209 546 läst · 216 svar
210k läst
216 svar
Helt nytt badrum - Underkänt vid slutbesiktning - vad göra?
Du har ingen ny bild på brunnarna?
Jag vet att det är så att det inte ska vara bruk på klämring. Men jag har typ aldrig sett en golvbrunn utan att det är fix på åtminstone en del av dem. Ibland fint utsmetat som om det vore med vilja. Ibland ser det förjävligt ut.
Har aldrig lagt klinker själv så inte så insatt, men är det verkligen så svårt att låta bli att smeta ut bruk överallt? Eller är det bara okunskap? Om det nu är så viktigt att inget fix finns på manschett eller klämring, varför inte bara ha dit någon sorts form som håller fixen borta under montaget?
Jag vet att det är så att det inte ska vara bruk på klämring. Men jag har typ aldrig sett en golvbrunn utan att det är fix på åtminstone en del av dem. Ibland fint utsmetat som om det vore med vilja. Ibland ser det förjävligt ut.
Har aldrig lagt klinker själv så inte så insatt, men är det verkligen så svårt att låta bli att smeta ut bruk överallt? Eller är det bara okunskap? Om det nu är så viktigt att inget fix finns på manschett eller klämring, varför inte bara ha dit någon sorts form som håller fixen borta under montaget?
Eller så kan man bara torka rent med en svamp som jag brukar göra, enkelt och snabbt gjort!Q qvrk skrev:Du har ingen ny bild på brunnarna?
Har lagt plattor i 7 år nu och det är svårt att inte få skiten lite varstans. Självklart ser det 100 ggr bättre ut nu än för 7 år sedan, men fix hamnar lätt på samtliga fingrar, armar, på golvet och ibland i skägget. Och jag har alltid sett just golvbrunn och golvbrunnsil som ett riktmärke för kvalitén på plattsättningen överlag. Jag spenderar därför ganska mycket tid att göra rent där efteråt av just den anledningen.
Q qvrk skrev:Du har ingen ny bild på brunnarna?
Jag har tips på en optimal lösning som vi har på v0rt nya hus.E eztoril skrev:Hej,
Vi har nyss låtit bygga ett nytt badrum. Planlösningen och slutresultatet ses i bilder nedan:
[bild] [bild]
[bild]
Entreprenören vi anlitade går att hitta på Byggkeramikrådets hemsida bland godkända plattsättare och de visade även upp intyg från just Byggkermikrådet vid projektstart. Detta var naturligtvis väldigt viktigt för oss, inte minst pga av att badrummet har byggts på vår övervåning. Detta har vi också skrivit in som krav i Hantverkarformuläret.
För att sova gott om natten lät vi efter utfört arbete en extern besiktningsman gå igenom badrummet i en slutbesiktning.
Denna besiktning gav tyvärr vid handen att badrummet är underkänt:
"Arbetena godkänns ej på grund av noterade fel avseende tätskikt och golvbrunnar. Beslutet
meddelades av besiktningsmannen till parterna vid besiktningen."
Det allvarligaste synpunkterna följer:
[bild]
Nedan syns bilder på brunnarna utan galler:
[bild]
[bild]
[bild]
Brunnarna är av Purus-typ och det framkom att ingen Purus-kniv användes, utan entreprenören skar mattan för hand, vilket kan ses här och där under klämringen. Tätskiktsystemet är Bauhaus ProBau.
Entreprenören har efteråt medgivit att de gjort fel och säger sig vilja fixa detta. Då vi inte ännu har betalt mer än 50% så håller vi inne en hel del pengar.
Jag har pratat med tätskiktsleverantören och de säger att det går att reparera, även om det inte är optimalt, det är ju för all framtid en svag punkt vid skarvarna.
Dock, det som är jobbigt och olyckligt är att vad som än görs (förutom att göra om allt) kommer badrummet få en anmärkning, då man har reparerat tätskiktet. Inte alls roligt när att ha detta från dag 1.
