S
E El-Löken66 skrev:
Ja, lätt för en elektriker att hitta, bara att skruva loss alla uttag från dosan och springa runt hela huset och kontinuitetsmäta. Fast att detta enligt alla gällande regler, föreskrifter och standarder redan ska vara gjort.

Springer du då även runt och kontrollerar så husets bärande delar är korrekt dimensionerade, det kan ju också varit någon glad henpulare i farten?

Men du svarade aldrig på mina frågor i inlägg #40?

Men din åsikt är alltså att den köpare som anpassade sina bud efter befintliga fel är den som ska straffas vid en budgivning genom att förlora då han budar mot någon som inte vet om felen för att han förväntar sig att fel ska åtgärdas av säljaren?
 
E
useless useless skrev:
Jo.

Det räcker inte för att avgöra om allting är rätt, men det räcker för att hitta ett uttag med oansluten skyddsjord.
Fel!
 
E
S SueCia skrev:
Men din åsikt är alltså att den köpare som anpassade sina bud efter befintliga fel är den som ska straffas vid en budgivning genom att förlora då han budar mot någon som inte vet om felen för att han förväntar sig att fel ska åtgärdas av säljaren?
Min åsikt är att tolkningen av lagen säger att Hempularen inte får byta uttag från ojordade till jordade. Det finns en viktignpoäng med detta och det är att säkerställa att jordblecket verkligen är anslutet till en korrekt skyddsjord från centralen.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Min åsikt är att tolkningen av lagen säger att Hempularen inte får byta uttag från ojordade till jordade. Det finns en viktignpoäng med detta och det är att säkerställa att jordblecket verkligen är anslutet till en korrekt skyddsjord från centralen.
det är en helt annan diskussion, där håller jag med dig.
 
E
S SueCia skrev:
det är en helt annan diskussion, där håller jag med dig.
Så bra att vi är överens! :p
 
useless useless skrev:
Jo. Det räcker inte för att avgöra om allting är rätt, men det räcker för att hitta ett uttag med oansluten skyddsjord.
E El-Löken66 skrev:
Fel!
Det skulle antagligen öka forumets kunskap om du även skriver varför du anser att det är fel. Att du bara upprepar din motsatta åsikt gör den inte mer begriplig.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Det skulle antagligen öka forumets kunskap om du även skriver varför du anser att det är fel. Att du bara upprepar din motsatta åsikt gör den inte mer begriplig.
Lite svårt att förenkla detta till ett par meningar på ett forum.

Bo Diltbeg har skrivit många artiklar i ämnet som håller hög klass.

Börja med att sök kontinuitetsmätning.

Finns en orsak att du bara får byta lika mot lika.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Diskussionen här blir ibland att olika personer skriver om hur de tycker att det borde vara. Jag tror att det är mer värdefullt för de som frågar om svaren utgår från hur gällande lagstiftning tolkas. Vi har ju inte alla detaljer, så ingen kan säga säkert, men lagstiftningen ställer stora krav på en köpare, se till exempel den artikel jag refererade i inlägg 24. Beträffande el vet vi att det tyvärr finns felaktigheter i rätt många installationer, att det vanligen inte ingår i de besiktningar som de stora besiktningsföretagen gör och att man därför har ett eget ansvar. Visst kan man tycka att man borde förvänta sig korrekt el men felaktigheter förekommer nog rätt ofta.

Om det finns tydliga garantier (som nog bör vara mer konkret än nydragen el) eller om det är ett relativt nytt hus kan det finnas möjlighet att hävda ersättningsbara fel, men i övrigt får man nog leva med detta och vara nöjd med att man sen har korrekta elinstallationer. Förhoppningsvis är kostnaden så låg att det ändå inte hade bedömts påverka försäljningspriset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
K klimt skrev:
Diskussionen här blir ibland att olika personer skriver om hur de tycker att det borde vara. Jag tror att det är mer värdefullt för de som frågar om svaren utgår från hur gällande lagstiftning tolkas. Vi har ju inte alla detaljer, så ingen kan säga säkert, men lagstiftningen ställer stora krav på en köpare, se till exempel den artikel jag refererad i inlägg 24. Beträffande el vet vi att det tyvärr finns felaktigheter i rätt många installationer, att det vanligen inte ingår i de besiktningar som de stora besiktningsföretagen gör och att man därför har ett eget ansvar. Visst kan man tycka att man borde förvänta sig korrekt el men felaktigheter förekommer nog rätt ofta.

