Har hållit på ca 10år, och det är till stor del en bekvämlighetsgrej, att allting sköter sig.
Belysning ute/inne, rullgardiner, motorvärmare.
Förutom det så loggar jag mycket, både temperaturer och energiförbrukningar.
Med en bil som ska laddas så får systemet ochså fördela lasten nu, så att säkringarna håller.
Och ha lite koll på kyl/frys/matkällare känns bra.
Systemet är också utbyggt nu till att även vara inbrottslarm.

Men bästa funktionen som är införd i närtid är att bastun går att köra igång på distans.
Det är redan en uppskattat finess av oss, när man kommer på att "Oj, det skulle vara skönt att bara ramla in och komma till en varm bastu".

Så lite utveckling och optimering efter hand, men har även kvar manuella knappar på vissa ställen, så jag känner inget maniskt tvång att allt måste vara inne i systemet.
Vissa saker är mer praktiskt att låta vara som det är, och funktion får styra över hur systemet utvecklas.
 
  • Gilla
Duxus och 3 till
  • Laddar…
I
Postade i liknande tråd för ett tag sen där jag bifogade denna bild från vår Homey :

641623-82b0c9a1ef8d1c5538c4ddce43aebfa0.jpg
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/641/641623-82b0c9a1ef8d1c5538c4ddce43aebfa0.jpg

Man får väldigt bra översikt över värmesystemet. Man kan lägga in push notifikationer till telefonen för olika händelser, ex Sensor aktiverad(dörr\rörelse), pumpen kör på elpatron o.s.v.

Man kan också bygga upp extra komplexa scheman om man kör timpris där smarthubben gasar eller bromsar in elanvändningen beroende på priser och behov.

Men ja, man behöver som person ha en drivkraft att utforska och vilja optimera. Har man vanligen så gott som inga intressen(vilket faktiskt är vanligare än vad man tror) så kanske inte smarthem är det som kommer ge en en ny hobby, eller så är det, vem vet. Ser du ingen nytta som är värt besväret så hade jag inte tvingat mig in i det, vid detta laget tror jag du har ganska bra känsla för vad man kan göra.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
namnbyte
M mrsnhp skrev:
Ni som gör väldigt varierande saker, använder ni ett och samma system för allt? Eller räknar ni med inbyggda funktioner i apparater i ”automation” trots att de inte går på samma system?
Min luftavfuktare är hur dum som helst, tror inte ens den har något auto-läge, men den räknades in som en del utav min hemautomation pga att;
- Den är inställd på det efter förutsättningarna mest fördelaktiva läget, detta är statiskt
- Aqara Temp/luftfukt-mätare (Zigbee) triggar en smartplug (också Zigbee) om luftfuktigheten böir över X hög, stänger av när den är under Y. Detta åstadkommer sensorn via Home Assistant som är hjärtat i allt.
- Som extra bonus får vi statistik via smartpluggen på hur ofta luftavfuktaren varit igång och hur mycket kWh som förbrukats över en given tid, bra för att bedömma hur bråttom omdräneringen är.

Fläkten i tvättstugan som jag nämnde tidigare fungerar på väldigt snarlikt sätt.

Så det är i mitt fall ofta hybridlösningar, smarta grejer som gör dumma produkter mer funkltionella.
 
  • Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Den använder Wazeintegrationen i HA. Jag har lagt in alla platser jag vill veta restid till som zoner och sen la jag in en "Wazeinstans" för varje zon, med startpunkt från min telefon. På så vis ändras restiderna till alla zoner när jag flyttar på mig, såklart (det är ju det som är själva poängen). Mha en helper (input Boolean) kan jag i appen visa eller dölja listorna för "till Sthlm" och "från sthlm". Det sker ingen kontroll huruvida jag har passerat en plats, så man måste själv hålla koll på vilka platser man har passerat (det syns ju också på så vis att restiden ökar istället för minskar). Inget tas alltså bort från listan vid färd men det går förmodligen att fixa om man vill.

Innan avfärd aktiverar jag "synlighet" för den aktuella sidan så att barnen kan se den. På så vis kan de sköta forskandet och jag kan koncentrera mig på bilkörandet.

Så egentligen är det väldigt simpelt gjort. Det går förmodligen att göra på ett enklare och snyggare sätt än jag gjort, men det funkar bra för oss. Vi åker ju inte till Sthlm varje dag så det behövs inget supersystem.

Edit: Jag har valt att separera matställen från rastplatser, så under listan med matställen kommer alltså en lista med större rastplatser som ser typ likadan ut.

Det räcker väl att åka till Inez?
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Skillnaden är att exempelvis ett dumt vattenlarm inte gör så mycket nytta om det står och tjuter medan man sitter på mallis och pillar sig i naveln. Om man blandar in lite enkel smarthet så får man åtminstone en pling i mobilen så man kan ta sig hem eller skicka in en granne. Eller så tar man det ett steg längre och har en automation som stänger av inkommande vatten om en läckagesensor triggar och systemet vet att ingen är hemma. Var gränsen går mellan automation och vanlig funktion är väl inte alltid så tydligt numera dock, så därför får man ofta lite olika svar eftersom alla har sin egen definition.

