37 788 läst · 46 svar
38k läst
46 svar
Hjälp!!, altandörren går ej att öppna.
Tack för detaljerad beskrivning! Ska prova att smörja även om jag är ganska övertygad om att problemet är trasigt manövreringsstag. Funkar det att knacka in kolvarna även om de är med hake som liksom ”låser” in i karmen?1 123abc skrev:Om dörren är överfalsad så hade jag lossat handtag och eventuell låscylinder/vred och smort spanjoletten genom de håligheter som finns, med assa spray, kaba spray eller liknande även fett på sprayburk fungerar som Litiumfett eller Vaselinspray.
Samtidigt som jag smörjer så använder jag en stor skruvmejsel för att vrida tryckesroddaren fram och tillbaka så brukar det släppa efter ett tag så testar jag även att påverka lite hårdare.
Detta brukar fungera om felet ligger i spanjolettens låshus.
Om det är manövreringsstagen eller ett låshus för kolvarna som lagt av så kan det istället krävas att kolvarna knackas in som jag beskrivit tidigare.
Då dörren är överfalsad så blir det lite besvärligare men då använder jag pumpkuddar (luftkudde, winbag, luftkil) för att skapa en springa mellan dörr och karm, ibland räcker det med endast kuddar medan det ibland krävs att man knackar in kolvarna lite efter att man vridit handtaget så mycket man kan.
De kuddarna finns att köpa i många byggvaruhus och kan även användas vid dörr och fönstermontage, ibland räcker det med en kudde ibland krävs det 2st.
Om det är trångt som det kan vara med en överfalsad dörr så bockar jag till en plåtbit som passar och använder den för att knacka in kolvarna (oftast underifrån).
Det kan vara lite trixande att få kuddarna på plats men det går.
Produkter som diskuteras i tråden