Om det finns tydliga garantier (som nog bör vara mer konkret än nydragen el) eller om det är ett relativt nytt hus kan det finnas möjlighet att hävda ersättningsbara fel, men i övrigt får man nog leva med detta och vara nöjdhet att man sen har korrekta elinstallationer. Förhoppningsvis är kostnaden så låg att det ändå inte hade bedömts påverka försäljningspriset.
Vi vet redan vad lagen säger. Både vad gäller elinstallationsarbetet och felen vid husförsäljning.

Men även andra aspekter kan väl vara av intresse.
 
K klimt skrev:
Om det finns tydliga garantier (som nog bör vara mer konkret än nydragen el)
Men om det inte räcker med utfästelsen "nydragen" hur ska då en utfästelse formuleras. "Nydragen och utförd enligt gällande branschpraxis och lagstiftning"? Skrev någon så skulle jag snarare bli extra misstänksam...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men om det inte räcker med utfästelsen "nydragen" hur ska då en utfästelse formuleras. "Nydragen och utförd enligt gällande branschpraxis och lagstiftning"? Skrev någon så skulle jag snarare bli extra misstänksam...
Intressant fråga, kanske någon här har exempel på en utfästelse som ansetts gälla. En möjlighet vore text i stil med ditt förslag i kombination med garanti eller åtminstone kvitton från en installatör som har erforderlig behörighet. Det bör nog också vara tydligt vad som omfattas så att det antingen skrivs in rum för rum eller anges att det gäller hela fastigheten.
 
E
K klimt skrev:
Intressant fråga, kanske någon här har exempel på en utfästelse som ansetts gälla. En möjlighet vore text i stil med ditt förslag i kombination med garanti eller åtminstone kvitton från en installatör som har erforderlig behörighet. Det bör nog också vara tydligt vad som omfattas så att det antingen skrivs in rum för rum eller anges att det gäller hela fastigheten.
Det kanske stod nya uttag eller ny el?
 
Och läser nu lite mer och ser att enligt TS så va elen ny 2010 vilket då knappt kan kallas ny längre och mycket vatten har runnit under broarna. Och många möjligheter för någon med dålig kunskap kunnat göra denna dåliga installation.
 
M
Att hitta jordade uttag utan dragen jord är ju om något en tydlig indikation att någon som varken har kunskap eller bryr sig om säkerhet har pillat på elen.

Hade sådana själv.. samt ett dussin andra hemmapul. Så absolut läge att ta in en elektriker som får kontrollera resten av elen.

Orkar själv inte tjafsa om pengarna med säljaren. Energin det skulle ta överstiger vida ersättningen man eventuellt skulle kunna få. Däremot blir man ju jävligt sur när någon lämnar över ett elsystem med massor av fel till en lyckligt ovetande familj. Det gör mig betydligt mer sur att hitta en strömförande kabel som hänger löst i en garderob än någon annan mer estetisk skavank som folk ylar dolda fel om.

Den tidigare ägaren (eller ägaren innan den) har ju uppenbarligen brytit mot lagar och regler, så jag tycker man borde ha ett case att driva någon form av process om man nu orkar med sånt

Märkligt att el aldrig ingår i besiktning. Rätt många av de elfel som fanns i vårt hus hade jag som lekman kunnat spotta på en kilometers avstånd när jag vet det jag nu vet, så självklart har besiktningsmannen också noterat en del. Viktigare att få veta att det finns risk för brand och elchock än att det knarrar i ett trappsteg eller att det saknas underlägg under kylskåpet.
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Fel!
Vad är fel?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.