Mikael_L skrev:
Nu har jag skruvat dän hela spanjoletten och funnit felet, men inte orsaken...
Jag försöker mig på en obegåvad gissning:

Någon i familjen har försökt stänga/låsa dörren när den inte varit riktigt i läge, så alla "låskolvar" ej kunnat fällas ut.
Och tagit i mer än mekanismen klarar.

Finns någon stark, vältränad person i familjen tro ;)

Kanske dörren skevar lite, så den inte stänger jämnt nerifrån och upp.
 
lordi skrev:
Du menar mobilen ;) Min sambo hade aldrig lånat ut sin.
Ja, numera finns det väl "appar" till allt :surprised:
 
Mikael_L
Jag opererade bort stången som går nedåt, som ändå släppt på ena sidan, för att kunna låsa dörren på två låsreglar i alla fall.

Under den operationen upptäckte jag felet.

Grejen med gröna pilen hade spruckit av, satt bara ihop minimalt, detta blev liksom ett gångjärn som möjliggjorde det stora glappet som medförde att stången släppte.

Jaja, såhär ser det ut.
 
  • altandorr#10.jpg
Mikael_L skrev:
Jag opererade bort stången som går nedåt, som ändå släppt på ena sidan, för att kunna låsa dörren på två låsreglar i alla fall.

Under den operationen upptäckte jag felet.

Grejen med gröna pilen hade spruckit av, satt bara ihop minimalt, detta blev liksom ett gångjärn som möjliggjorde det stora glappet som medförde att stången släppte.

Jaja, såhär ser det ut.
Fram med svetsen bara , har du kommit så här långt är det bara o fortsätta så du kan låsa i natt.(y)
 
Hur lyckades du till slut få upp dörren? Jag sitter nu här med en låst altandörr och vet inte vad jag ska göra.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Nu är dörren öppne. :cool:

Och jag tror att jag hittat någon slags orsak, i alla fall ett härlett fel ...

Jag återkommer, förhoppningsvis ikväll, med mer info, bilder och sånt. Och kanske ett önskemål om mer hjälp. :)
Hur fick du upp dörren? Jag har samma problem. Stängd och låst altandörr. Låset verkar fungera men dörren sitter som berget!
 
Mikael_L
Detta var nu för nästan 5 år sedan, så självklart har jag ju ett glasklart minne över detta, som att det var igår ...

....not

Jag har nu läst genom tråden och det kommer inte för mig ändå hur jag gjorde för att få upp dörren. Jag verkar ju inte ha nämnt det, det var synd.

Men jag skriver ju att jag med spackelspade kände hur hakreglarna rörde sig och vilket läge de fick.
Jag undrar om det möjligtvis var genom att med spackelspaden lyfta/flytta reglarna jag så småningom fick upp dörren.
Jag har inget minne av att jag tog ur några sprintar ur gångjärnen i alla fall, så jag tror att jag på något vis alltså fick in hakregeln och den andra, som krånglade.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta var nu för nästan 5 år sedan, så självklart har jag ju ett glasklart minne över detta, som att det var igår ...

....not

Jag har nu läst genom tråden och det kommer inte för mig ändå hur jag gjorde för att få upp dörren. Jag verkar ju inte ha nämnt det, det var synd.

Men jag skriver ju att jag med spackelspade kände hur hakreglarna rörde sig och vilket läge de fick.
Jag undrar om det möjligtvis var genom att med spackelspaden lyfta/flytta reglarna jag så småningom fick upp dörren.
Jag har inget minne av att jag tog ur några sprintar ur gångjärnen i alla fall, så jag tror att jag på något vis alltså fick in hakregeln och den andra, som krånglade.

Ja, det var ju ett tag sedan. Tack för att du tog dig tid att läsa igenom tråden och fundera!
 
