D09
Kanske korkad tanke men vibrationer brukar få loss saker

Om man lägger en t ex skyddsbräda mot dörren vid låset och sedan "knackar " med hammare samtidigt som man joxar med handtaget?

Helst mitt i natten när familjen sover ;)
 
D09 skrev:
Kanske korkad tanke men vibrationer brukar få loss saker

Om man lägger en t ex skyddsbräda mot dörren vid låset och sedan "knackar " med hammare samtidigt som man joxar med handtaget?

Helst mitt i natten när familjen sover ;)
Vad du egentligen menar är att låna den där batteridrivna mojängen av sambon/frugan?
Tja, kan väl vara värt ett försök ;)
 
D09 skrev:
Kanske korkad tanke men vibrationer brukar få loss saker

Om man lägger en t ex skyddsbräda mot dörren vid låset och sedan "knackar " med hammare samtidigt som man joxar med handtaget?

Helst mitt i natten när familjen sover ;)
Stackare måste du sätta en bräda för dörren när du vill leka med din hammare o frugan joxar med handtaget.
Lås dörren istället.:p
Det enda positiva för Ts. är att kan inte han forcera dörren med familjens hjälp så kommer nog inte någon obehörig in obemärkt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hej, jag var inte så superaktiv igår, det var en massa annat som kom ivägen.
Men jag har provat många av förslagen, att trycka på dörrens utsida, att banka med slägga (och brädlapp mellan) på utsidan. Att fippla med handtaget 50+ ggr ...

Fortfarande resultatlöst.

Men nu på morgonen så har jag testat att sticka in typ en spackelspade mellan dörr och karm, och det finns ju fyra låsreglar, någon hakregeltyp. Jag kan tydligt känna att de två översta rör sig ordentligt när jag vrider handtaget så långt det går.
Den första under låskistan känns inte som att den alls rör sig, men springan mellan dörr och karm är väldigt liten där spackelspaden går trögt som bara den, så ev misstar jag mig.

Slutligen verkar den allra nedersta regeln inte alls löpa in i karmen, ingen som jag lyckas känna med spackelspaden.

Kan detta ge någon ledtråd till vad som hänt?
Och några nya tips om hur man bryter sig in?
 
Mikael_L
Finns det sprängskisser eller likn på nätet?

Det verkar ju vara en Fix spanjolett.
Och som jag kan tyda de usla bilder jag har så verkar det stå
09
och längre ner 34

under fix-loggan och "made in sweden".
 
Den närmast låset tror jag kan vara en hakregel, liknande den i vissa berömda ASSA lås. Felet här kan vara att karmen glidit utåt något (rörelser i träkonstruktionen). Då kan hakregelns "läpp" ligga hårt mot "insidan" av slutblecket.

I så fall borde man kunna tänka sig några olika lösningar. En kan vara att försöka hjälpa den lite genom att trycka den uppåt (eller nedåt, beroende på typ) samtdigt som man vrider där inne. Eller spraya 5:56 i springan, det kan tränga in så att läggen glider lättare. Eller försöka trycka dörren från gångjärssidan mot slutblecket.
 
Mikael_L
OK.
Nu är dörren öppne. :cool:

Och jag tror att jag hittat någon slags orsak, i alla fall ett härlett fel ...

Jag återkommer, förhoppningsvis ikväll, med mer info, bilder och sånt. Och kanske ett önskemål om mer hjälp. :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ähh, jag får ta mig tid att skicka in lite bilder och vad jag funnit, så kan jag hoppas på att jag får något recept på åtgärder innan natten faller, så vi kanske kan ha stängd dörr inatt. ;)

Men det finns två slags reglar i dörren. Jag kallar dom framöver för 1,2,3 och 4, uppifrån och ner.

Den översta, 1 är en lite enklare variant, mer en böjd variant än en riktig hakregel. Dessutom ej massiv utan består av plåt som går "runt" och inget material i "mitten".
Se bild så klarnar det.

Sen är de reglarna pbs om låskistan, nr 2 och 3, en mer riktigt utformat hakregel, och består av massivt material.

Sen längst ner (nr4) så är det återigen en enklare regel.
 
  • altandorr#05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altandorr#04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smörj samtliga reglar med olja. spruta gärna in lite extra i hålen där reglarna kommer ut. Låsolja funkar bra!
Vrid på handtaget några gånger, så märker du hur lätt det går.
 
