Lilk Lilk skrev:
Hur står sig dessa mot Makita, Milwaukee och Bosch? Värt system att köpa in sig i?
Har en del Hikoki-batterimaskiner, från trimmer och häcksax till många av de vanliga verktygen samt några mer udda som SDS-max, rakslip och metallcirkelsåg.
Skulle jag börja om på nytt hade jag nog kört på Hikoki igen, alt. Makita. Har aldrig haft några problem med kvaliteten och ergonomin är genomgående bra. Det finns troligen undantag bland instegsmodeller men inget jag känner till. Inget märke är bäst på allt så därför har jag även några batterimaskiner från Mafell/Metabo 18 V och Bosch 12 V.
Största svagheten i sortimentet är nog bristen på ett bra skensystem.
 
  • Gilla
Lilk
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Har en del Hikoki-batterimaskiner, från trimmer och häcksax till många av de vanliga verktygen samt några mer udda som SDS-max, rakslip och metallcirkelsåg.
Skulle jag börja om på nytt hade jag nog kört på Hikoki igen, alt. Makita. Har aldrig haft några problem med kvaliteten och ergonomin är genomgående bra. Det finns troligen undantag bland instegsmodeller men inget jag känner till. Inget märke är bäst på allt så därför har jag även några batterimaskiner från Mafell/Metabo 18 V och Bosch 12 V.
Största svagheten i sortimentet är nog bristen på ett bra skensystem.
Härligt att höra! Bauhaus säljer ut Hikoki så köpte spontant en 36v cirkelsåg, 36v tigersåg och en 18v vinkelslip på 50% rabatt. Har i övrigt Milwaukee för borr och skruvdragare, sticksåg och dammsugare.
 
Kollega har gått i pension efter 14 år, så jag fick lite gamla grejer som sparats, bla 3 st Hitachi 12v maskiner från mitten av 00 talet. Skruvdragare, slagskruvrdagare och 1/2 dragare, 3 laddare och 6 batterier.
Satte batterierna på laddning, alla tog laddning trots att de inte använts på minst 10 år.
De fick vila i ett dygn, 3 var då döda igen, 2 fick maskinerna att snurra fritt nån minut, det sista orkade efter minuten dra i 3,5 gipsskuvar.
Maskinerna andas en kvalité som inte finns längre, synd att kasta de, så jag sökte om det fanns batterier att köpa till rimligt pris. Jo då, 218:- st, 179:- st om man köpte 2 eller fler, så det blev en beställning :)
 
  • Gilla
Lilk och 2 till
  • Laddar…
Erfarenhet av att beställa från Japan? Finns mycket Hikokigrejer där som vi inte har här
 
Jag har bra erfarenheter av att köpa nakna maskiner. Laddare skulle jag tro det är säkrast att undvika.
 
Är det genom japanska amazon då ?
 
K KraftKarlsson skrev:
Är det genom japanska amazon då ?
Jo, dock lite begränsat utbud.
 
  • Gilla
KraftKarlsson
  • Laddar…
Har tittat ett bra tag på Makitas 40vblåsare men nu kommer Hikoki med en!
 
  • Hand håller en grön Hikoki 40V blåsare med att blåsa bort sågspån på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ser stark ut
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
295943940_5722176027813257_3091125180299950494_n.jpg
Ny produkt kommer snart till Europa
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
K KraftKarlsson skrev:
[bild]
Ny produkt kommer snart till Europa
Lite irriterande att den inte fanns för två år sedan när jag köpte en Niko, som jag i min enfald trodde använde Hitachi-kompatibla batterier :rolleyes:
Bra pistol men drygt fler sorters batterier :sweat:
 
nanowire nanowire skrev:
Lite irriterande att den inte fanns för två år sedan när jag köpte en Niko, som jag i min enfald trodde använde Hitachi-kompatibla batterier :rolleyes:
Bra pistol men drygt fler sorters batterier :sweat:
Ja svårt att få med allt med ett märke, får ofta köra två olika eller köra med adapter (y)
 
K KraftKarlsson skrev:
Ja svårt att få med allt med ett märke, får ofta köra två olika eller köra med adapter (y)
Ja, minst. Niko-batterierna är tråkiga för där är det en återvändsgränd, har inget annat att använda dem med och när de dör blir det väl att byta cellerna om jag vill kunna fortsätta använda den.
I övrigt klarar jag mig bra med Hikoki och CAS (Metabo, Mafell) som batteriplatformar. Förutom några Bosch 12 V också… men de är så små att det knappt räknas :D
 
nanowire nanowire skrev:
Ja, minst. Niko-batterierna är tråkiga för där är det en återvändsgränd, har inget annat att använda dem med och när de dör blir det väl att byta cellerna om jag vill kunna fortsätta använda den.
I övrigt klarar jag mig bra med Hikoki och CAS (Metabo, Mafell) som batteriplatformar. Förutom några Bosch 12 V också… men de är så små att det knappt räknas :D
Vad är det hos Mafell du använder? Har bara sett att de har borrskruvdragare och cirkelsågar på batteri, vilket Hikoki och Metabo också har. Det med CAS som jag tycker verkar intressant är Rothenberger med deras rör-maskiner.
 
K KraftKarlsson skrev:
Vad är det hos Mafell du använder? Har bara sett att de har borrskruvdragare och cirkelsågar på batteri, vilket Hikoki och Metabo också har. Det med CAS som jag tycker verkar intressant är Rothenberger med deras rör-maskiner.
Deras cirkelsågar som jag tycker är helt fantastiska, KSS60 med kapgerskena kör jag med Metabo-batterier. Sänksågen har jag med sladd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.