Så vitt jag vet så har ingen hempulare någonsin blivit dömd för brott mot ellagen, om det bara gällt det faktiska kopplandet. Det finns rykten om att obehöriga har dömts när de faktiskt orsakat en skada genom sitt felaktiga kopplande. Men jag är inte helt säker på att inte även det är en skröna. Men jag har för mig att det speciellt står i förordningen att man inte skall dömma enligt ellagen om kopplingen är olaglig även enl. andra lagrum. Dvs om någon dör så blir hempularen misstänkt för vållande till annans död, eller dråp i allvarliga fall. Då blandar man inte in brottet mot ellagen.
Det finns idag här i stockholm elinstallationsfirmor som annonserar helt öppet, har namn i stil med xxx-elservice. Dvs för en konsument är det inte rimligt att inse, att firman är olaglig. De saknar helt behörighet. Elsäkerhetsverket gör ingenting för att stoppa verksamheten. En kollega var nära att anlita en sådan firma nyligen, men på min uppmaning begärde han att få se behörighetsbeviset. Mycket möjligt att firman gör bra jobb ändå, men skall man betala för ett eljobb istället för att hempula själv, så är det ju lite synd att det formellt fortfarande är ett hempul.
Det finns idag här i stockholm elinstallationsfirmor som annonserar helt öppet, har namn i stil med xxx-elservice. Dvs för en konsument är det inte rimligt att inse, att firman är olaglig. De saknar helt behörighet. Elsäkerhetsverket gör ingenting för att stoppa verksamheten. En kollega var nära att anlita en sådan firma nyligen, men på min uppmaning begärde han att få se behörighetsbeviset. Mycket möjligt att firman gör bra jobb ändå, men skall man betala för ett eljobb istället för att hempula själv, så är det ju lite synd att det formellt fortfarande är ett hempul.
Tack hempularen, du bekräftar mina misstankar, att det i praktiken inte finns någon påföljd om det inte sker en allvarligare olycka. Allmänhetens elsäkerheten är alltså inte särdeles högt prioriterad i myndighetsvärlden.
Då ska jag prata med förra husägaren och säga vad vi hittat, att det per definition är olagligt och att vi dokumenterat det och att han är välkommen att åtgärda det för att undvika att hamna i en brottsutredning om något skulle hända.
Då ska jag prata med förra husägaren och säga vad vi hittat, att det per definition är olagligt och att vi dokumenterat det och att han är välkommen att åtgärda det för att undvika att hamna i en brottsutredning om något skulle hända.
Håller inte med, man borde nog göra polisanmälan oftare!Odjuret skrev:Om du nu ska göra en polisanmälan.... så tänk på att du själv inte får fixa med detta om du inte har behörighet....
Sedan så tror jag inte att du kommer nån vart med en polisanmälan, då du inte vet att det är han som gjort det hela... han kommer troligtvis att blåneka....
Skippa anmälan.... bara löjligt...
Bara för att en hempulare aldrig blivit åtalad så betyder de väl inte att man aldrig kan bli det? De blir mer och mer vanligt med livsfarliga hemmakopplingar, vore nog väldigt passande med ett uppmärksammat fall där en hempulare som gjort livsfarliga kopplingar åtalas. Så kanske folk får mer respekt för att el kan vara farligt.
Redigerat:
Tror det kan bli mycket svårt att efter 8-9år göra en anmälan som får någon konsekvens och den kommer att avskrivas utan någon som helst åtgärd. Många anmälningar görs ju endast pga att det är ett måste för att försäkringsbolag ska ta i ärendet.
Nej, lägg krutet på att åtgärda felen. Lite nya pottor och kabel, kanske byte till LED så är det löst.
Nej, lägg krutet på att åtgärda felen. Lite nya pottor och kabel, kanske byte till LED så är det löst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden