251 252 läst · 511 svar
251k läst
511 svar
Helrenovering lägenhet 74kvm, budget 100k!
Hej!
Jag kommer att börja med badrummet, det känns som att det är mest jobb där.
Tvättmaskinen flyttas till bredvid toalettstolen för att få mer utrymme till duschen som också den kommer att flyttas till hörnet där tvättmaskinen stod innan. Det gör att jag kommer få plats med en större kommod. Dock medför det att golvbrunnen måste flyttas ca en halvmeter.
Som det ser ut nu så blir det en 100cm kommod och välvda duschdörrar. Jag ska också höja upp tvättmaskinen lite för enklare i- & urplockning samt att det blir något slags skåp ovanför. Tips på alternativ för upphöjning mottages tacksamt!
Så här ser nya planlösningen ut
Första grovjobbet blir alltså att ge sig på golvbrunnen, golven är av betong.
Efter att ha fått tips av andra grannar som gjort liknande operationer att betongen under golvbrunnen är väldigt tunn varav flertalet gått igenom till grannen under vid bilning. Då började man bli lite nervös Jag bestämde mig därför att köra på flex med diamantklinga samt huggmejsel för att förhoppningvis undvika besök hos grannen. Jag bestämde mig för att låta den gamla brunnen sitta kvar och ge mig på att hitta anslutningsröret för avloppet, och därefter helt enkelt gjuta igen den gamla brunnen. Ventilerade idén med kompisen som är rörläggare och fick den godkänd.
Så då tar vi lite bilder från när operationen startades
Där dök röret upp som jag letade efter
Till höger syns ett svagt kryss som är ett första riktmärke dit brunnen skall flyttas
Det var allt för denna gången. Jag kommer att försöka köra med mycket bilder för det uppskattar jag själv i trådar
//Fredrik
Jag kommer att börja med badrummet, det känns som att det är mest jobb där.
Tvättmaskinen flyttas till bredvid toalettstolen för att få mer utrymme till duschen som också den kommer att flyttas till hörnet där tvättmaskinen stod innan. Det gör att jag kommer få plats med en större kommod. Dock medför det att golvbrunnen måste flyttas ca en halvmeter.
Som det ser ut nu så blir det en 100cm kommod och välvda duschdörrar. Jag ska också höja upp tvättmaskinen lite för enklare i- & urplockning samt att det blir något slags skåp ovanför. Tips på alternativ för upphöjning mottages tacksamt!
Så här ser nya planlösningen ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första grovjobbet blir alltså att ge sig på golvbrunnen, golven är av betong.
Efter att ha fått tips av andra grannar som gjort liknande operationer att betongen under golvbrunnen är väldigt tunn varav flertalet gått igenom till grannen under vid bilning. Då började man bli lite nervös Jag bestämde mig därför att köra på flex med diamantklinga samt huggmejsel för att förhoppningvis undvika besök hos grannen. Jag bestämde mig för att låta den gamla brunnen sitta kvar och ge mig på att hitta anslutningsröret för avloppet, och därefter helt enkelt gjuta igen den gamla brunnen. Ventilerade idén med kompisen som är rörläggare och fick den godkänd.
Så då tar vi lite bilder från när operationen startades
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Där dök röret upp som jag letade efter
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till höger syns ett svagt kryss som är ett första riktmärke dit brunnen skall flyttas
Logga in
Skapa konto
Det var allt för denna gången. Jag kommer att försöka köra med mycket bilder för det uppskattar jag själv i trådar
//Fredrik
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 734 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 734 inlägg
Här är ett exempel på enkelt stativ med trådkorg under: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/tvattmaskinsstativIsak90 skrev:
Vi har en liknande som är 20-25 cm hög utan trådkorg, mycket trevligare att tömma då och det gör inget om man tappar något som rullar in under tvättmaskinen.
Finns även i form av sockel med låda, lär väl rymma mer men man får väl problem med sånt som rullar in under: https://www.elgiganten.se/product/v...lity-exclusive-sockel-till-tvatt-tork-a352298
Om man höjer för mycket blir det problem med att komma åt ett skåp som är ovanför eftersom det hamnar så högt.