Som jag ser det har vi 4 alternativ:
1) Låta dem ta bort klinkers i en ca. 1 m2 fyrkant runt vardera brunn, ta bort gamla fixen och lyckas frilägga tätskiktet, skär i denna en lite mindre fyrkant (så att kan lägga den nya mattan med överlapp 5cm) samt limmar på en ny tätskiktsmatta, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om den del av golvet som krävs.
2) Ett annat alternativ är att göra som 1) ovan fast på hela golvet, dvs, ta bort varenda klinkersplatta, ta bort gamla fixen samt ta bort hela våtrumsmattan under, men lämna 5 cm våtrumsmatta längs med väggarna, för överlappet, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet
3) Ta bort hela golvet, varenda klinkersplatta, samt den nedersta raden av kakel runt om. Därefter, ta bort gamla fixen, ta bort hela våtrumsmattan under, även en bit upp på vägg, men lämna 5 cm våtrumsmatta på väggarna (under andra raden kakel) för att ha överlapp, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet samt en bit upp på väggarna, limmar skarvarna på väggarna samt använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet samt nedersta raden kakel.
4) Entreprenören gör om allt, dvs hela badrummet, alltså riva ner allt och göra om allt från tätskikt till kakling och klinkers.
Fördelen med 3) och 4) är att den nya skarven inte hamnar på golvet, utan en bit upp på vägg - borde vara säkrare på sikt, men kräver förstås större arbete. Personligen gillar jag inte att ha srarvarna på golvet. OM X antar år kan ju limmet släppa och skarven läcker? Bätte då att ha skarv på vägg.
Vad hade ni gjort? Vad hade ni krävt om ni vore mig?
Hur mycket av badrummet hade ni begärt göras om?
Stort tack på förhand,
mvh Martin
Vi har i tidigare hus haft problem med klinkers.
I det nya huset har jättesnygga vita med snygg relief plastmattor i badrummen. De går upp lite på väägarna och är mjuka och sköna att gå på samt lättstädade, till skinnad från klinkers. Okänsliga för översvämmning i badrummet.
Man slipper dyr direkt el under också för mattan isolerar bättre och känns varm och bekväm att gå på.
Sätt in sådana!
Besiktningsmannen som slutbesiktigade huset sa om mattorna att "detta är det bästa ni kan ha"
Det var byggfirman som föreslog från början. Vi litade på dom och lät de bestämma nästan all till och med planlösningen.
Han behöver bara komma 2 ggr. 1) När tätskiktet är klart. 2) När det är dags för slutbesiktning.E eztoril skrev:Det är en del av er som tycker att de borde göra om från början. Ja, det skulle känts bäst, dock undrar hur dyrt det blir med en bisiktningsman kommandes efter varje steg? Redan nu har vi betalat 4800 SEK för slutbesiktning och han tar 1350 SEK/h + 400 SEK
för "framkörningsavgift". Han känns dock väldigt seriös!
/Martin
Hej,Q qvrk skrev:Du har ingen ny bild på brunnarna?
qvrk: Tog ett par nya bilder på duschbrunnen (den andra ligger under badkaret, så den kommer jag inte lätt åt, men den ser troligtvis likdan ut). Ursäkta det lite bruna vattnet - jag rengjorde inte innan fotona:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som lekman tycker jag att klämringen ser väldigt ren och fin ut - fixet verkar avslutas precis där klämringen börjar.
Vad tycker ni?
/Martin
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
K Kostigen skrev:Puruskniven är bara ett hjälpmedel, tror knappast det är ett krav att använda den,
Mej vetligen är det bara Purus som tillhandahåller detta verktyg, Det finns en hel del andra golvbrunnar på marknaden. Klarar man inte att få till en korrekt anslutning med yt eller tätskikt till golvbrunnen utan detta hjälpmedel, så ska man nog inte utföra jobb i våtrum, då jag antar att yrkesskicklighet och erfarenheter saknas även på andra områden, något som detta jobb bevisar!
