BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du utökar avståndet mellan spisen och diskhon till åtminstone 1 meter, och i stället minskar ner utrymmet till höger om diskhon. 80 cm är minimimåttet för en person men ska två personer kunna använda arbetsbänken måste det vara 100 cm och 120 cm är ändå bättre. Det är ineffektivt med lådor som är bara 40 cm breda för det blir lätt mycket tomrum, gäller lådor för kastruller och andra föremål däremot fungerar det för specerier bredvid kylskåpet.

Vad är tanken med högskåpet till höger om kyl och frys?

Jag saknar låg låda för bestick.
Anledningen till att det bara är 80cm där är för att det är så idag och jag slipper då dra om vatten och avlopp osv. Och den 80-sektionen bortanför diskmaskinen med vitrinskåp passar bra in där för där kommer det troligtvis vara köksbord vilket gör att det blir trångt mot stolar för något annat.

De två 40-sektionerna mellan spis och diskho är med inbyggda besticklådor som inte syns utifrån för att få en enhetlig framsida. Däremot så har jag funderat lite och ska undersöka om det går att få besticklådor även i en 80-sektion och isf blir det en sådan istället. :)

Högskåpet är till städskåp(som idag) alternativt som skafferi.

//Fredrik
 
Hej!

Tog några bilder i dagsljus förut när jag var förbi en snabbis men jag tyckte att det var svårt att se om det var täckt ordentligt så ska kolla mer på det imorrn. Annars har jag idag gjort iordning båten inför vintern så det är klart:)

Ommålat fönster med tapetserade väggar i ett rum under renovering, utsikt mot andra byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i rum med dubbelfönster, vägg ej helt täckt, målarverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två fönster med persienner i ett halvfärdigt rum, med utsikt över en gata och andra hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rum under renovering med två fönster i dagsljus, persienner neddragna och väggar halvmålade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rum under renovering med tapet som är delvis borttagen och en vit dörr i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
BirgitS
I Isak90 skrev:
De två 40-sektionerna mellan spis och diskho är med inbyggda besticklådor som inte syns utifrån för att få en enhetlig framsida. Däremot så har jag funderat lite och ska undersöka om det går att få besticklådor även i en 80-sektion och isf blir det en sådan istället. :)
Då föreslår jag att du har enhetligt med tre lådor överallt, varav den översta är låg. Inte vill man hålla på och dra ut två lådor för att komma åt bestick eller redskap när man gör det så ofta. Bestick har man väl i din lösning lämpligen borta vid matbordet medan man har redskap mellan spis och ho.

I Isak90 skrev:
Anledningen till att det bara är 80cm där är för att det är så idag och jag slipper då dra om vatten och avlopp osv.
Vi har avloppsröret 20 cm till höger om mitten av diskbänksskåpet (80 cm), det är ju inget problem med det utan man bara ser till att vinkla rören på rätt sätt.

I Isak90 skrev:
Och den 80-sektionen bortanför diskmaskinen med vitrinskåp passar bra in där för där kommer det troligtvis vara köksbord vilket gör att det blir trångt mot stolar för något annat.
Vi har 240 cm mellan skåpen/spisen och väggen mittemot och det är lite trångt med ett matbord som är 1 m brett men med 40-50 cm till, som i ditt fall, skulle det ju inte vara trångt alls. Titta själv på köksbilderna i inlägg 1, där har de skåp både till vänster och höger utan att det är trångt.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då föreslår jag att du har enhetligt med tre lådor överallt, varav den översta är låg. Inte vill man hålla på och dra ut två lådor för att komma åt bestick eller redskap när man gör det så ofta. Bestick har man väl i din lösning lämpligen borta vid matbordet medan man har redskap mellan spis och ho.


Vi har avloppsröret 20 cm till höger om mitten av diskbänksskåpet (80 cm), det är ju inget problem med det utan man bara ser till att vinkla rören på rätt sätt.