Tack för tipsen! Någon av dom är det inte alls omöjligt att det blir!BirgitS skrev:Här är ett exempel på enkelt stativ med trådkorg under: [länk]
Vi har en liknande som är 20-25 cm hög utan trådkorg, mycket trevligare att tömma då och det gör inget om man tappar något som rullar in under tvättmaskinen.
Finns även i form av sockel med låda, lär väl rymma mer men man får väl problem med sånt som rullar in under: [länk]
Om man höjer för mycket blir det problem med att komma åt ett skåp som är ovanför eftersom det hamnar så högt.
//Fredrik
Jag skulle vara tveksam till att höja upp tvättmaskinen. Dels för att det skulle kännas trångt och inklämt vid toaletten men framförallt vill man inte missta bänkytan ovanpå tvättmaskinen. Bänkskivan är bra att vika kläder på och ställa ifrån sig saker på.
Innanför badrumsdörren till vänster skulle jag ställa/sätta ett skåp med plats för rengöringsmedel, handdukar, smutstvätt eller allmän förvaring..
Innanför badrumsdörren till vänster skulle jag ställa/sätta ett skåp med plats för rengöringsmedel, handdukar, smutstvätt eller allmän förvaring..
Hej!
Då var det dags för fortsättning av golvbrunnen, jag har ritat upp lite tydligare var det skall vara så jag vet hur mycket som behöver kapas bort. Den kommer att placeras ca 40x40cm ifrån väggarna i hörnet. Den inre väggen kommer att byggas ut med en regelbredd(2") för att få vattenrören inbyggda i väggen. I själva hörnet kommer väggen att "geras" så duschblandaren hamnar i en vinkel i hörnet som syns på ritningen. Jag tycker att det är mycket snyggare när man har en duschhörna.
Därefter fick jag en låda med brunn och diverse kopplingar för att börja passa in nya brunnen och se ifall jag behöver kapa upp något mer.
Fick kapa upp lite mer kring anslutningröret
Här trodde jag att jag var hemma. Visade sig sedan när rörläggarn kikade förbi att det var jag inte
Muffen skulle visst kapas isär och vissa delar skulle vikas över så den blev lite stöddigare
Men det påverkade inte min dragning så mycket, jag behövde bara sätta in en rakbit till.
Jag slet också bort golvmattan
Det var allt för denna gången, fortsättning följer
//Fredrik
Då var det dags för fortsättning av golvbrunnen, jag har ritat upp lite tydligare var det skall vara så jag vet hur mycket som behöver kapas bort. Den kommer att placeras ca 40x40cm ifrån väggarna i hörnet. Den inre väggen kommer att byggas ut med en regelbredd(2") för att få vattenrören inbyggda i väggen. I själva hörnet kommer väggen att "geras" så duschblandaren hamnar i en vinkel i hörnet som syns på ritningen. Jag tycker att det är mycket snyggare när man har en duschhörna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Därefter fick jag en låda med brunn och diverse kopplingar för att börja passa in nya brunnen och se ifall jag behöver kapa upp något mer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick kapa upp lite mer kring anslutningröret
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här trodde jag att jag var hemma. Visade sig sedan när rörläggarn kikade förbi att det var jag inte
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Muffen skulle visst kapas isär och vissa delar skulle vikas över så den blev lite stöddigare
Logga in
Skapa konto
Men det påverkade inte min dragning så mycket, jag behövde bara sätta in en rakbit till.
Logga in
Skapa konto
Jag slet också bort golvmattan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var allt för denna gången, fortsättning följer
//Fredrik
Känslan av att det blir trångt på ena sidan hoppas jag försvinner lite med hjälp av den extra plats det blir på andra sidan eftersom kommoden kommer att flyttas minst 10cm ifrån. Eftersom det troligtvis är äldre personer som kommer bo i lägenheten sedan så tror jag att en höjd tvättmaskin uppskattas mycket. Jag ska mäta och se lite hur mycket det påverkar känslan med 30cm högre maskin när man sitter på toastolen.Hemmakatten skrev:Jag skulle vara tveksam till att höja upp tvättmaskinen. Dels för att det skulle kännas trångt och inklämt vid toaletten men framförallt vill man inte missta bänkytan ovanpå tvättmaskinen. Bänkskivan är bra att vika kläder på och ställa ifrån sig saker på.