Jafo har en mall som man lägger i brunnen innan man klistrar dit manchetten och tätskiktsduken, sedan skär man mattan och manchetten genom att skära efter mallen.
Varenda steg i processen ska fotograferas, för intyget. Det kan bli hundra och fler bilder i ett större badrumsprojekt och ju fler bilder desto bättre, brukar en seriös entreprenör tycka. Det är också en god information för besiktningsmannen.
Om din badrumsfixare inte redan fotograferat allt man gjort, steg för steg, är det ett rejält varningstecken.
Om din badrumsfixare inte redan fotograferat allt man gjort, steg för steg, är det ett rejält varningstecken.
E eztoril skrev:
Håller med. Vår entreprenör tog ett par mobilbilder för varje steg som han kontinuerligt skickade till mig. Han skickade mig kanske ca 20-30 bilder totalt. Fast nu i efterhand vill man kanske haft fler och bättre bilder...
Vår besiktningsman krävde inte att se några bilder, men det kanske beror på att han visste hela historien - har för mig att han såg bilder i början (?)
Kommer inte ihåg att det stod ngt om krav på bilder för intyget, men det kanske det gjorde....
/Martin
Vår besiktningsman krävde inte att se några bilder, men det kanske beror på att han visste hela historien - har för mig att han såg bilder i början (?)
Kommer inte ihåg att det stod ngt om krav på bilder för intyget, men det kanske det gjorde....
/Martin
Där finns väl inte ett enda krav på bilder om man är certifierad.OlssonX skrev:
Att man som lekman tar bilder för att kunna bevisa är en annan sak.
Ser framför mig nästa tråd på bh.
Badrumsrenoveringen har en post på 5000kr som heter fotografering
Han menar väl att om hantverkaren fått anmärkningar på besiktningen där underliggande arbete måste göra om, så är det väl rimligt att de fotograferar arbete som de täcker för innan det kan besiktigas på nytt?A Alexn72 skrev:
Helt rätt. Att börja lappa och laga kan inte vara rätt väg. Får dom en vattenskada längre fram så kommer försäkringsbolaget garanterat att sätta sig på tvären. Jag har aldrig renoverat etg badrum, men skulle det bli aktuellt skulle jag göra det själv och när tätskiktet är lagt skulle jag be försäkringsbolaget kolla på det och få det dokumenterat. Det kanske är sydväst, sjöstövlar, hink och gummiraka, men då har man i alla fall torrt på fötterna, (om man inte står i duschen).ricebridge skrev:
Som det utmärkta företaget som byggt om mina badrum sa: Vi tar bilder hela tiden, på allt. Det är enklaste sättet ett visa vad man gjort och vi skulle aldrig jobba på något annat sätt.
Personligen skulle jag inte ens överväga att anlita någon som inte vill leverera bilddokumentation. Det är ju en självklarhet att kunden får en pdf med intyget och bilder på alla senare dolda detaljer som är viktiga.
Personligen skulle jag inte ens överväga att anlita någon som inte vill leverera bilddokumentation. Det är ju en självklarhet att kunden får en pdf med intyget och bilder på alla senare dolda detaljer som är viktiga.
A Alexn72 skrev:
En golvbrunn är monterad för nära till vägen.
200mm till kanten inte till centrum enligt reglerna säker vatten.
200mm till kanten inte till centrum enligt reglerna säker vatten.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 881 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 881 inlägg
Lappa och laga i ett nygjort badrum? Det tror jag inget försäkringsbolag går med på, skulle något försäkringsbolag gå med på det då ska ska det vara skriftligt. Blir det några skador så hittar de säkert fel för att komma undan. Eller säger de att den personen som skrev hade fel.E eztoril skrev:Hej,
Vi har nyss låtit bygga ett nytt badrum. Planlösningen och slutresultatet ses i bilder nedan:
[bild] [bild]
[bild]
Entreprenören vi anlitade går att hitta på Byggkeramikrådets hemsida bland godkända plattsättare och de visade även upp intyg från just Byggkermikrådet vid projektstart. Detta var naturligtvis väldigt viktigt för oss, inte minst pga av att badrummet har byggts på vår övervåning. Detta har vi också skrivit in som krav i Hantverkarformuläret.
