9 988 läst · 111 svar
10k läst
111 svar
hittat jordade uttag som inte är jordade
Jag har inte påstått att en enkel uttagsprovare skulle vara någon komplett test som fungerar i alla lägen, men under de kända förutsättningarna i den här huset i tråden hade den hittat ett fel.E El-Löken66 skrev:
Vi kan väl nöja oss där? Min fråga om är utredd.
Edit: Du får iofs fråga vad du vill, men blanda inte in mig in någon annan diskussion jag inte deltar i.
Nej, den hade lätt kunnat missa fel men i kombination med en kunnig användare hade den kunnat hitta en del felaktigheter. Några stickprov att jordfelsbrytare löser av felfamm ute i anläggningen så är det kanon, jag hade kunnat nöja mig med stickprov på 2-3 stycken men detta är en kontroll jag är övertygad aldrig utförs.blackarrow skrev:
Ja, vi kan vara nöjda.
Så nu har jag haft en elektriker här och kan sova lite lugnare, mesta av övriga elen såg korrekt ut och huvudcentral mm var definitivt ok, de ska dra om här i kontoret (de gissade definitivt hemmapullare i farten) men de jag var riktigt rädd för dvs badrum o så var helt i sin ordning, de hittade en otillåten kopplingsdosa i det sekundära badrummet samt några takuttag de var lite fundersamma till pga de såg ut som biltema och därmed risk för mer "hemmapullare som haft otur när den försökt tänka" lösningar, sen var det inte ok med ett uttag i sovrummet (ojordat kopplat till jordat fast med korrekt typ av sladd). Den dragning som gjorts som i min första post var definitivt inte ok nånstans enligt dem.
Var ju mest detta jag egentligen funderade på om den så att säga mer dolda elen som vi inte tittat närmare på under visning o besiktning, även om jag fortfarande tycker de är lite tveksamt man ska behöva gå runt med multmeter på visning så förstår jag dels att svaret är ja det måste man och att de ändå inte är något som påverkar o man kan bråka om. Tror dock jag ska dra ett mail när allt är helt klart till förra ägaren med ett torrt konstaterande för kännedom, kan ju som sagt vara han också blivit lurat av någon mindre nogräknad hantverkare
Man får lite för mycket panik när man upptäcker sånthär känner jag, behöver lära mig ta ett djupt andetag extra ibland
Var ju mest detta jag egentligen funderade på om den så att säga mer dolda elen som vi inte tittat närmare på under visning o besiktning, även om jag fortfarande tycker de är lite tveksamt man ska behöva gå runt med multmeter på visning så förstår jag dels att svaret är ja det måste man och att de ändå inte är något som påverkar o man kan bråka om. Tror dock jag ska dra ett mail när allt är helt klart till förra ägaren med ett torrt konstaterande för kännedom, kan ju som sagt vara han också blivit lurat av någon mindre nogräknad hantverkare
Man får lite för mycket panik när man upptäcker sånthär känner jag, behöver lära mig ta ett djupt andetag extra ibland
Hur ska TS veta vem som har pullat hemma?E El-Löken66 skrev:Livsfarligt med dessa hemmapullare. Var håller personen i fråga hus nu, vems anläggningar skruvar hen på, finns där barn som kan komma i kontakt?
Det är tyvärr ditt ansvar att varna för detta nu när du fått kännedom att det finns folk som gör farliga kopplingar, vem vet hur många anläggningar denna person kan drabba nu.