Vad det gäller ett skåp på insidan dörren som du föreslår så hade jag precis den tanken också i början. Dock så öppnas fönstret inåt med gångjärn på den sidan så isf tror jag att man tappar möjligheten att kunna öppna fönstret mer än till vädringsläge, jag skall undersöka det lite mer.
//Fredrik
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 734 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 734 inlägg
Nu är visserligen vår upphöjning bara 21 cm så det är 106 cm till ovansidan av tvättmaskinen och det är en väldigt bra höjd att ställa tvättmedel etc. på. Man skulle säkert kunna vika tvätt där också om man skulle vilja, men jag föredrar att göra det på en yta som är större än 60x60 cm så det blir på andra ställen.Hemmakatten skrev:Jag skulle vara tveksam till att höja upp tvättmaskinen. Dels för att det skulle kännas trångt och inklämt vid toaletten men framförallt vill man inte missta bänkytan ovanpå tvättmaskinen. Bänkskivan är bra att vika kläder på och ställa ifrån sig saker på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 734 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 734 inlägg
Det är mycket pensionärer i huset så man skulle kunna kalla det för lite av ett "pensionärshus". Det ligger centralt mitt i stan med hiss och det är plant utanför med direkt närhet till huvudgatan med biblioteket, Apoteket, Stadsparken, Konsum, Systemet, m.m. Enligt mäklaren så var det många äldre som var intresserade men avböjde för att det fanns renoveringsbehov.BirgitS skrev:
Vad det gäller stil så ska jag försöka göra det stilrent utan större utsvävningar vad det gäller färg- & materialval. Så att det därför (hoppas jag) passar alla.
Sedan så har jag en mormor & morfar som är mycket intresserade av lägenheten när den är klar om vi kan finna någon bra lösning på den ekonomiska biten.
Hoppas att det gav svar på dina frågor.
//Fredrik
Hej,
Nu har vi kommit fram till helgen som var, nämligen söndag 30 april och det var dags för igengjutning
Jag hade inte brytt mig om att köpa någon betong eftersom farsan påstod sig ha det hemma.. Det visade sig att det hade han inte alls så där stod jag på söndagen när jag vaknat efter nattskiftet utan betong. Inga affärer öppna och jag hann inte åka in till Torp köpcentrum innan jobbet kallade igen, så där tog det stopp. Det fick bli en tur in på måndagen istället och jag passade då på att köpa lite mer material
Passar bra nu när jag har ledigvecka från jobbet
Inga problem för en hederlig V70, knappt halvfullt
Det som köptes var:
-Grovbetong
-Flytspackel
-Armeringsnät
-Väggspackel
-Takfärg
-Latex på tub
Sedan var det dags att ge sig på golvbrunnen. Jag stoppade i lite överblivna armeringsjärn som jag tidigare kapat bort
Igengjutet
Och där har det härdat, ser ut som att det blev bra
Idag kommer kompisen som är rörläggare så ska vi ändra om vattenrören lite så att jag sedan kan bygga in dom i väggen. Fick därför kapa upp ett hål till den trumman där vatten, avlopp och ventilation är.
Det var allt för denna gången
//Fredrik
Nu har vi kommit fram till helgen som var, nämligen söndag 30 april och det var dags för igengjutning
Jag hade inte brytt mig om att köpa någon betong eftersom farsan påstod sig ha det hemma.. Det visade sig att det hade han inte alls så där stod jag på söndagen när jag vaknat efter nattskiftet utan betong. Inga affärer öppna och jag hann inte åka in till Torp köpcentrum innan jobbet kallade igen, så där tog det stopp. Det fick bli en tur in på måndagen istället och jag passade då på att köpa lite mer material
Passar bra nu när jag har ledigvecka från jobbet
Inga problem för en hederlig V70, knappt halvfullt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det som köptes var:
-Grovbetong
-Flytspackel
-Armeringsnät
-Väggspackel
-Takfärg
-Latex på tub
Sedan var det dags att ge sig på golvbrunnen. Jag stoppade i lite överblivna armeringsjärn som jag tidigare kapat bort
Logga in
Skapa konto
Igengjutet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och där har det härdat, ser ut som att det blev bra
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag kommer kompisen som är rörläggare så ska vi ändra om vattenrören lite så att jag sedan kan bygga in dom i väggen. Fick därför kapa upp ett hål till den trumman där vatten, avlopp och ventilation är.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var allt för denna gången
//Fredrik