Sammy_j Sammy_j skrev:
haha mycket enklare en så en kamera som skickar sin motion aktivering till Homey som kan generera en notifikation :D

Kameran filmar fällan så när mössen börjar springa så vet Homey det och skickar notifiering tilll telefonen.

Samtidigt kan jag också kolla kameran för att slippa springa upp i onödan för att kolla fällan (vindstrappan är ganska dumt monterad, så får flytta möbler för att komma upp)
Verisure hade en produkt för några år sedan vilket gav mig lite inspo

Skärmbild av en smartphonesökning efter "Verisure musdetektor" med bilder av smarta mössfällor och relaterade produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Där går gränsen för mig. Den dan jag börjar prata med mina lampor får ni gärna låsa in mig.
Det är ett väldigt praktiskt komplement att kunna styra vissa saker i hemmet med röst.

Ex när du sitter med kladdig hamburgare i näven och vill sänka volymen på tvn eller dimma ner belysningen. Bara säga "sänk volymen på tvn med 15%" eller "dimma sofflampan till 25%".

Allt detta medan dina flottiga fingrar kan fortsätta greppa den saftiga burgaren som snart är ett minne blott
 
P pennybridge skrev:
Det är ett väldigt praktiskt komplement att kunna styra vissa saker i hemmet med röst.

Ex när du sitter med kladdig hamburgare i näven och vill sänka volymen på tvn eller dimma ner belysningen. Bara säga "sänk volymen på tvn med 15%" eller "dimma sofflampan till 25%".

Allt detta medan dina flottiga fingrar kan fortsätta greppa den saftiga burgaren som snart är ett minne blott
Jag brukar säga "ge mig ett papper snabbt" för att lösa det problemet.




:)
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 5 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Det är ett väldigt praktiskt komplement att kunna styra vissa saker i hemmet med röst.

Ex när du sitter med kladdig hamburgare i näven och vill sänka volymen på tvn eller dimma ner belysningen. Bara säga "sänk volymen på tvn med 15%" eller "dimma sofflampan till 25%".

Allt detta medan dina flottiga fingrar kan fortsätta greppa den saftiga burgaren som snart är ett minne blott
Alternativt så kan man ju torka av sina kladdiga fingrar, och sänka volymen på tv'n, och dimra ner belysningen med rena fingrar manuellt. :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Om katten är däri...
eller stekpannorna (med trähandtag).
 
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Om man har återkommande problem med att katter tar sig in i diskmaskiner och tvättmaskiner utan att man märker det när man stänger luckan och sen drar igång maskinerna via hemautomation
..att ha det problemet återkommande tyder på att katterna har många liv :cool:
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Alternativt så kan man ju torka av sina kladdiga fingrar, och sänka volymen på tv'n, och dimra ner belysningen med rena fingrar manuellt. :)
Sant. Men känns ytterst osmidigt och förlegat såhär år 2023 :strong::ok::beer:
 
  • Gilla
Duxus och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju göra som jag gjorde. Har ett rum i källaren där luftfuktigheten sticker iväg ordentligt på hösten. Beställde en uppkopplad hygrometer (Shelly H&T) och en smart strömbrytar-plugg (Shelly Smart Plug S) så att jag kan styra avfuktaren så att den kör när luftfuktigheten blir för hög.

Fick hem beställning och kopplade upp prylarna. Började fila på automationen och gick ner i källaren för att koppla in allting. Det var då det slog mig att min avfuktare, precis som alla avfuktare som någonsin sålts, redan har den här funktionen inbyggd och jag redan hade den inställd på ett bra värde. Vetefan hur det inte kunde slå mig tidigare.
Ibland försöker man vara smart och lösa problem som inte existerar.

Men men. Jag fick tänkte om så nu får jag en varning när det är dags att tömma behållaren till avfuktaren. Alltid något.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 8 till
  • Laddar…
H HoneyBunny skrev:
Har ett rum i källaren där luftfuktigheten sticker iväg ordentligt på hösten.
Jag har en semi-manuell lösing på samma problem.

Mina avfuktare (EchoDry Combi II) stänger aldrig av sig, fläkten går hela tiden men avfuktningen går på hygrometer så strömförbrukningen går ju ner när den inte jobbar.
(Jag har dragit slang till avlopp så behöver inte tömma något)

Så, jag har hygro/termometrar (Xiaomi Mi Temperatur och Fuktsensor 2) https://www.webhallen.com/se/product/339276-Mi-Temperatur-och-Fuktsensor-2
överallt och kan läsa av dom manuellt för att ha koll på fukten.

På avfuktarna har jag WiFi-strömbrytare https://www.byggahus.se/forum/threads/smart-plug.454738/#post-4775042 som på sommaren (när fukten stiger upp i plattan i källaren) slår på avfuktarna på timer varje natt och vid behov (jag läser av hygrometrarna) kan jag slå på dom med appen.

