Mikael_L
Jag får bara upp handtaget nästan hela vägen, det saknas väl ca 10°.

Dörren går upp något lite, den går att rubba några mm, dvs gummilisten har väl släppt lite åtminstone.

Jag har lite taskiga bilder på spanjoletten, som jag tog tidigare då den krånglade likadant i somras/höst.
Jag tycker det är svårt att se, men på den grymt gryniga kraftigt förstorade och sen nedminskade bilden tycker jag mig kunna ana att det är ett Fix-beslag.

Vad ska jag ta mig till för att få upp skiten. :confused:

• altandorr#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altandorr#02.jpg
  • altandorr#03.jpg
26082.2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ge den vad den tål.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Be någon trycka in dörren utifrån medans du drar i handtaget.

Mikael_L
pelpet skrev:
Be någon trycka in dörren utifrån medans du drar i handtaget.
Hmmm, jag vet inte om det är något missförstånd. Men dörren är i vilket utåtgående och med handtag endast på insidan.

Men jag provade i alla fall det du föreslog nu. Jag tryckte för allt vad jag var värd från utsidan och min bättre hälft försökte öppna från insidan. Men ack ...

Jag råkade känna en produktionsledare på Fixfabriken i Gbg.

På fem minuter fixade ( :) ) han mina spanjoletter så de blev som nya.
lite 5:56 här och där bara.

Men Pelpets råd är nog det bästa, men kanske behöver utvecklas lite.
Risken är väl att låstapparna hänger fast sig i tröskeln och ovanpå.

Så samla hela familjen, och tryck utifrån både längs ner, på mitten och upptill på dörren.
Medan du själv står på insidan med en kaffekopp i ena handen och vickar fram och tillbaka på handtaget.
Ni kan ju byta plats en gång i halvtimmen ungefär :)

Stäng inte dörren utan skruva ur spanjoletten och beställ en ny, om du stänger dörren så lär du inte få upp den igen.
Spanjoletten är nog en måttbeställd och det tar tid att beställa en ny.
Vissa låssmeder har även lösa låshus som går att byta ut men det är inte många som har dom liggandes och byter ut dessa.
I regel så beställs en mått spanjolett från fix och det tar ca 5veckor om du inte krockar med industrisemestern för då tar det längre tid och även efter den tar det längre tid.
Det finns lagerspanjoletter men för att använda en sådan så måste urtagen i karmen göras om.
Måtta upp spanjoletten så du kan beställa en ny, beställnings formulär.
Eventuellt kan spanjoletten fungera temporärt om den smörjes upp det finns ett smörjhål i stolpen ungefär i handtagshöjd manövrera spanjoletten medans du smörjer samt smörj lite in i varje kolv, även om det fungerar så måste du beställa en ny spanjolett eller byta låshuset då det fungerar på "lånad tid".
Har du stenplattor utanför altandörren så täck dessa innan du smörjer då det annars lätt rinner ner och förstör plattorna.
5-56 bör inte användas och kallas i branschen för superlim.
Det jag rekommenderar är att du skruvar ur spanjoletten och sedan trycker in en lämplig träbit i urfräsningen och sedan lägger en regel tvärs över karmen på insidan och skruvar in i träbiten genom hålen där handtaget suttit och låter dörren vara blockerad tills du har en fungerande spanjolett.

Om du mot all förmodan inte får tag i spanjolett eller låshus så kan jag ev. hjälpa till.

Redigerat:
123abc skrev:
Stäng inte dörren utan skruva ur spanjoletten och beställ en ny, om du stänger dörren så lär du inte få upp den igen...
Nu är ju problemet att dörren inte går att öppna.

Så du kanske skall läsa om öppningsinlägget och börja om från början ;)

KnockOnWood skrev:
Nu är ju problemet att dörren inte går att öppna.

Så du kanske skall läsa om öppningsinlägget och börja om från början ;)
En bild säger mer än tusen ord :)
Mitt råd är att ringa en låssmed.
Annars öppna så mycket du kan med handtaget sedan pumpa isär dörr och karm så du kommer åt att slå in kolvarna.

Om det faktiskt är så att en tackling inte funkar och man måste bryta sig in, då kanske det är en bra ide att flytta ut karmen med karmskruvarna om man kommer åt dom....

• Gilla
JTapp
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om det faktiskt är så att en tackling inte funkar och man måste bryta sig in, då kanske det är en bra ide att flytta ut karmen med karmskruvarna om man kommer åt dom....
Hur kommer man åt karmskruvarna om dörren inte kan öppnas :confused:

Jo, man kan så klart med ett bågfilsblad såga av skruvarna mellan karm och regel om man tar bort fodren.
Men dörren är ju fortfarande fast i karmen.

Ren gissning men det är inte så att den hänger sig på hakarna? En kofot utifrån mellan tröskel och dörr och lyfta lite försiktigt samtidigt som någon öppnar så kanske det släpper?

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Hur kommer man åt karmskruvarna om dörren inte kan öppnas :confused:

Jo, man kan så klart med ett bågfilsblad såga av skruvarna mellan karm och regel om man tar bort fodren.
Men dörren är ju fortfarande fast i karmen.
Ja det är ju just detta som får bli sista lösningen, om inget annat hjälper.
Bort med utvändigt foder och smyg och drev och allt. Såga av skruvarna. Ta isär karmen när den väl är ute (med dörr i sig).

Men jag slipper ju väldigt gärna, kan jag ju säga. :)

Mikael_L
Marive skrev:
Ren gissning men det är inte så att den hänger sig på hakarna? En kofot utifrån mellan tröskel och dörr och lyfta lite försiktigt samtidigt som någon öppnar så kanske det släpper?
Ja kan det fungera med något sådant?

Kan det vara någon ide att prova och sänka eller höja dörren med insexskruvarna som är inne i gångjärnen?

Nu ser jag inte på bilderna hurdant glas du har eller hur det är monterat i dörren. Men om det är ett sådant som är lätt att plocka ur så kan det löna sig att ta ut det då många moderna dörrar är upphängda på glaset. Då kanske dörren går att röra så mycket ur vinkel att den går att öppna.

KnockOnWood skrev:
Men Pelpets råd är nog det bästa, men kanske behöver utvecklas lite.
Risken är väl att låstapparna hänger fast sig i tröskeln och ovanpå.
Barnen tog uppmärksamheten så inlägget blev lite rumphugget, men det var just det som var tanken. Om ett lås är trögt att öppna eller låsa så hjälper det ofta att knuffa in dörren rejält, då tapparna ibland hakar fast. Några knuffar så att det blir lite rörelse i dörren, så går det ofta lättare att öppna sen.

Handtaget upp och ner 50-60 gånger kanske kan minska friktionen i mekanismen.

Om det inte funkar hade jag ringt en låssmed.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.