Här kommer lite driftsvärden, driftsförhållanden mm

OBS att aggregatet är ställt i
"Borta-läge". D v s ett aktivt val med sänkta fläkthastigheter. M a o minskad luftforsering.
Kostar på oss detta, då vi har tillräcklig luftrotation med hjälp av en centralt placerad eldstad.

Eldade inte i går kväll. Först nu på morgonen. Innetemp mätt på flera ställen i ögonhöjd.
Observera att tunga täljstenskamin en, behöver tid på sig, för att lämna ordentligt med värme.
Varmluften från den centralt placerade kaminen i bostaden med öppen planlösning, breder ut sig efter taken mot ytterväggar och fönster och sedan ned efter väggarna till golvet, över golven in mot kaminen fortlöpande.

Vi kan enkelt ställa om till normaldrift på FTX, med högre fläktvarv och allt det medför. Kanske främst ett ökat luftflöde i bostaden. Möjligen högre temperaturer på ALLA luftföden.
Men i vart fall inte nödvändigt vintertid, se ovan.
 
Redigerat:
Innetemp mätt i ögonhöjd, 19 grader.

Innetemp mätt i vid taket, 19 grader.

Temp mätt i stos i tak för luft ut ur huset 19 grader.

Temp mätt i stos i tak för tilluft från FTX, 11 grader.
Digital termostat visas, inomhustemperatur 21°C, inställd temperatur 12°C, uppvärmning på, fuktighet 82%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En elektronisk enhet med display visar inställningar för sommar och vinter, justerbar fläkthastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Digital termostat visar tid och temperatur; 9:08, 10°C. Knappar för sommar/vinter nedanför. Displayen är suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
11 in var inte så kul! Vad händer om du avvaktiverar "bortaläget"? 12 verkar inte stämma om du har 19 i temp inne.
 
12 grader är mätt av FTX vid inlopp av frånluft.
Typ 19 graders luftvärme vid innertaket, som förs via rätt långa, dock isolerade kanaler till FTX. Längst från tvättstugan längst bort.
Klart det blir värmeförluster
 
H Hybro skrev:
12 grader är mätt av FTX vid inlopp av frånluft.
Typ 19 graders luftvärme vid innertaket, som förs via rätt långa, dock isolerade kanaler till FTX. Längst från tvättstugan längst bort.
Klart det blir värmeförluster
Jag vet, det är därför jag tycker att du ska öka hastigheten på fläktarna för att se om du får varmare tillluft, men du verkar inte vilja ha varmare?
 
Betänk dock att det är - 2 grader ute.
D v s en höjning av hela 13 grader på tilluften in i kåken. Utan FTX elelement.

Hade jag haft t ex spaltventiler i fönstren, eller t o m stillastående rotor, hade det blivit ordentligt kalldrag.
Så jag är rätt nöjd, även om det går att krama ur mer, med finlir.
 
Ok. Växlar till normaldrift nu kl 11.00.
Slänger in mer ved i kaminen, eftersom vi inte eldade i går kväll.
Absolut inte så vi fryser. Helt normalt att värmen fluktuerar, när vi har en sån här eldstad. Två-tons klumpen är lite seg.
Är vi t ex borta en helg, tycker vi det är extramysigt att elda upp kaminen o känna värmen sprida sig.

- Läser av alla värden och lägger upp bilder nån gång på sen afta, när allt hunnit stabilisera sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ok. Växlar till normaldrift nu kl 11.00.
Slänger in mer ved i kaminen.

Läser av alla värden och lägger upp bilder nån gång på sen afta, när allt hunnit stabilisera sig.
Hoppas du kan få upp tillufttemp +2-3grader med normal hastighet och med brasans hjälp:)
 
Hoppas behöver Du inte. Vet att det blir så.

Detta tillhör tjusningen med vedeldning, tycker jag. Blir ett mer levande liv, och en speciell kärlek till uppvärming o mys.
 
Borde man inte köra övertryck då man eldar?
 
Det förstår jag inte alls...

Vilket gjorde att jag nödgades mäta vilket undertryck jag har i huset.

Observera att eldandet i min kamin inte påverkar, då all förbränningsluft tas direkt underifrån.

Så vad gäller annat eldande, har jag ingen erfarenhet av. Men du tänkte kanske på att det ev ryker in vid tändning av en eldstad.
Behövs det vid start av en kall skorsten o spis, så tittar jag på lite papper i skorstenen innan jag tänder i kaminen. Detta kan även sambon;)
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det förstår jag inte alls...

Vilket gjorde att jag nödgades mäta vilket undertryck jag har i huset.

Observera att eldandet i min kamin inte påverkar, då all förbränningsluft tas direkt underifrån.

Så vad gäller annat eldande, har jag ingen erfarenhet av. Men du tänkte kanske på att det ev ryker in vid tändning av en eldstad.
Behövs det vid start av en kall skorsten o spis, så tittar jag på lite papper i skorstenen innan jag tänder i kaminen. Detta kan även sambon;)
Tar den förbrännigsluften separat så ska det nog inte vara problem.
 
Helt säker är jag!

Detta huset har jag värmt med ved i 20 år.
Sommarstugan typ 40 år.

En annan tidigare villa med både braskamin o köksspis i 10 år.

Och är dessutom uppväxt i ett hus med endast köksspis o kakelugn.

- Så elda kan jag.
 
Redigerat:
Kontroll av undertrycket i mitt hus med FTX i drift.

Har tillgång till proffesionell kalibrerad mätutrustning som i detta fall kan mäta även typ lokala tryck inuti luftrör.
Luften står i princip stilla vid rörets insidor, och har max flöde i centrum.

För att komma åt att mäta i t ex luftrör, och sedan beräkna luftflöden, behövs en speciell givare som mäter statiskt och dynamiskt tryck samtidigt. T e x ett prandelt-rör.
Digital kabelsökare och signalgenerator på trägolv, används för att lokalisera underjordiska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En metallisk insexnyckel ligger på ett slitet träbord med repor och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Till denna mätning behövs bara ett rör rakt genom i detta fall ett dörrblad.

Träram, fönsterkarm, utstickande spik eller skruv, blommigt tyg eller tapet. Inomhus, närbild, detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart kabel passerar genom ett öppnat fönster; kläms fast mellan fönster och karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En handhållen mikromanometer, märkt COMPUFLOW, mäter tryck eller flödeshastighet, med digitalt displayfönster visande '02'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.