R
P paralun skrev:
Sen att just Apple är med gör det ännu mer seriöst att de inser att det behövs en standard
Ja, de är ju historiskt ett företag som försökt hårdast med att låsa in kunder med proprietära format och protokoll. Så att även de är med på matter-tåget är ett ganska tydligt tecken på att konsumenter inte länge accepterar detta. Deras kunder har ändå varit några av de mest fanatiskt accepterande (om man bortser från en och annan Plejd-ägare).

• Haha
  • Gilla
ViktorHg och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
(om man bortser från en och annan Plejd-ägare).
Vad menar du med "och annan". :crysmile:

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
pacman42 pacman42 skrev:
Det största problemet med de smartaste sakerna är tyvärr att de bara fungerar när man är ensam i hushållet. När man skall anpassa för fyra personer så blir många saker mycket svårare...
Sant. Nu är just film automationen kopplad till Kodi som bara jag använder.
Bästa är när man ska lära sig något nytt och alla blir lidande.
När jag skulle lära mig Conbee/Phoscon, la jag in alla lampor samtidigt i en stor soppa. Så när man gick in på toa tändes uterummet. Källaren var tänd hela tiden tills du gick ner där... Då slocknade allt :crysmile:

• Haha
  • Gilla
namnbyte och 3 till
  • Laddar…
Ett inlägg i diskussionen om Matter och om det kommer att fungera som tänkt dag ett..
Vi är några i tråden som varit med ett tag inom IT. Själv var jag exempelvis på CeBIT 2001 när Bluetooth var den stora grejen. Det var en rejäl flopp. Trots en "standard", var det inte så mycket som fungerade som tänkt. Alla standarder är öppna för tolkning och specifikationerna kan skilja sig åt. Det tog ett tag innan barnsjukdomarna var fixade.

Lägg dessutom till att nya versioner av Matter kommer att ploppa upp ur marken i hyfsad rask takt och ställa till det ytterligare. För ett bra tag sedan satt jag i zwave-träsket och suckade över att olika enheter implementerade standarden lite olika samt att det kom en ny standard som ställde till det rejält med kompatibiliteten.

Det är alldeles för tidigt att säga om Matter kommer att vara den heliga graalen eller inte.

• Gilla
namnbyte och 3 till
  • Laddar…
finns det nån Hemautomation att kopla till vitvarorna

MaxHugo
M maria01 skrev:
finns det nån Hemautomation att kopla till vitvarorna
Har själv vatten sensor under vasken och vid diskmaskinen.
Sen kan du göra dina vitvaror smartare, tex vibrations sensor på tvättmaskinen och torktumlaren. Så programmera att dom ska skicka notis när det slutar skaka= färdig.
Sen finns där vägguttag man kan koppla en del saker på.
Hade även ett brandlarm för några år sen, men den var så high tech att den körde brandövning ett par gånger om året

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Enheterna kostar ju bara 50-100 kr st om man köper Zigbee från kända tillverkare som Tuya.
Så man får ju rätt mkt funktion för 1000 kr.
Väljer man däremot Plejd så är pengarna slut redan innan man fått in ett astrour med nätkoppling...
Man får vad man betalar för… det är dyrt att köpa billigt…

Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det största problemet med de smartaste sakerna är tyvärr att de bara fungerar när man är ensam i hushållet. När man skall anpassa för fyra personer så blir många saker mycket svårare...
Så är det absolut. Jag tror att hemautomation är det mest singelkillar som ägnar sig åt i brist på annat att göra. När/om livet ger dem annat att tänka på så är det inte prioriterat längre… :)

• Arg
PelleWidell
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Ja, de är ju historiskt ett företag som försökt hårdast med att låsa in kunder med proprietära format och protokoll. Så att även de är med på matter-tåget är ett ganska tydligt tecken på att konsumenter inte länge accepterar detta. Deras kunder har ändå varit några av de mest fanatiskt accepterande (om man bortser från en och annan Plejd-ägare).
Du menar att det gått dåligt för Apple?
Hur tycker du att det gått för Microsoft?

Dessa företag borde vara dödsdömda i din bubbla… :rofl::crysmile:

Nissens
P paralun skrev:
Jo nu tror jag det är mycket viktigt att TS känner till att man enats om en standard.
Sannolikt blir det klart mycket enklare för alla att veta att är något stämplat med "Matter-kompatibelt" så är det klart enklare att köpa något. De märken som inte är Matter-kompatibla kommer förmodligen snabbt att gå under. Jag förstår TS och röran som varit!
Att tex Zigbee är utanför betyder inget alltså?

Nissens
MaxHugo MaxHugo skrev:
Sen kan du göra dina vitvaror smartare, tex vibrations sensor på tvättmaskinen och torktumlaren. Så programmera att dom ska skicka notis när det slutar skaka= färdig.
Sen finns där vägguttag man kan koppla en del saker på.
Hade även ett brandlarm för några år sen, men den var så high tech att den körde brandövning ett par gånger om året
Det har man verkligen saknat… :rofl::crysmile:

Nissens
K karlmb skrev:
Det jag är mest nöjd med är att jag automatiserat start och stop av värmepump resp pelletsbrännare så är jag kan lägga schema på deras resp från koppling och att den andra perfekt tar över med vissa fördröjningar när den första stoppas.
I detta ingår omkoppling för returvattnet till pannan alt acktankar/vp mha 2 smidiga ventilmotorer på befintliga kulventiler och några tempgivare och puckar.
Allt i Zigbee med 2-3 olika fabrikat och en billig gateway från Lidl. (Vad ska Matter hjälpa till med?)
Inte en rad programmering så här långt utan använder en enkel app i mobilen.
I planen ligger en rökgastempgivare till systemet så jag kan se att det brinner bra även när jag inte är hemma, ev PIDstyrning av brännarens fläkt utifrån rökgastemp. Några fler tempgivare och en övergång till HA, kanske på en gammal Tv-box.