Avläsning och kontroll kan ske var jag än befinner mig i världen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En automation som jag har tänkt att få till:
Brandlarmet går - alla lampor tänds på 100%, alla Googleenheter ropar brandlarm, ytterdörr låses upp.
Edit: lägger till att ytterdörren låses upp om någon är hemma (mobilen)
Denna gillade jag! Är väl en av få grejer jag inte fixat (smarta brandvarnare).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Sant. Men känns ytterst osmidigt och förlegat såhär år 2023 :strong::ok::beer:
Osmidigt och förlegat att torka av sina kladdiga fingrar? Ja, ja...alla har vi ju tydligen olika definitioner på osmidigt och förlegat. :)
 
M MrDizzy skrev:
Sen har jag satt upp styrning av VVB så att den aldrig går om det betyder att en av huvudsäkringarna går/löser
Hur har du satt ihop den lösningen?

Funderar på att göra nåt sånt till värmare på spabadet. Har jag otur så går en huvudsäkring ibland då det är samma som diskmaskinen.

Har tvätt, tork och diskmaskin på varsin fas. Så oavsett hur jag placerar värmaren så blir det ju ihop med nån maskin.

Funderar på att lägga den med torktumlaren då den används sällan, men vill inte riskera att skjuta huvudsäkring ändå.
 
Har inte läst alla inlägg, så en del saker kanske redan har nämnts.

För mig handlar mitt system om olika faktorer:

1. Bekvämlighet
2. Säkerhet
3. Intresse
4. Hobby

Några exempel för varje kategori:

Bekvämlighet:

Belysning som styrs efter ljusförhållande, dvs när det blir tillräckligt mörkt ute för att vi ska känna att det blir skumt inomhus så tänds det jag kallar "Allmänbelysning" (detta kan ske mitt på dagen om det är tillräckligt mulet ute). Det är ett ganska stort antal armaturer på olika ställen runt om i huset som skulle ta ganska lång tid att gå och tända manuellt. När det blivit ytterligare lite mörkare tänds ett antal utomhusarmaturer, varav ett par har sina strömbrytare i var sin ända av huset. Här kan jag säga att jag varit noga med att alla lampor kan tändas och släckas manuellt via fjärrkontroll. Bland det fånigaste jag läst på sociala medier är när folk sitter och beklagar sig i mörkret pga att deras hemautomationssystem är offline och de inte har någon lokal styrning. :crysmile:

Notiser när diskmaskin och tvättmaskin har kört klart sina program. Detta gör att man inte behöver springa och titta om maskinerna är klara eller ej.

Notis när någon öppnat brevlådan (alltså att Postis lämnat dagens post). Detta har jag inte lyckats få till ännu, men jag har några idéer. Den första jag hade fungerade inte, vilket var en ljussensor i lådan som skulle reagera på om luckan öppnades.

Säkerhet:

Termometrar i frys, frysbox, kyl och "matkällare". För de tre första varnar systemet med notis ifall temperaturen blivit för hög och för den sista varnar systemet ifall temperaturen hamnat under nollan.

Egensnickrat hemlarm. Detta är inte helt klart ännu, men tanken är att när någon av larmsensorerna triggas ska en siren dra igång, alla husets lampor blinka och jag och frugan får notis i telefonen. Ev. kommer även de närmaste grannarna få notis...men det blir när jag testkört det färdigställda larmet under några månader.

Som någon annan redan skrivit: notis om garageporten är öppen när klockan passerat 23:00. Det har hänt ett par gånger att jag missat att stänga porten/råkat trycka på fjärrkontrollen i fickan utan att jag märkt det vilket gjort att porten varit öppen hela natten eller en hel dag utan att någon varit hemma. Detta ger fri tillgång till hela huset! :oops:

Intresse:

Jag tycker att det är kul med tekniska prylar och att tänka kreativt för att hitta lösningar på problem, även problem som jag inte ens visste att jag hade. :p

Hobby:

Tangerar ju förra punkten, men för mig som lever med ohälsa så är att småpilla med hemautomation en hobby jag orkar med, som dessutom tar bort en hel del saker som skulle tagit energi från mig annars (springa runt och tända/släcka lampor).

En av de roligaste grejerna med hemautomation är att det finns väldigt få begränsningar i vad man kan göra om man har fantasi nog.

EDIT:

Ytterligare en grej jag använder mycket nu när man försöker sänka elkostnaden är en termometer i varje rum som loggas i systemet. Det gör att jag kan ta fram grafer över hur temperaturerna varierar över tid och jämföra med utomhustemperaturen. Det gör att jag kan justera BVPns kurva för att hitta en jämn och lagom kurva.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Jag försöker göra hemmet lite smartare än vad jag är. Jag har en hel del automationer för att rädda mig från dyra eller dumma misstag.
  • Automatiskt stänga av motorvärmaren efter 4 timmar
  • Meddela mig om garagedörren är öppen efter tio på kvällen
  • Meddela mig om garagedörren är öppen längre än fem minuter om det är kallare än 10° ute
  • Varna om temperaturen i garaget eller förrådet går under 12°
  • Hålla koll på luftfuktighet på diverse vindar och förråd och varna om det är för högt för länge

Sen har jag massor av belysningsautomationer. Målet är att inte behöva tänka på att tända eller släcka lampor alls utan de sköter sig själva.

Men visst är det lite hobby över det, även om det sköter sig självt mestadels.

Låter smart, och som 4/5 punkter jag skulle behöva. Vad använder du dig av för att hålla koll på detta?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.