Om du har samma problem och kan vrida handtaget liknande och kan komma åt från utsidan så använd en morakniv, en mejsel eller liknande och tryck in kolvarna sista biten.
Ibland behövs lite övertalning med hjälp av en hammare för att du ska lyckas.
Ibland räcker det att lossa låscylinder eller handtag och smöja in i spanjoletten samtidigt som man påverkar manövreringen med en lagom stor skruvmejsel.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om du har samma problem och kan vrida handtaget liknande och kan komma åt från utsidan så använd en morakniv, en mejsel eller liknande och tryck in kolvarna sista biten.
Ibland behövs lite övertalning med hjälp av en hammare för att du ska lyckas.
Ibland räcker det att lossa låscylinder eller handtag och smöja in i spanjoletten samtidigt som man påverkar manövreringen med en lagom stor skruvmejsel.

Tack för tipset. Jag kommer kanske åt från utsidan om jag tar bort brädfodren. Kom emellan med en böjlig metalllinjal och känner att alla tre kolvarna är ute. Handtaget och låset funkar men inget händer med kolvarna. Dörren har krånglat länge. Har fått ta i av alla krafter, som inte är stora men ändå, när jag vridit ner handtaget för att stänga dörren. Kanske lyckats ha sönder något så att spanjoletten nu inte ”lyder” handtaget.
 
Kan det lyckas att lyfta av dörren på gångjärnssidan och vrida ut dörrbladet på sidan med gångjärn som ser ut så här? Eller måste den ändå lyftas av gångjärnen, vilket ju inte går så länge den är fast i karmen på andra sidan.
c0197b2b-9874-44f6-9388-53a4b3206d80

Närbild på en öppen dörr och dörrens gångjärn med en skruvmejsel insatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej utan då får du kapa gångjärnen om det ska lyckas men det är inte säker att det hjälper.
Om du har en säkerhetsspanjolett med en hakkolv så kan du inte lyfta ur dörren även om du kapar gångjärnen då hakkolven kopplar i karmens säkerhetsslutbleck när kolven är ute.
Har du en överfalsad dörr monterad i nisch?
 
1 123abc skrev:
Nej utan då får du kapa gångjärnen om det ska lyckas men det är inte säker att det hjälper.
Om du har en säkerhetsspanjolett med en hakkolv så kan du inte lyfta ur dörren även om du kapar gångjärnen då hakkolven kopplar i karmens säkerhetsslutbleck när kolven är ute.
Har du en överfalsad dörr monterad i nisch?

Misstänkte det. Ja, den är överfalsad. Blir nog låssmeden till slut.
 
1 123abc skrev:
Nej utan då får du kapa gångjärnen om det ska lyckas men det är inte säker att det hjälper.
Om du har en säkerhetsspanjolett med en hakkolv så kan du inte lyfta ur dörren även om du kapar gångjärnen då hakkolven kopplar i karmens säkerhetsslutbleck när kolven är ute.
Har du en överfalsad dörr monterad i nisch?

Pratade med lokala låssmeden och det finns tydligen något sätt att ”knacka” så att de får upp dörren. Men inget jag kan göra själv förstås. Förresten inte om det är hakkolvar eller inte. Kan inte se det med dörren stängd.
 
Om dörren är överfalsad så hade jag lossat handtag och eventuell låscylinder/vred och smort spanjoletten genom de håligheter som finns, med assa spray, kaba spray eller liknande även fett på sprayburk fungerar som Litiumfett eller Vaselinspray.
Samtidigt som jag smörjer så använder jag en stor skruvmejsel för att vrida tryckesroddaren fram och tillbaka så brukar det släppa efter ett tag så testar jag även att påverka lite hårdare.
Detta brukar fungera om felet ligger i spanjolettens låshus.
Om det är manövreringsstagen eller ett låshus för kolvarna som lagt av så kan det istället krävas att kolvarna knackas in som jag beskrivit tidigare.
Då dörren är överfalsad så blir det lite besvärligare men då använder jag pumpkuddar (luftkudde, winbag, luftkil) för att skapa en springa mellan dörr och karm, ibland räcker det med endast kuddar medan det ibland krävs att man knackar in kolvarna lite efter att man vridit handtaget så mycket man kan.
De kuddarna finns att köpa i många byggvaruhus och kan även användas vid dörr och fönstermontage, ibland räcker det med en kudde ibland krävs det 2st.
Om det är trångt som det kan vara med en överfalsad dörr så bockar jag till en plåtbit som passar och använder den för att knacka in kolvarna (oftast underifrån).
Det kan vara lite trixande att få kuddarna på plats men det går.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.