Vill påstå att jag redan tjänat in hela investeringen under de 2 kalla veckorna efter Lucia när jag fick igång allt just när det blev kallt och jag kunde köra pellets alla kalla dagar till 25-50% av elpriset och vp på nätterna.
Hur var det nu… schemaläggning är väl samma sak som en timer från Jula? :crysmile::crysmile:

Nissens Nissens skrev:
Att tex Zigbee är utanför betyder inget alltså?
Zigbeee är ett protokoll som en pryl använder för att kommunicera.
Citat:
Matter (tidigare kallat CHIP, Connected Home Over IP) är en standard för smarta hem utformad för att göra det lättare att ansluta och använda smarta hem produkter. Matter är inte ett protokoll likt Z-Wave, ZigBee eller Wifi. Det är inte heller en plattform som Google Home, HomeKit eller Alexa. Inte heller något som automatiserar ditt hem.
Matter tillhandahåller det tillvägagångssätt våra smarta hem produkter använder för att tala med varandra.
https://www.smartahemtest.se/post/matter-hur-paverkar-det-smarta-hem

• Gilla
SWE421 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så är det absolut. Jag tror att hemautomation är det mest singelkillar som ägnar sig åt i brist på annat att göra. När/om livet ger dem annat att tänka på så är det inte prioriterat längre… :)
Det var en generalisering det :crysmile:
Men både jag själv och de kollegor jag har som automatiserat sina hem har familjer.

Allt handlar om hur du sätter upp det.

Många gör kanske lite för mycket "nice to haves" bara för att man kan.

Frågade sambon frågan "Vad tycker du är det bästa med att vi har automatiserat hemmet?"

Hon svarade snabbt att det är att huset tänds upp automatiskt när hon kommer hem och att dörren låses upp så hon slipper fibbla med nyckel när hon kommer hem med matvaror.

Och när hon åker hemifrån behöver hon inte tänka på nåt utan huset släcks, låser och larmar på av sig självt.

Sedan tycker hon det är skönt att man kan säga godmorgon till Google när vi går upp för att tända upp och sätta på p3 morgon i köket.

På frågan vad som är sämst så fick hon tänka länge... efter ett tag så svarade hon att det isånafall är att Google inte alltid fattar vad hon säger. Men det är ju faktum för många människor med :crysmile:

Mina favoriter är att jag inte ens kan komma ihåg när jag tände/släckte lampor senast. Det har vi lyckats få till riktigt bra och det är alltid behagligt ljus här hemma.

Sedan är det tryggheten i att ha övervakning av läckage, temperatur, salttank m.m. samt simulering av närvaro när alla varit bortresta en längre tid vilket håller tjuvarna borta.

• Gilla
SWE421 och 10 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Det var en generalisering det :crysmile:
Men både jag själv och de kollegor jag har som automatiserat sina hem har familjer.

Allt handlar om hur du sätter upp det.

Många gör kanske lite för mycket "nice to haves" bara för att man kan.

Frågade sambon frågan "Vad tycker du är det bästa med att vi har automatiserat hemmet?"

Hon svarade snabbt att det är att huset tänds upp automatiskt när hon kommer hem och att dörren låses upp så hon slipper fibbla med nyckel när hon kommer hem med matvaror.

Och när hon åker hemifrån behöver hon inte tänka på nåt utan huset släcks, låser och larmar på av sig självt.

Sedan tycker hon det är skönt att man kan säga godmorgon till Google när vi går upp för att tända upp och sätta på p3 morgon i köket.

På frågan vad som är sämst så fick hon tänka länge... efter ett tag så svarade hon att det isånafall är att Google inte alltid fattar vad hon säger. Men det är ju faktum för många människor med :crysmile:

Mina favoriter är att jag inte ens kan komma ihåg när jag tände/släckte lampor senast. Det har vi lyckats få till riktigt bra och det är alltid behagligt ljus här hemma.

Sedan är det tryggheten i att ha övervakning av läckage, temperatur, salttank m.m. samt simulering av närvaro när alla varit bortresta en längre tid vilket håller tjuvarna borta.
Vi använder sällan röststyrningen trots att den finns och fungerar. Sämst tycker mina familjemedlemmar att möjligheten för andra att se när de duschat, ätit frukost mm är. Dottern hade blandade känslor en morgon när hon sovit över sina larm och jag väckte henne genom att spela musik på hennes smarta högtalare. Hon var tacksam över väckningen, men kände samtidigt ett visst intrång i sitt liv.

Bäst (tycker familjen) är energibesparingen och att man slipper springa runt för att tända och släcka lampor överallt. Särskilt att utebelysningen bara fungerar. Jag tycker att styrningen av laddningen av bilarna är bäst då det fixar så att vi kan ladda tre elbilar (en är en eldriven mopedbil) utan att säkringarna går hela tiden, dvs de är laddade när de skall vara laddade. Jag älskar dessutom mitt automatiska fönster på inglasningen som öppnar och stänger utifrån hur varmt det är där.

• Gilla
SWE421 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.