Düsseldorff
P paralun skrev:
Jo jag är helt säker på att Stefan Löfven (S) har svår baksmälla över allt han släppte till MP för att behålla makten. Sen till slut så sprack det då. Sen idag är vi då i en gisslansituation med SD.
Leve demokratin, suck!
Det är inte optimalt. Men det kunde ha varit värre, SD var nära att bli regeringsbildande parti. Då hade Sverige varit riktigt illa ute.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
Nej. Din kropp behöver kalium och har anpassats till det genom evolutionen.
Radioaktivia ämnen från kärnkraftverket är nya gifter som din kropp inte kan hantera.
Min kropp har inga problem att hantera vatten. Jodd, cesium, plutonium mm finns inte i det hör vattnet. Det lilla som finns kvar är tritium, vilket inte ansamlas inkroppen alls.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mamma Fin skrev:
Nej. Din kropp behöver kalium och har anpassats till det genom evolutionen.
Radioaktivia ämnen från kärnkraftverket är nya gifter som din kropp inte kan hantera.
Nej det är naturligt förekommande isotoper av våra grundämnen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det finns sex gram naturligt Tritium på hela jordklotet, typ i gränsen mellan rymden och himlen.
Så jag tror inte du är immun.
 
D Daniel 109 skrev:
Min kropp har inga problem att hantera vatten. Jodd, cesium, plutonium mm finns inte i det hör vattnet. Det lilla som finns kvar är tritium, vilket inte ansamlas inkroppen alls.
Ibland måste du använda hjärnan två gånger och tänka ett steg till.
Fotosyntesen spjälkar vattnet till mat som hamnar i din mage.
Din kropp består till 10% väte.

Citat:
"Tritium kan inkorporeras i RNA- och DNA-molekyler i organismer vilket kan leda till somatiska och genetiska effekter. Dessa kan dyka upp i efterföljande generationer.[44]"
 
M Mamma Fin skrev:
Det finns sex gram naturligt Tritium på hela jordklotet, typ i gränsen mellan rymden och himlen.
Så jag tror inte du är immun.
Vet inte var du fick den siffran ifrån och de var inte samma siffra som jag hitta.

Förvisso finns de väldigt lite tritium naturligt ungefär 1 av 1*10^18 Väte atomer är Tritium, vilket är väldigt få bland väldigt många. De flesta länder har en gräns på 10 000Bq/liter vatten som gräns för dricksvatten, vilket även om de finns extremt lite tritium i vikt och volym, fortfarande ger en ansenligt mängd radioaktivitet.

10 000 Bq/liter är alltså WHO gräns för vad som de anser vara säkert att dricka. Vissa länder så som Finland har betydligt högre.

Vattnet som släpps ut från Fukushima i havet har 1500Bq/liter aktivitet. dvs MINDRE än gränsen för vad som anses vara säkert att dricka.

Detta släpps alltså ut i Saltvatten som är odrickbart. Och de enda sättet någon kommer dricka de är om de avsaltas eller avdunstar.

Djuphavsvattnet i Stilla havet har en naturlig radioaktivitet på 50Bq/liter

Så kan du ta och dividera storleken på tankarna med tritium vatten med storleken på stilla havet, så kan du se vad de blir. Jag skulle gissa att koncentrationen efter att mans släppt ut allt blir si så där 50.000000001Bq per liter... Eller tja, om man släpper ut allt på en gång.

Kruxet är den korta halveringstiden. Så påverkan kommer försvinna relativt fort.

"
Fotosyntesen spjälkar vattnet till mat som hamnar i din mage.
Din kropp består till 10% väte."
Detta sker primärt med södvatten, inte saltvatten. Och de är alltså inte så att tritium på något sätt kocentreras genom näringskedjan vilket.. säg om vi jämför med bifenol-A från vindkraftvingar gör.

"Tritium kan inkorporeras i RNA- och DNA-molekyler i organismer vilket kan leda till somatiska och genetiska effekter. Dessa kan dyka upp i efterföljande generationer."
Stämmer ej. Det är kvävet och syret som avgör statusen för varje gen i DNA. Om en vätgas omvandlas till en helium så kommer den vätgasen att ersättas nästa gång kedjan repareras.

Exempelvis kol 14 som är 10 000 gånger vanligare än tritium håller ihop kedjan vilket omvandlas till kväve som förstör hela TCGA positionen så den behöver ersättas helt och hållet. Kol 14 har förvisso ett sönderfall som är 50 gånger mer sällsynt än Tritium, men då de är 10 000 gånger vanligare så innebär det att de trots de sönderfaller 200 gånger oftare.
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
HJÄLP!!!
Min reaktortank har rosthål.
Vilka verktyg måste jag införskaffa?
Det är samma låga betastrålning från tritium som från kalium 40 i din banan.

Havsvattnet innehåller redan 4 miljarder ton uran (nu lär du ligga sömnlös ett tag).
Lägga till några gram tritium ändrar inte mycket.
Man släpper ut 0,06 gram per år. Stilla havet innehåller 8400 gram.

https://www.sciencemediacentre.org/...-waste-water-from-fukushima-into-the-pacific/
Men du tillhör nog den sekt där fakta är betydelselösa och propaganda betyder allt.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Det är samma låga betastrålning från tritium som från kalium 40 i din banan.

Havsvattnet innehåller redan 4 miljarder ton uran (nu lär du ligga sömnlös ett tag).
Lägga till några gram tritium ändrar inte mycket.
Man släpper ut 0,06 gram per år. Stilla havet innehåller 8400 gram.

[länk]
Men du tillhör nog den sekt där fakta är betydelselösa och propaganda betyder allt.
Jag ber om ursäkt.
Jag har räknat fel.
Mycket av Tritiumet i luften verkar komma från kärnkraftverk.
 
Varför tror du det? Det jag hittar är att det bildas av kosmisk strålning. Men i små mängder.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du det? Det jag hittar är att det bildas av kosmisk strålning. Men i små mängder.
Ja, väldigt små naturliga mängder.
Men alla kärnkraftverk har en skorsten.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Den mer korrekta beskrivningen är att det är renat vatten som nu släpps ut i havet och blir nedsmutsat och kontaminerat av ordinärt havsvatten.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Den mer korrekta beskrivningen är att det är renat vatten som nu släpps ut i havet och blir nedsmutsat och kontaminerat av ordinärt havsvatten.
Nja, bada i reaktor vatten gör nog bara korkade.
 
Jag skulle inte ha något problem att bada i det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte ha något problem att bada i det.
Saknar du pungkulor?
 
M Mamma Fin skrev:
Saknar du pungkulor?
Kronjuvelerna lindas in i folie innan, tada!
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.