Oavsett vad man tycker om att varenda liten pryl ska vara "smart" numera så är det verkligheten vi kommer leva i. Då kan man lika gärna utnyttja det till sin fördel och få till roliga, användbara och viktiga funktioner istället för att vara bitter och tycka att tända och släcka lampor är tillräckligt för all framtid. Lär man sig sånt här redan nu så har man nytta av det resten av livet. Annars blir man snabbt som en sur pensionär som vägrar internet av ren princip och sedan spenderar dagarna med att skriva arga insändare till lokaltidningen om hur katastrofalt det är att man inte kan betala räkningar på lokala bankkontoret.
Det absolut enklaste är att stänga av vattnet i huset när man skall ut på resa. Enklast är bäst.
 
Nissens Nissens skrev:
Det absolut enklaste är att stänga av vattnet i huset när man skall ut på resa. Enklast är bäst.
Men då vattnas ju inte planteringen i trädgården längre, den jag styr med IKEAs knycklan...
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det absolut enklaste är att stänga av vattnet i huset när man skall ut på resa. Enklast är bäst.
Inte alltid möjligt. Jag har bevattningsautomatik som går även om jag inte är hemma.
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Jag vill ge mig in mer i automationsträsket :D men vilken basenhet / hubb/ controller är värd att satsa på? Homey läste jag om i något test, verkar funka för styra flera standarder om jag fattat det rätt. Men finns andra som är mer prisvärda?

Idag har vi lite hue-lampor och annat men inget sammankopplat system.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H henche skrev:
Jag vill ge mig in mer i automationsträsket :D men vilken basenhet / hubb/ controller är värd att satsa på? Homey läste jag om i något test, verkar funka för styra flera standarder om jag fattat det rätt. Men finns andra som är mer prisvärda?

Idag har vi lite hue-lampor och annat men inget sammankopplat system.
De flesta kommer säga HA men kommer nog gå över till Homey för enkelhetens skull. Orkar inte pilla som HA. Tid är pengar. Har HUE för inne belysning som behöver automatiseras och för dimma lampor, samt en Telldus Znet v2 för en del grejor.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
O
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För något år sedan blev sista lampan smart. Rätt skönt kunna gå hemifrån och bara lämna allt på och det stängs av pga närvaro-detektion.

Också rätt skönt kunna tända och släcka lampor med rösten.

Rätt skönt när man startar hembion att allt slocknar och mörkläggning och duk åker ner.
Jag har i princip bara ugnsfläktlampan kvar av de lampor vi använder som inte är smart.

Gissa vilken lampa man glömmer släcka varje jäkla kväll så man måste gå upp ur sängen, vakna till, släcka lampfan för att sen behöva två-tre timmar för att somna om!
 
  • Haha
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Jag vill ge mig in mer i automationsträsket :D men vilken basenhet / hubb/ controller är värd att satsa på? Homey läste jag om i något test, verkar funka för styra flera standarder om jag fattat det rätt. Men finns andra som är mer prisvärda?

Idag har vi lite hue-lampor och annat men inget sammankopplat system.
Vänta på nya Homey om du inte ska köra Home assistant. Det chip som styr zigbee i gamla Homey-bollarna är utdaterat och ingen framtidslösning att satsa på, om man vill ja en stabil zigbeelösning.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag har i princip bara ugnsfläktlampan kvar av de lampor vi använder som inte är smart.

Gissa vilken lampa man glömmer släcka varje jäkla kväll så man måste gå upp ur sängen, vakna till, släcka lampfan för att sen behöva två-tre timmar för att somna om!
Jag har satt en smart plugg för så jag kan stänga av den iaf. :)
 
H henche skrev:
Jag vill ge mig in mer i automationsträsket :D men vilken basenhet / hubb/ controller är värd att satsa på? Homey läste jag om i något test, verkar funka för styra flera standarder om jag fattat det rätt. Men finns andra som är mer prisvärda?

Idag har vi lite hue-lampor och annat men inget sammankopplat system.
Det kommer en ny homey tidigt 2023 om du är inne på det spåret och kan vänta.

Man kan även ha flera små ekosystem som man kör överskådligt från t ex Google home/Alexa/homekit. Men att du för specifika inställningar får gå in på respektive app.

Vi kör t ex aqara för temp/fukt/lufttryck, dörrar, kamera och Ikea för lampor och rörelsesensorer. Tyvärr drar de ingen nytta av varandra men allt är överskådligt i Google home och homekit. Därför funderar jag på en homey. Samt att Ikeas rörelsevakter har väldigt få inställningar.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Men då vattnas ju inte planteringen i trädgården längre, den jag styr med IKEAs knycklan...
Ok, jag har stor trädgård, men ingen bevattningsanläggning. Är man borta månadsvis så kan det säkert vara ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.