52 084 läst · 597 svar
52k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
hur fan ska dom kolla det i efterhand om det ens är en regel dit bolag harM Markarbetaren skrev:
själv har jag tvättmaskin eller diskmaskin på när jag inte är hemma för att jag störs av dom
Redigerat:
Ungefär som att du inte lyckas förstå grejen med Plejd då.R RoAd skrev:Du är bara för mycket. Hur många gånger ska jag behöva förklara att båda dessa företag för länge sedan fått ge upp sina proprietära protokoll och numera pratar med andra system, inte minst varandra.
Har du någon funktionsbegränsning som gör att du inte förstår det som skrivs? Många saker verkar ju inte gå in trots att det upprepas in absurdum.
Varför skulle jag vara bättre än du menar du?
Efter att du blivit totalt sågad genom att du spridit det här tramset i andra trådar så hoppar du alltså vidare och kör exakt samma grej här och tror att det är nåt slags argument till din fördel?Nissens skrev:
För det första har du uppenbarligen inte förstått vad Matter ens är.
För det andra:
Matter (standard):
The project group was launched and introduced by Amazon, Apple, Google,[5][6] Comcast and the Zigbee Alliance, now Connectivity Standards Alliance (CSA).
Om det är viktigt för dig att "zigbee är utanför", vad i hela friden det nu betyder och vad du vill uppnå genom att upprepa det, så får du förklara vad det är du menar.
Eftersom företaget Plejd som du avgudar så mycket nu ska svänga om och ha hemautomation som sin kärnverksamhet så kanske de uppskttar att du med din expertis tipsar dem om att det som de håller på med bara är en liten marknad för singelkillar. Det är intressant att du fortfarnde dyrkar Plejd samtidigt som du totalt sågar hela deras affärsidé i var och varannat inlägg.Nissens skrev:
Samsung är ett exempel där man satsat hårt på app-styrning, tex en ugn.
Sen är då just Samsung med i Matterstandarden så det ser lovande ut för framtiden.
https://www.samsung.com/se/support/home-appliances/hur-du-ansluter-din-ugn-med-smartthings/
Sen är då just Samsung med i Matterstandarden så det ser lovande ut för framtiden.
https://www.samsung.com/se/support/home-appliances/hur-du-ansluter-din-ugn-med-smartthings/
Vilka format och protokoll är det du avser? AppleTalk från 1984?Nissens skrev:
Kan man bara kommunicera med Apple-datorer från andra Apple-datorer?
Kan man bara öppna Word-dokument på Windows?
Både Apple och Microsoft var till en början slutna system med proprietära protokoll och format, precis som alla andra system på den tiden. Men sedan ungefär 15 år tillbaka är det allt annat än sant.
Det här patetiska argumentet har du försökt använda tidigare och det funkade inte särskilt bra då heller.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Skrev jag det?Alfredo skrev:
Alla gör som man vill med sina maskiner hemma men kollar man på statistiken över bränder så känns det lite lågbegåvat att starta dom och lämna hemmet. Spisbrand är den vanligaste orsaken till brand i flerbostadshus.
Några 100 bränder startar varje år i villor pga. "Tekniskt fel" i en diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare.
https://www.expressen.se/leva-och-b...dmannens-varning-for-farliga-prylar-i-hemmet/