Vi har 240 cm mellan skåpen/spisen och väggen mittemot och det är lite trångt med ett matbord som är 1 m brett men med 40-50 cm till, som i ditt fall, skulle det ju inte vara trångt alls. Titta själv på köksbilderna i inlägg 1, där har de skåp både till vänster och höger utan att det är trångt.
Jag ser nu att under diskhon är det fel, det ska bara vara två stora lådor. Det kommer det att vara överallt, och mellan spis och ho blir det en 80-sektion med inbyggda besticklådor i den översta lådan.(y)

Trångt blir det kanske inte men däremot så kommer det bli att man spolar vatten bakom ryggen på någon om man har gäster och det vill jag undvika och då blir denna planlösningen bäst.

Tack för åsikter, alltid kul med folks tankar:)

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag skruvat ner hela det gamla köket. La ut det på blocket igår och fick napp så imorgon kväll kommer det en gubbe och hämtar det. :)

Kök under renovering med borttagna överskåp och verktyg utspridda på köksbänk och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedmonterat kök med verktyg på bänkar och avlägsnat kakel, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedmonterat gammalt kök med öppna skåp och avlägsnat kakel på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivet kök med borttagna skåp, synliga ledningar och kakelspill på golvet, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt kök med nedrivna skåp, kakelresterna på väggen och golv med spår efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon när jag har vaknat efter nattens jobb så fortsätter jag att riva kakel och städa upp, sedan hinner jag förhoppningsvis måla taket en gång också(y)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Tack så mycket!:)

Jag kan ta en bild på burken imorgon för jag hittar inte vilken det är på hemsidan, men det är halvblank lackfärg från Beckers, färgkoden hette något i stil med 0502 eller något liknande. Jag ska köpa Bauhaus dörrar modell ”Finland” så jag frågade om färgkoden för att få samma ton.

//Fredrik
Ursäkta att det dröjde men här kommer bild på färgburken samt artikelnumret:

Beckers elegant vit färgbunke med artikelnummer, på byggarbetsplats med roller i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etikett på en 3-liters färgburk med streckkod och artikelnummer 050245.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Kom efter i tråden lite... men sjukt bra jobbat Fredrik, fortsätt så!!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag rivit ner kaklet i köket och städat undan det. Upptäckte efter lite mätande att jag behövde flytta ett eluttag för det kom precis i kanten på bänkskivan. Efter det så fick jag målat taket en gång, återstår att se imorgon hur det ser ut eller om jag behöver lägga ett lager till. Blev av med köket också så det var skönt:)
Vägg i köket med borttaget kakel och ett flyttat eluttag nära ett fönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat kök med borttaget kakel, markerad plats för flyttat eluttag, och nymålat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksrenovering med borttaget kakel och markerat eluttag på bar vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad vit yta i taket och vägg med borttaget kakel och markerade installationer i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen målat tak och väggar med borttaget kakel och påbörjad installation i kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat kök med nyligen målat tak och borttaget kakel, skyddad fönstersektion och uttag som avvaktar flytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag, fortsättning imorgon!

//Fredrik
 
Hej!

Jag köpte förresten en annan diskmaskin häromdagen. Mormor & morfars diskmaskin gick sönder och eftersom den jag hade köpt stod i deras garage så var det enklast att låta dom ta den. Därför var jag på jakt efter en ny och när det kom upp en fräsch Bosch i stan så slog jag till. Det blir ett annat märke mot det befintliga(Electrolux) men denna var billig samt lite nyare så jag skiter i det. :)

Ny Bosch diskmaskin i vitt med kontrollpanel placerad i garagemiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Hej!

Idag har fönsterbågar samt insidan av ytterdörren målats för sista gången. Även elementen har fått sig ett lager färg, återstår att se imorgon om det räcker. Taket i köket såg bra ut så där är jag nöjd:)

Sedan har jag byggt på ena väggen i köket med osb samt gips, detta för att hamna i linje med köksinredningen när täckskivor osv kom till.

