David Wallin David Wallin skrev:
Jag tänker att man även skulle komma väldigt långt bara med IKEA och Google Home eller Homekit i detta fall?
Jo IKEA's nya Dirigera klarar mycket och den får också Matter.
https://m3.idg.se/2.1022/1.766645/ikea-dirigera
Ska nog byta ut min Telldus men "för att tjöta", Matter är på gång!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo IKEA's nya Dirigera klarar mycket och den får också Matter.
[länk]
Ska nog byta ut min Telldus men "för att tjöta", Matter är på gång!
Men som det står i artikeln, den klarar inte ”om XX så YY”. Detta måste de fixa om den skall bli ett alternativ för folk som vill mer än att tända och släcka lampor.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men som det står i artikeln, den klarar inte ”om XX så YY”. Detta måste de fixa om den skall bli ett alternativ för folk som vill mer än att tända och släcka lampor.
Jag har inte djupstuderat IKEA's hub men skulle själv aldrig lägga pengarna på en dyr hub som Homey eller annat man blir inlåst i. Sen söker jag mer kompententa alternativ och efter nyår så borde Matter pryttlarna komma. Telldus borde komma med en efterträdare osv...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag har inte djupstuderat IKEA's hub men skulle själv aldrig lägga pengarna på en dyr hub som Homey eller annat man blir inlåst i. Sen söker jag mer kompententa alternativ och efter nyår så borde Matter pryttlarna komma. Telldus borde komma med en efterträdare osv...
Smartthings är billig OCH kompetent.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
namnbyte
Är jag den enda automationsfrälsta som fortfarande anser att Matter är rejält överhype:at just nu och att kommer vara relativt dött/fullt av huvudvärk första ~ året? Har jag missat något som gör att jag inte förstår bättre ännu?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Smartthings är billig OCH kompetent.
Jag lämnar det helt öppet till efter nyår när Matter gör sitt intåg...;)
 
namnbyte namnbyte skrev:
Är jag den enda automationsfrälsta som fortfarande anser att Matter är rejält överhype:at just nu och att kommer vara relativt dött/fullt av huvudvärk första ~ året? Har jag missat något som gör att jag inte förstår bättre ännu?
Nya standarder o tekniker brukar dras med barnsjukdomar och personligen tror jag Matter kommer att göra det med.
Får se till midsommar vad som finns och vad som ser ut att vara vettigt då
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nya standarder o tekniker brukar dras med barnsjukdomar och personligen tror jag Matter kommer att göra det med.
Får se till midsommar vad som finns och vad som ser ut att vara vettigt då
Det vete tusan? eftersom alla de stora drakarna är med så har man nog inte råd med ett misslyckande.
Men hoppas själv på en bra efterträdare till min Telldus som tjänat mig bra under flera år.
 
namnbyte
M MrDizzy skrev:
Nya standarder o tekniker brukar dras med barnsjukdomar och personligen tror jag Matter kommer att göra det med.
Får se till midsommar vad som finns och vad som ser ut att vara vettigt då
Precis, är lite så jag tänker, early adopter är alltid kul men in och rota i fungerande automation för att vara först på bollen...känns för mig som att be om ett sammanbrott
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det vete tusan? eftersom alla de stora drakarna är med så har man nog inte råd med ett misslyckande.
Men hoppas själv på en bra efterträdare till min Telldus som tjänat mig bra under flera år.
jag har jobbat innom IT i 25 år... allt har buggar från början så personligen kommer jag att vänta tills midsommar och se hur det ser ut då.
Och 6 månader är lite i detta sammanhang.
allt under 2år är mer eller mindre early adopters
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
jag har jobbat innom IT i 25 år... allt har buggar från början så personligen kommer jag att vänta tills midsommar och se hur det ser ut då.
Och 6 månader är lite i detta sammanhang.
allt under 2år är mer eller mindre early adopters
Jo men mitt budskap är mer att vänta med köp dvs att inte stänga in sig i Plejd eller annan goja.
Sen angående "early adapters" så har ju Matter-sammanslutningen jobbat en lång tid och rent tekniskt så har man då enbart enats om en standard med befintlig teknik där då som exempel Apple-prylar ska kunna prata med Ikea-prylar osv. Är det något knas så kan man snabbt korrigera med nya firmware.
Om:
https://csa-iot.org/all-solutions/matter/
 
MrJay
M MrDizzy skrev:
jag har jobbat innom IT i 25 år... allt har buggar från början så personligen kommer jag att vänta tills midsommar och se hur det ser ut då.
Och 6 månader är lite i detta sammanhang.
allt under 2år är mer eller mindre early adopters
Verkar som jag lite mer under bältet som systemutvecklare.. :cool:

Du gör ett misstag när du likställer en öppen standard som jobbats på sedan 2017 och arbetats fram av de största i vår bransch med en ny produkt ett bolag jobbat på. Att köpa in Matter prylar nu anses inte som early-adopting då även äldre grejer (främst Zigbee-baserade produkter) som funnits på marknaden i flera år kan bli Matter-kompatibla via en FW uppdatering då Thread också snackar på 2.4Ghz bandet.
 
namnbyte
P paralun skrev:
Jo men mitt budskap är mer att vänta med köp dvs att inte stänga in sig i Plejd eller annan goja.
Sen angående "early adapters" så har ju Matter-sammanslutningen jobbat en lång tid och rent tekniskt så har man då enbart enats om en standard med befintlig teknik där då som exempel Apple-prylar ska kunna prata med Ikea-prylar osv. Är det något knas så kan man snabbt korrigera med nya firmware.
Om:
[länk]
Har också många år av IT i ryggen, detta är en annan sida av myntet som jag fasar kring, som jag råkat ut för alltför många gånger inom yrket; https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png
 
  • Gilla
  • Älska
agb007 och 6 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Har också många år av IT i ryggen, detta är en annan sida av myntet som jag fasar kring, som jag råkat ut för alltför många gånger inom yrket; [länk]
Jo jag har sett det mesta själv men det här verkar klart seriöst! SmartHome utvecklingen har ju varit en lång radda med försök till olika inlåsningar som gjort det till en stor röra och irriterat användarna. (så att många inte köper något)
Sen att just Apple är med gör det ännu mer seriöst att de inser att det behövs en standard. osv alla stora drakar. Så jag tror det här kan bli mycket bra!
 
I
MrJay MrJay skrev:
Verkar som jag lite mer under bältet som systemutvecklare.. :cool:

Du gör ett misstag när du likställer en öppen standard som jobbats på sedan 2017 och arbetats fram av de största i vår bransch med en ny produkt ett bolag jobbat på. Att köpa in Matter prylar nu anses inte som early-adopting då även äldre grejer (främst Zigbee-baserade produkter) som funnits på marknaden i flera år kan bli Matter-kompatibla via en FW uppdatering då Thread också snackar på 2.4Ghz bandet.
Se standarden som ett interface, d.v.s något som hör till arkitekturen, det krävs fortfarande mjukvara för att uppfylla kraven och denna mjukvara kommer vara individuell per produkt. D.v.s det blir upp till varje företag att själv anpassa sina produkter till standarden som säkert många gånger i form av en FW. Hur svår den anpassningen blir är helt från fall till fall.

Se ex HDMI 2.1 för förstärkare, man tog fram en standard som skulle gälla alla men man misslyckades ganska rejält med mjukvaran för att uppfylla kraven. Där köpte man dock chipset från samma tillverkare så där åkte alla på problemet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.