51 711 läst · 597 svar
52k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
Jag hade också "gammal gubbe inställning" och tyckte det räckte ypperligt att släcka samtliga 16 lampor med ett tryck på Nexa-fjärren när det är läggdax, och det har jag kvar. MEN, efter att jag i höstas ville hålla koll på energin så köpte jag en Nedis smart plug. Provade att koppla den till VV-beredaren och bara köra nattetid när det var billigt, funkade ju kanon, appen är riktigt bra med hur många olika inställningar som hellst. Sedan köpte jag 2 ytterligare, bla. en till elpatronen till värmepumpen så den bara går igång några timmar på natten.
Sedan blev det rörelsedäckare, dörrsensorer, klimatgivare osv. 3st rökdäckare kopplade till nätverket. Nu slipper jag ringa till äldsta barnet för att kolla om mobillarmet gått igång när det är skoldags. Jag ser på notiserna i telefonen om nån rört sig i huset och om ytterdörren öppnats. Dessa prylarna gör ju att man slipper betala flera 100kr i månaden till nått larmbolag också. Jag får ju notis i telefonen och kan avgöra om det är något som inte stämmer med familjens tider.
När det gäller plejd så har jag inte heller fattat grejen, däremot ägde jag aktien ett tag för 4-5 år sedan och det var ju bra. Men produktmässigt fattar jag inte grejen, dom har ju inga grejor att erbjuda, iaf. inte sist jag kollade.
Sedan blev det rörelsedäckare, dörrsensorer, klimatgivare osv. 3st rökdäckare kopplade till nätverket. Nu slipper jag ringa till äldsta barnet för att kolla om mobillarmet gått igång när det är skoldags. Jag ser på notiserna i telefonen om nån rört sig i huset och om ytterdörren öppnats. Dessa prylarna gör ju att man slipper betala flera 100kr i månaden till nått larmbolag också. Jag får ju notis i telefonen och kan avgöra om det är något som inte stämmer med familjens tider.
När det gäller plejd så har jag inte heller fattat grejen, däremot ägde jag aktien ett tag för 4-5 år sedan och det var ju bra. Men produktmässigt fattar jag inte grejen, dom har ju inga grejor att erbjuda, iaf. inte sist jag kollade.
Varför skulle hemautomation vara beroende av molntjänster?kisumisu skrev:
Jag håller fullkomligt med! Att behöva pilla med en mobil är för mig väldigt långt ifrån automation.kisumisu skrev:
Den inställningen hade jag också. Men sedan när man fattat grejen så inser man att ungdomarna inte menar att vi ska trycka på telefonen så fort vi ska göra något. Man klickar i appen vad man vill ska hända. En sensor för tex. närvaro, ljusnivå, temperatur, fuktighet osv. så kan man bestämma vad som ska hända vid en bestämd nivå, tidpunkt, tidsrymd osv.Alfredo skrev:
Zigbee fungerar utmärkt här hos oss, behöver man bygga ut nätet sätter man bara ett par repeaters, finns billigt på IKEA. Ser inte själv någon anledning att köpa den nya.R rindler skrev:
Eller så köper man den äldre beg för 1500 kr, det är den väl värd och man kan göra det mesta man kan tänka sig med den.Lime113 skrev:Det kommer en ny homey tidigt 2023 om du är inne på det spåret och kan vänta.
Man kan även ha flera små ekosystem som man kör överskådligt från t ex Google home/Alexa/homekit. Men att du för specifika inställningar får gå in på respektive app.
Vi kör t ex aqara för temp/fukt/lufttryck, dörrar, kamera och Ikea för lampor och rörelsesensorer. Tyvärr drar de ingen nytta av varandra men allt är överskådligt i Google home och homekit. Därför funderar jag på en homey. Samt att Ikeas rörelsevakter har väldigt få inställningar.
Jag köpte Hubitat Elevation C7 , då den har stöd för både zigbee o zwave direkt utan extra dongel plus att den är ett mellanting mellan HA och Homey/SmartThings. Går pilla på massor men även snabbt o enkelt att få standard saker att bara lira.H henche skrev:Jag vill ge mig in mer i automationsträsket men vilken basenhet / hubb/ controller är värd att satsa på? Homey läste jag om i något test, verkar funka för styra flera standarder om jag fattat det rätt. Men finns andra som är mer prisvärda?
Idag har vi lite hue-lampor och annat men inget sammankopplat system.
Bra insteg o kostar bara kring 1500.
Men ska jag börja om idag blir det nog HA just pga storleken på användarbasen o forum om man vill göra nått mer avancerat
Jo jag har försökt göra det men de har inte funnits ett så stort utbud. En gen 2016 för 2000 kr gick direkt och för 3000 kr börjar de bli väl nära i pris mot en ny. Men ser du någon får du gärna hojtaI Ironside skrev:
Har man många enheter (50+) får Homey svårigheter och de börjar trilla ur nätverket. Iaf min upplevelse. Athom själva rekommenderar max 30-40 enheter. https://support.homey.app/hc/en-us/...eating-a-stable-Zigbee-network-with-Homey-ProI Ironside skrev:
Här kommer jag och är tråkig.