Mikael_L
Och när jag nu försökte komma på vad som ofunkar (för så fort den nu var öppnad verkade allt precis normalt :x) så hade jag lite hjälp av att jag upptäckt att den nedersta regeln (4) inte alls gick in i karmen då dörren var omöjlig att öppna.
Så jag höll på och micklade med 4 för att försöka återskapa felet, den gick inte att trycka in.
MEN, om jag håller emot den samtidigt som jag stänger dörren (alltså fäller handtaget, fast med öppen dörr) så stannar nr 4 sen inne. De andra tre låsreglarna går däremot ut och låser igen som dom ska.

Så då har jag alltså en situation med regel nr 4 helt inne i dörren (se bild) och 1-3 har gått helt perfekt i stängt läge.
Men sen när jag försöker öppna så beter sig dörren precis som den nu gjort.
Handtaget går att vrida lätt den mesta vägen, men lite i slutet tar det tvärstopp och låsregel 1-3 stannar i läge som i de två sista bilderna i inlägget (hoppas forumet alltid sorterar bilderna rätt!).

Någon som har någon idé eller förslag?
Annars får jag börja med att demontera hela spanjoletten. Men någon kanske vet något om funktionen ...
 
  • altandorr#06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altandorr#07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altandorr#08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns även. I alla fall på våra Fix spanjoletter, ett litet smörjhål i höjd med handtaget för att smörja vridmekanismen.
 
Mikael_L skrev:
Och när jag nu försökte komma på vad som ofunkar (för så fort den nu var öppnad verkade allt precis normalt :x) så hade jag lite hjälp av att jag upptäckt att den nedersta regeln (4) inte alls gick in i karmen då dörren var omöjlig att öppna.
Så jag höll på och micklade med 4 för att försöka återskapa felet, den gick inte att trycka in.
MEN, om jag håller emot den samtidigt som jag stänger dörren (alltså fäller handtaget, fast med öppen dörr) så stannar nr 4 sen inne. De andra tre låsreglarna går däremot ut och låser igen som dom ska.

Så då har jag alltså en situation med regel nr 4 helt inne i dörren (se bild) och 1-3 har gått helt perfekt i stängt läge.
Men sen när jag försöker öppna så beter sig dörren precis som den nu gjort.
Handtaget går att vrida lätt den mesta vägen, men lite i slutet tar det tvärstopp och låsregel 1-3 stannar i läge som bilderna.

Någon som har någon idé eller förslag?
Annars får jag börja med att demontera hela spanjoletten. Men någon kanske vet något om funktionen ...
Been there, done that ..

Sitter en liten axel som regeln är ledad vid, verkar som att den gått av. Hände hos oss, ersatte med en M3 skruv som höll veckorna innan nya spanjoletten levererades. Skruva isär är ditt söndagsnöje nu eller silvertejp så att regeln inte kommer ut överhuvudtaget.
 
Översta och nedersta är gamla traditionella låsbyglarna som är lätta att bryta upp. Dom i mitten är hagreglar som är svårare att bryta upp.

Det är inte många rörliga delar som kan spöka i en spanjolett, det är några delar i låskistan och vid själva låsbyglarna.
Vissa delar är gjorda av mässing och slits ganska lätt, men det bör hålla i minst 20 år.

http://www.assaoem.se/Other/ASSAOEM...ittings_updated2011/Spanjoflex_ASSA-KT664.pdf

http://www.assaoem.se/Other/ASSAOEM...gs/C-Spanjoletter-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf
 
Mikael_L
Nu har jag skruvat dän hela spanjoletten och funnit felet, men inte orsaken.

Den blå ringen markerar spanjolettens manöver mot handtaget till, dvs det är den stången som skjuts upp resp ner när man manövrerar handtaget.
Och felet uppstår när det hoppar ur i den röda ringen.
Låsregeln i bild är alltså nr 3.

Och orsaken är att den del jag markerat med grön pil glappar så pass mycket ut (uppåt i bild, om ni förstår hur jag menar) att delen kan hoppa loss vid den röda ringen.
Samma del ovanför låset är inte alls glapp på samma vis. Långt ifrån.
 
  • altandorr#09.jpg
KnockOnWood skrev:
Vad du egentligen menar är att låna den där batteridrivna mojängen av sambon/frugan?
Tja, kan väl vara värt ett försök ;)
Du menar mobilen ;) Min sambo hade aldrig lånat ut sin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.