För att sova gott om natten lät vi efter utfört arbete en extern besiktningsman gå igenom badrummet i en slutbesiktning.
Denna besiktning gav tyvärr vid handen att badrummet är underkänt:
"Arbetena godkänns ej på grund av noterade fel avseende tätskikt och golvbrunnar. Beslutet
meddelades av besiktningsmannen till parterna vid besiktningen."
Det allvarligaste synpunkterna följer:
[bild]
Nedan syns bilder på brunnarna utan galler:
[bild]
[bild]
[bild]
Brunnarna är av Purus-typ och det framkom att ingen Purus-kniv användes, utan entreprenören skar mattan för hand, vilket kan ses här och där under klämringen. Tätskiktsystemet är Bauhaus ProBau.
Entreprenören har efteråt medgivit att de gjort fel och säger sig vilja fixa detta. Då vi inte ännu har betalt mer än 50% så håller vi inne en hel del pengar.
Jag har pratat med tätskiktsleverantören och de säger att det går att reparera, även om det inte är optimalt, det är ju för all framtid en svag punkt vid skarvarna.
Dock, det som är jobbigt och olyckligt är att vad som än görs (förutom att göra om allt) kommer badrummet få en anmärkning, då man har reparerat tätskiktet. Inte alls roligt när att ha detta från dag 1.
Som jag ser det har vi 4 alternativ:
1) Låta dem ta bort klinkers i en ca. 1 m2 fyrkant runt vardera brunn, ta bort gamla fixen och lyckas frilägga tätskiktet, skär i denna en lite mindre fyrkant (så att kan lägga den nya mattan med överlapp 5cm) samt limmar på en ny tätskiktsmatta, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om den del av golvet som krävs.
2) Ett annat alternativ är att göra som 1) ovan fast på hela golvet, dvs, ta bort varenda klinkersplatta, ta bort gamla fixen samt ta bort hela våtrumsmattan under, men lämna 5 cm våtrumsmatta längs med väggarna, för överlappet, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet
3) Ta bort hela golvet, varenda klinkersplatta, samt den nedersta raden av kakel runt om. Därefter, ta bort gamla fixen, ta bort hela våtrumsmattan under, även en bit upp på vägg, men lämna 5 cm våtrumsmatta på väggarna (under andra raden kakel) för att ha överlapp, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet samt en bit upp på väggarna, limmar skarvarna på väggarna samt använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet samt nedersta raden kakel.
4) Entreprenören gör om allt, dvs hela badrummet, alltså riva ner allt och göra om allt från tätskikt till kakling och klinkers.
Fördelen med 3) och 4) är att den nya skarven inte hamnar på golvet, utan en bit upp på vägg - borde vara säkrare på sikt, men kräver förstås större arbete. Personligen gillar jag inte att ha srarvarna på golvet. OM X antar år kan ju limmet släppa och skarven läcker? Bätte då att ha skarv på vägg.
Vad hade ni gjort? Vad hade ni krävt om ni vore mig?
Hur mycket av badrummet hade ni begärt göras om?
Stort tack på förhand,
mvh Martin
Du har betalt för ett fackmannamässigt rätt utfört arbete. Jag hade begärt att de skulle göra om det från grunden, det är för allvarliga fel. Gör om, gör rätt! Du kanske räddar nästkommande kunder också när hantverkarna har lärt sig att utföra arbete fackmannamässigt!
Ingen tackar dig för att vara ”snäll”. Det kan bli dyrt i slutändan för dig om du är snäll.