkgrå mosaik klinker med några få större "step stones", med mellangrå fog (i efterhand kunde jag nog ha valt en mörkare fog).
 
ecb182 skrev:
Vi har använt vanligt vitt kakel 20x20 och schackrutigt golv i vårt ännu ej färdiga badrum. Om man tycker det är snyggt eller ej är väl subjektivt men ambitionen är att vi själva inte ska ha tröttnat på ytskiktet om 10 år. Håll det enkelt.

[bild]
Så ser vårt badrum också ut i vår 20-tals lägenhet (badrum från vintern 2014), men inte i halvförband på väggarna.
 
Vårat badrum är inte heller riktigt klart än...väntar på leverans av en vikbar duschvägg från INR, hörnhyllor i duschen ska limmas upp samt hängare till handdukarna ska på plats...
Men kaklet(20×30) och (plast)mattan är på plats iaf så man ser hur det ser ut...tycker personligen inte att det känns allt för mycket 80-tal ☺
20160329_154653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160329_154751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160324_172822-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi har vit fog, det dödar badhusfaktorn effektivt (tills de gulnat)

DSC_0095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allt klinker/kakel ger lite badhuskänsla och kan dessutom bli sterilt oavsett .. det som gäller att tänka på är vad man gör mer i rummet, vad som får det att "lyfta".. Allt ifrån mattor, växter, handukar, toalett, kommoder/förvaring osv. Alla rum, "oinredda" , blir ju som en vit/blank duk.. sen måste konstnären sätta sin prägel på det hela med penseln.. :)

En grund som passar de flesta är ju mörkt golv och ljusa (oftast vita) väggar.. det är val jag själv gör, men sen kan man uppfatta just den kombon som lite kall.. så det gäller att "måla duken" sen.. Färg o form är viktigt (om man vill ha lite varmare/ombonad känsla)

Det är tyvärr inte så lätt att ge goda råd.. som du sett i tråden, finns massa fint.. :)
Tänk bara på att ju neutralare det är från början..ju lättare är det att förändra (med inredning o färg) över tiden..

Ha en trevlig kväll
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ett brunt klinkers golv som ser ut som brädor och matta vita kakelplattor. Vårt är tre år och först nu börjar jag se att detta golv börjar bli populärt.
 
99/100 badrum verkar ha samma stil, gäääsp. Använd fantasin, kolla i kakelbutiker, utställningar, mässor tex.
 
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Kanske kolla på insprationsbilderna på forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.