Nymålat vitt element framför en vägg med osb och gipsplattor under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad vit element på vägg med ojämn tapet och kakelgolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat vitt element på en vägg med träpanel och skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av köksvägg med nyinstallerade OSB- och gipsplattor samt ommålad dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i kök med nyinstallerade OSB- och gipsskivor på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprocess av köksvägg med osb och gips samt spacklade skarvar och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
[bild]
Vet inte om det är relevant men jag TROR du kan ta bort dessa element under renoveringen om du vill. Jag har snarlika/identiska koppel och de elementen gick att ta bort. Lossa i så fall "täckmuttern" till höger "mittemot" termostaten och skruva in "ventilskruven" i botten. Se till att ha en väl passande spårmejsel för skruven kan sitta hårt och mässingen är mjuk.

Kolla noga att det verka trycklöst innan du lossar elementet och sätt gärna på en "täckmössa" för säkerhets skull. Ska man vara petig bör du nog notera för varje element hur långt du skruvade in skruven så att du kan få tillbaka ungefär samma inställning.

Räkna med att det slabbar lite och ha en balja eller liknande redo som du kan tömma elementet i.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte om det är relevant men jag TROR du kan ta bort dessa element under renoveringen om du vill. Jag har snarlika/identiska koppel och de elementen gick att ta bort. Lossa i så fall "täckmuttern" till höger "mittemot" termostaten och skruva in "ventilskruven" i botten. Se till att ha en väl passande spårmejsel för skruven kan sitta hårt och mässingen är mjuk.

Kolla noga att det verka trycklöst innan du lossar elementet och sätt gärna på en "täckmössa" för säkerhets skull. Ska man vara petig bör du nog notera för varje element hur långt du skruvade in skruven så att du kan få tillbaka ungefär samma inställning.

Räkna med att det slabbar lite och ha en balja eller liknande redo som du kan tömma elementet i.
Elementen är inte så mycket ivägen så det bryr jag mig inte om att försöka ta bort. När jag tog bort det i badrummet så sölade det ganska mycket vatten, trots att vi stängde av och dränerade nere i panncentralen först.

Men tack för tankarna :)

//Fredrik
 
Hej!

Idag har elementen målats en gång till samt maskeringstejpen är borttagen från fönstren. Tog aldrig någon bild på fönstren eftersom det var mörkt när jag var klar.

Nu är det jobbhelg för mig, jobbar 06-18 både lördag & söndag så jag lär inte greja något förrän på måndag.

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag kapat och slipat skivorna jag byggde på väggen med. Jag la också ett lager spackel på väggen där det kommer köksskåp, detta för att det ska målas vitt för att täcka upp eventuell glipa mellan kakel och överskåp ifall det inte går jämnt upp. Sedan har jag börjat riva upp den översta golvmattan för att få det jämnt mot mattan i hallen.:) Men fasen vad det limmet sitter..:(

Renoveringsarbete på en vägg med nykapade och slipade skivor och spackling inför målning, samt delvis upprivet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad vägg där spackel använts för att jämnas ut inför målning, gamla golvmattan delvis uppdragen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med borttagen golvmatta och synligt lim, spacklade väggar i förberedelse för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt: halvavlägsnad golvmatta, spacklade väggar och en trapbock med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Hej!

Idag har det hänt lite igen i lägenheten. Började dagen på bauhaus och Ikea, nu är köksplaneringen helt klar och plocklistan är gjord. Gissar på att jag hämtar hem allting nästa vecka, är dessutom min lediga vecka från jobbet så det passar bra.(y)

Fick kapa upp lite i väggen för att flytta strömmen till belysningen eftersom överskåpen hamnar högre än tidigare. Slipade och målade kanten under överskåpen. Därefter var det dags för lite tapet, passade på när farsan kunde va med:)

Skiss av en köksinredning med överskåp och lådor, planerad i Ikea-designprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BF8834F0-F083-4973-8CE2-82184CDE16F2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EF35FD88-33F8-457D-94CB-2A589D078986.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning över en köksinredning med måttangivelser för skåps placering och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med nyligen uppgrävda urtag för elinstallationer och synlig rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete pågår med väggar förberedda för nytt kök, elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprocess i kök med ojämna väggar, borttagen tapet och utmarkerade installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt i lägenhet med ny tapet, slipade väggar och elarbeten synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprocess i ett kök med tapetserade och delvis spacklade väggar och elektriska uttag som flyttats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med ny tapet i rum, byggställning och tecken på väggjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.