Bedömmer Ni att 2 Pa är ett lämpligt undertryck i kåken, enligt de förutsättningar jag skrev ovan?

Öppnar jag dörren är tryckdifferensen givetvis 0 Pa.

Öppnar jag i stället kaminens lucka för asklådan (forserat drag) blir undertrycket 3 - 4 Pa.

Skriv gärna en kommentar.
 
Redigerat:
Spontant tycker jag att det låter som stor värmeförlust på frånluften med ett tapp på 7C från takdon till frånluft in i agget.
Det reser ju första frågan: Hur tjock rörisolering, av vilket mtrl, och hur långa rör, samt diam?

Jag har ingen bra uppfattning om ev rörförluster så kanske är det normalt med så pass tillsynes hög temperaturförlust pga låga flödeshastigheter?

Tredje möjligheten är väl om tempmätarna i agget inte mäter särskilt rätt?
Att tappa 7C i frånluftskanalerna men knappt ngt alls i tilluftskanalerna förefaller märkligt, såvida inte alla tilluftskanaler är extremt korta?
Det förefaller också märkligt med så hög verkningsgrad i agget? (12C in på frånluft och 11C ut på tilluft.)
 
Frånluftskanal från tvättstugan till FTX är längst med ca 12 m längd.
6 m till längst bort belägna stortoan.

Rörens diameter är varierande 100 - 125 mm. D v s större dess närmare FTX och hur många stoser som är inkopplade.
Minst 6 st stora isolerade ljuddämpare.


Ca 15 cm glasull med vindpapp längst ut runt alla rör.

Visst borde det skönt att kapa alla takstolar och lägga rören strax ovanpå innertaken. Men det ska jag inte göra.

Och återkommer med mätning av temp vid tak i tvättstugan där längst bort befintliga utsugsdon sitter.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Spontant tycker jag att det låter som stor värmeförlust på frånluften med ett tapp på 7C från takdon till frånluft in i agget.
Det reser ju första frågan: Hur tjock rörisolering, av vilket mtrl, och hur långa rör, samt diam?

Jag har ingen bra uppfattning om ev rörförluster så kanske är det normalt med så pass tillsynes hög temperaturförlust pga låga flödeshastigheter?

Tredje möjligheten är väl om tempmätarna i agget inte mäter särskilt rätt?
Att tappa 7C i frånluftskanalerna men knappt ngt alls i tilluftskanalerna förefaller märkligt, såvida inte alla tilluftskanaler är extremt korta?
Det förefaller också märkligt med så hög verkningsgrad i agget? (12C in på frånluft och 11C ut på tilluft.)
Det är nog enklare att få ”verkningsgrad” att verka vara bra vid lägre temperaturer.
 
Angående dina temperaturer så kan givarna va kass,fick 10 st nya i veckan till 2 aggregat som är ca 2 år gamla ,va visst ett vanligt fel ,utegivare visade ca 7 grader fel tex
 
Min utegivare låg i kontrollboxen.

Hade missat att de skulle sättas externt på rören så jag hade väldigt bra värden på återvinning tills jag monterade den korrekt.

Svensk installationstext för enhet, röda markeringar, diagram nederst, sidnummer fem av nittiosex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, visst. Så var det jag gjorde:cool:
Alltså enligt bruksanvisningen
 
Redigerat:
Nu är det väl så varmt i kåken. Allmän temp i de flesta rum i ögonhöjd ca 22.

24 grader nära taket i vardagsrummet.
Motsvarande i tvättstugan 22 grader,
d v s den temp frånluften har.

Inget mer eldande i dag.
 
En display visar fläkthastigheten på en vit fjärrkontroll, text på svenska, knappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat visar rumstemperatur, måltemperatur och fuktighet med knappar och skärmsymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
- 4 grader ute på verandan, FTX visar 4 grader på inluften.
16 grader i vardagsrummets tilluftsdon, 10 m från FTX.

Tror att det har betydelse att tilluft till FTX tas strax intill nock, alltså vid gaveln på norra sidan av huset.

Varm spilluft från vinden tar sig dit. Speciellt om vinden trycker på lite från syd. Stockarna ligger så att säga inte tätt mot utskottens undertak.
 
Redigerat:
Du har inte speciellt långa kanaler, så du bör isolera dom bättre om du verkligen har såna förluster.
Vår längsta frånluftskanal är ca 22m, och vi har den i ungefär mitten av (500mm lösull) isoleringen.
Temperaturen i rummet är 18c.
Så här ser det ut just nu hos oss:
Flödesschema över ventilationssystem, visar temperaturer, fläkthastigheter och luftflödesriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för denna bild.

Visst är det skillnad, men inte så katastrofalt många grader.

Och mer isolering blir det inte... Så jag får leva med att det går åt nån björkkubbe mer, än det kunde ha gjort.
 
Kör du tillskotts värme? Ðet har jag aldrig gjort.

Vad har du för eldstad / uppvärmning och vart är den placerad?

Så som jag har min kamin placerad, så producerar den inte bara varmluft som rör sig utefter taken in i alla rum, jag får även ren strålningsvärme till stor del av bostaden.
Ja t o m till golven. Ett rum får lite svag direktvärme från skorstenen.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Kör du tillskotts värme? Ðet har jag aldrig gjort.
Nej, vi har inte kört någon tillskottsvärme.
 
Hej.

Då kommer mitt första inlägg samt fråga i detta ämne, inte mycket insatt i hur dessa system fungerar.

Har lite frågor angående detta och vad ni tycker om "mina" värden.
Aggregatet HERU100S EC2 är installerat av firma 2018 och enligt dom inställt med luftflöden och allt korrekt.

BTW:
Då ett lager till fläktmotor pajjat så jag kommer få byta det själv (allt enligt information på denna sida hur det går till, tackar så mycket) har jag satt in denna på veckotimer så vi har nedsatt fläkthastighet under nattetid då vi ska sova.

Har för övrigt en AC på övervåningen som vi kör på kyla för tillfället (vintertid värme) och den är satt till 20grader.
 
  • Digital termostat för värme med LCD-skärm, inställningsknappar, aktuell och inställd temperaturvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar "Tors 14:40" och inomhustemperatur på "20°C". Knappar för inställningar syns nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på kontrollenhet visar fläkthastighet för tilluft och frånluft i rotationshastigheter per minut (rpm).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.