Krilleman
På företaget så provade vi Hikoki, men borrhammaren var så brutalt stor med dammsugare så denna blev nerröstad direkt. Milwaukee blev även det bortröstat för övrigt.

Vi kör bara Hilti numera...

Skräll ?! :D
 
Rickard.
Krilleman Krilleman skrev:
På företaget så provade vi Hikoki, men borrhammaren var så brutalt stor med dammsugare så denna blev nerröstad direkt. Milwaukee blev även det bortröstat för övrigt.

Vi kör bara Hilti numera...

Skräll ?! :D
Varför blev milwaukee bortröstat?
Jag har ganska nyligt bytt till Milwaukee och är väldigt nöjd, kanske att borrhammaren+dammsugare är några %mindre bra än hiltis men i övrigt gillar jag nog milwaukee lite mer.
Skönt med samma system för q&e, pressmaskiner osv men det kanske finns till hilti med?
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Köpte ett kit till en nyanställd och fick en cirkelsåg på köpet, sällan nått vi använder, så den fick vara kvar hemma.
Men skulle en dag kapa av plywoodskiva och tog fram den.
Jag har aldrig använt en cirkelsåg med batteri, men den här är inget jag kommer använda mer än nödvändigt.
Min 25 år gamla Skil med sladd skulle kapat skivan på en 3e del av tiden.
Är cirkelsågar med batteri mycket tröttare än de med sladd ??
Tycker jag kan köra på lika oavsett sladd eller BiTurbo varianten på sänksåg. Vill minnas att 18V cirkelsågen (icke BiTurbo) tuggar på bra också, samtliga från Bosch.
 
  • Gilla
KraftKarlsson
  • Laddar…
Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Är cirkelsågar med batteri mycket tröttare än de med sladd ??
Små cirkelsågarna med ett batteri kan vara lite tröttare än nätdrivna men inte på den nivån. Jag gissar att snittet stängde sig och klämmde klingan, väldigt lätt hänt i plywood.

Dom gamla skilsågarna hade väl klyvkniv för att förhindra detta vilket lite fallit ur modet på moderna sågar av någon anledning.
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Köpte ett kit till en nyanställd och fick en cirkelsåg på köpet, sällan nått vi använder, så den fick vara kvar hemma.
Men skulle en dag kapa av plywoodskiva och tog fram den.
Jag har aldrig använt en cirkelsåg med batteri, men den här är inget jag kommer använda mer än nödvändigt.
Min 25 år gamla Skil med sladd skulle kapat skivan på en 3e del av tiden.
Är cirkelsågar med batteri mycket tröttare än de med sladd ??
Hur långt är ett snöre?
Det finns både tröttare och piggare. Nyare modellerna generellt bättre än äldre. Finare modeller generellt bättre än instegsmodeller.
Många batterier klarar idag att ge över 1500 W vilket de borstlösa motorerna i sin tur förvaltar effektivt. Jag har två batteridrivna cirkelsågar jag använder ganska ofta, en 18 V Mafell med 180 mm klinga och en 36 V Hikoki för metall (lite lägre varvtal) och ingen är på något vis slö. jag upplever inte heller att batteritid är begränsande. Den förstnämnda klöv 36 m tryckimpregnerad 45 mm-regel på ett 8 Ah batteri när jag mätte. Och har man då ett till på lut klarar jag lätt en arbetsdag. Kapa reglar kan man göra hur länge som helst på ett batteri. Sen har bra batterimaskiner en del riktigt bra finesser som tex klingstop på < 1 s som nätmaskoner inte brukar matcha.
För att ta ett relaterat exempel så är det ingen direkt skillnad i kraft på de två 230 mm vinkelslipar jag har heller, ena Metabo batteri den andra Bosch eller Hitachi, minns inte riktigt för det var så länge sedan jag använde. För vinkelslipar räcker batterierna av förklarliga skäl kortare så för att stå och kapa/slipa sten en hel dag eller liknande använder jag nog sladd.
 
  • Gilla
KraftKarlsson
  • Laddar…
Ja som sagt är ju instegsmodellerna hos de flesta fabrikat ganska trötta men 2×18v Makita, eller 40v, Dewalts flexvolt och Hikokis 36v, och Biturbo osv verkar alla ha kraftfulla modeller som kan mäta sig med nätdrivet.
 
Var inne på närmaste Bauhaus och de hade plockat ned alla Hikoki-grejor från hyllan och nu stod där Einhell. Bara Hikoki-skylten var kvar. Jag frågade en i personalen och de sade att de inte skulle sälja Hikoki mer.
Trist.
 
IMG_20230317_145839.jpg
Har fått hem nya DS18DE och det må jag säga är en riktigt rapp rackare för att vara så smäcker. Bara 155mm lång!
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
K KraftKarlsson skrev:
[bild]
Har fått hem nya DS18DE och det må jag säga är en riktigt rapp rackare för att vara så smäcker. Bara 155mm lång!
Smidigt :) Kände mig tvingad att mäta min DS18DBSL, den är 170 mm.
Hoppas de har fått ordning på chucken, för den är inte bra på min.
De brukar ju göra reklam om att de har metallchuck, men den i plast på min privata Makita är faktiskt mycket bättre.
 
Isakare Isakare skrev:
Smidigt :) Kände mig tvingad att mäta min DS18DBSL, den är 170 mm.
Hoppas de har fått ordning på chucken, för den är inte bra på min.
De brukar ju göra reklam om att de har metallchuck, men den i plast på min privata Makita är faktiskt mycket bättre.
Borrade i 6mm järn igår och har inte märkt några problem. Om jag märker nåt av det så säger jag till!(y)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
  • Gilla
KraftKarlsson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[länk]

Fler märken in på multivoltbatterierna. Intressant ur flera aspekter, då inte minst att de redan har en batteriallians inom koncernen iom CAS (som Metabo ligger bakom). Får hålla tummarna att det utvecklas i en bra riktning.
Intressant! Kul med mer kompabilitet. Min teori är att likt laddnings-sladdarna till telefoner så kommer alla batteri-maskiner inom EU komma att använda samma batteri i framtiden oavsett märke.
 
  • Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
K KraftKarlsson skrev:
Intressant! Kul med mer kompabilitet. Min teori är att likt laddnings-sladdarna till telefoner så kommer alla batteri-maskiner inom EU komma att använda samma batteri i framtiden oavsett märke.
Det tror jag inte. Ingen sådan lagstiftning finns i pipeline och nu kommer alldeles strax den nya Batteriförordningen att träda i kraft. Den har långtgående krav på det mesta men inte på att allt ska ha samma fysiska interface.
 
nanowire nanowire skrev:
Det tror jag inte. Ingen sådan lagstiftning finns i pipeline och nu kommer alldeles strax den nya Batteriförordningen att träda i kraft. Den har långtgående krav på det mesta men inte på att allt ska ha samma fysiska interface.
Ja, nej det är ingenting som talas om eller som är på gång, men när t.ex. Boschs batteriallians har slukat en stor del av marknaden så kan jag tänka mig att det kan pushas för standardisering vilket skulle antagligen underlätta för producering, konsumenter och för återvinning med. Men det skulle vara ganska långt fram i tiden om så.

Bosch har ju sina gröna maskiner och hushållsgrejor(dammsugare etc) + Husqvarna, Gardena mfl på samma batteri redan (en miss att inte ha sina blåa på samma batteri dock).

Men blir kanske aldrig så, bara nåt jag tror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.