Jag gillar att fundera över flöden och att automatisera (som på jobbet där vi digitaliserar bilder och dokument).
Men jag funderar ofta över vad jag skulle vilja ha av helautomation och mycket av det som nämns går mig förbi.
Det jag ser som intressant för mig är att slippa lösa timrar för belysning när man åker bort. Ett system som gör att jag enkelt kan knappa in hur olika lampor skall tändas och släckas vore najs.
Och att kunna ordna så en lampa tänds på uppfarten hemma, en knapptryckning på mobilen när jag lämnar jobbet och efter 20 minuter tänds en lampa vilket underlättar att backa in på vår mörka uppfart.
Annars är jag ganska blank vad gäller allt detta med lampor som styrs av solens uppgång och annat.
Jag gillar att fundera över flöden och att automatisera (som på jobbet där vi digitaliserar bilder och dokument).
Men jag funderar ofta över vad jag skulle vilja ha av helautomation och mycket av det som nämns går mig förbi.
Det jag ser som intressant för mig är att slippa lösa timrar för belysning när man åker bort. Ett system som gör att jag enkelt kan knappa in hur olika lampor skall tändas och släckas vore najs.
Och att kunna ordna så en lampa tänds på uppfarten hemma, en knapptryckning på mobilen när jag lämnar jobbet och efter 20 minuter tänds en lampa vilket underlättar att backa in på vår mörka uppfart.
Annars är jag ganska blank vad gäller allt detta med lampor som styrs av solens uppgång och annat.
Då är SmartThings lösningen för dig. Den är fantastiskt bra på just det. Du kan sätta engångstimers och dygnstimers, du kan sätta automatisk avstängning baserat på ingen rörelse eller tid osv. Allt med lättförståeliga regler.Fario skrev:Här kommer jag och är tråkig.
Lätt att styra på fukt och temperatur också.
Det var faktiskt önskemål från frun så att hon inte fastnade i duschen på morgonen. Dessutom påminner det om att spara lite på varmvattnet.Alfredo skrev:
Ett par saker till:
Automatiska belysningen dimmar upp till lägre nivå när man går upp på natten.
Bevattning av grönsakslandet på sommaren.
Frostvakt i garaget för vinterförvarade blommor.
Knappar på flertal ställen för att ställa belysning till viss nivå i hela rummet.
Jag har rött ljus på natten för att inte störa sömnhormonerna.e02jr skrev:Det var faktiskt önskemål från frun så att hon inte fastnade i duschen på morgonen. Dessutom påminner det om att spara lite på varmvattnet.
Ett par saker till:
Automatiska belysningen dimmar upp till lägre nivå när man går upp på natten.
Bevattning av grönsakslandet på sommaren.
Frostvakt i garaget för vinterförvarade blommor.
Knappar på flertal ställen för att ställa belysning till viss nivå i hela rummet.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
pacman42 skrev:
Jag tänker att man även skulle komma väldigt långt bara med IKEA och Google Home eller Homekit i detta fall?Fario skrev:Här kommer jag och är tråkig.
Flexibiliteten med SmartThings är ju rejäl då man både kan få stöd för Wiser, Sonoff, Hur och IKEA (och mycket mer) i samma lösning. Dessutom stöd för URL:ar och virtuella device också. Vasen i SmartThings räcker väldigt långt. 95% av det jag gör går att göra i SmartThings och jag gör väldigt mycket...
Pga arkitekturflrändringen i SmartThings så har dock min sourceade integration av LLVP slutat fungera, jag har inte orkat skriva en egen i den nya arkitekturen utan jag kör med Domoticz då jag ändå använder denna för mina mätare då Domoticz har bättre grafstöd. Men grafer går att lösa i Smartthings också.
Jag rekommenderar dock inte Smartthings (än) för de som har behov av grafer, det är för pilligt för mig och då är jag rätt van med sådant här. Familjen använder SmartThings utan bekymmer, det är prio ett! Det har jag inte lyckats med innan jag integrerade Smartthings, enkelheten i användningen är A&O i ett sådant här system och SmartThings är väldigt enkelt att använda så länge man håller sig inom ramarna (som är relativt väl tilltagna).
Pga arkitekturflrändringen i SmartThings så har dock min sourceade integration av LLVP slutat fungera, jag har inte orkat skriva en egen i den nya arkitekturen utan jag kör med Domoticz då jag ändå använder denna för mina mätare då Domoticz har bättre grafstöd. Men grafer går att lösa i Smartthings också.
Jag rekommenderar dock inte Smartthings (än) för de som har behov av grafer, det är för pilligt för mig och då är jag rätt van med sådant här. Familjen använder SmartThings utan bekymmer, det är prio ett! Det har jag inte lyckats med innan jag integrerade Smartthings, enkelheten i användningen är A&O i ett sådant här system och SmartThings är väldigt enkelt att använda så länge man håller sig inom ramarna (som är relativt väl tilltagna).