343 läst · 0 svar
343 läst
0 svar
Hitta tomt själv
Jag har bestämt mig för att köpa en tomt i fjällen, men denna erfarenhet kan man nog dela på flera platser.
Hur gjorde jag
1. Välj det område du är intresserad av och gå in på en kart tjänst där du kan se tomter och farstighetsnummer. Välj de objekt du är intressera av
2. Gå in på lantmäteriet och hämta ut fakta (max 5 objekt/dygn)
A. Tjänsten ”Vem äger fastigheten”
Ger en snabb information om vem som står som fastighetsägare
B. Tjänsten ”Beställ information ur fastighetsregistret”
Denna tjänst tar 3-5 dagar att få men är betydligt mera innehållsrik
Vad är värdet på objektet, för att få en uppfattning om vad som är rimligt
5. Erfarenheten av detta var att:
Knappt hälften svarar
Erfarenhet jag har gjort är att det går att köpa på detta sätt, men man måste göra grund jobbet själv, räkna med att svarsfrekvensen är låg, vara medveten om värdet och till sist våga slå till när tillfälle bjuds.
Underlag till brev
Hej
Vi är en familj som bor i xxxx med ett stort fjäll intresse, som söker efter en tomt med fjällnära läge för att bygga en enkel stuga. I vårt sökande har vi funnit att xxxxx har allt det vi söker.
Om, vi förstår det rätt så äger du en obebyggd tomt i xxxxx. Skulle vara så att du/ni funderar på att sälja denna, så önska vi att ni tog kontakt med oss.
Om det låter intressant, tveka inte att höra av dig på genom e-post, telefon eller brev.
Hälsningar XXXX
Kontaktuppgifter XXXX
PS. Hoppas att du/ni med detta brev inte känner att vi gjort något övertramp eller är framfusig då detta absolut inte är meningen. Min syn är att ”man måste fråga, om man vill något”
Hur gjorde jag
1. Välj det område du är intresserad av och gå in på en kart tjänst där du kan se tomter och farstighetsnummer. Välj de objekt du är intressera av
2. Gå in på lantmäteriet och hämta ut fakta (max 5 objekt/dygn)
A. Tjänsten ”Vem äger fastigheten”
Ger en snabb information om vem som står som fastighetsägare
B. Tjänsten ”Beställ information ur fastighetsregistret”
Denna tjänst tar 3-5 dagar att få men är betydligt mera innehållsrik
- Ägare
- Areal
- Inköpt datum
- Inköpspris eller arv/gåva
- Taxeringsvärde
- Storlek
- Etc. m.m.
Vad är värdet på objektet, för att få en uppfattning om vad som är rimligt
- Räknade ut vad värdet skulle vara idag av inköpspriset med SCB Prisomräknaren
- Räknade även ut värdet tomtvärdet enligt mäklar omräkning dvs taxeringsvärdet/0,75
5. Erfarenheten av detta var att:
Knappt hälften svarar
- De flesta som svara vill bara meddela att objektet inte är till salu.
- Ca 15 % av alla som får ett brev är villiga att sälja och alla svarade genom att ringa
- Av de sälj villiga är det ett fåtal som är realistiska 2-3% och vill göra en affär, flertalet ser möjligheten att ”tjäna en bra slant, utan att göra något”
- Kolla upp detaljplaner och eventuella regler etc, en av tomterna som var till salu visade sig inte vara byggbar efter kontakt med kommunen.
Erfarenhet jag har gjort är att det går att köpa på detta sätt, men man måste göra grund jobbet själv, räkna med att svarsfrekvensen är låg, vara medveten om värdet och till sist våga slå till när tillfälle bjuds.
Underlag till brev
Hej
Vi är en familj som bor i xxxx med ett stort fjäll intresse, som söker efter en tomt med fjällnära läge för att bygga en enkel stuga. I vårt sökande har vi funnit att xxxxx har allt det vi söker.
Om, vi förstår det rätt så äger du en obebyggd tomt i xxxxx. Skulle vara så att du/ni funderar på att sälja denna, så önska vi att ni tog kontakt med oss.
Om det låter intressant, tveka inte att höra av dig på genom e-post, telefon eller brev.
Hälsningar XXXX
Kontaktuppgifter XXXX
PS. Hoppas att du/ni med detta brev inte känner att vi gjort något övertramp eller är framfusig då detta absolut inte är meningen. Min syn är att ”man måste fråga, om man vill något”
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hittade en brunn på min tomt, hjälp mig förstå vad det är
Vatten & Avlopp -
hitta en tomtkarta med höjdskillnader
Grund & Markarbeten -
Hitta tomtgränsen mot ena grannen - samtliga markeringar saknas
Juridik -
Automower kör runt runt längs tomten men hittar inte laddstationen
Robotgräsklippare -
Hitta tomtgränser med GPS