Helt sanslöst att chippaneserna kan få fram en maskin för 79 spänn. Har även sett en vinkelslip för 49:-.

Okej att det är ren skit men 79:- ger 63,20 när den långhårige tagit sin del. Sen bör väl butiken tjäna någon krona , fast å andra sidan kan man ju offra hela marginalen ibland vid annons. Fast normalt sett ska butiken inte kunna ge en spänn över 50:-

Sen ska den fraktas hela vägen från Kina-Hongkongland och nog borde väl det kosta 10-20 kr med tanke på att ett inrikes brev kostar fem spänn. Helt plötsligt finns det omkring 25 kronor kvar till fabrikören att betala löner, maskiner, lokaler och råvaror.

Vad tror ni? Tjänar killen/tjejen vid löpande bandet därborta en sisådär 25-30.000 som en industriarbetare i Sverige? Eller kan det vara så att vi håller på att gräva oss en duktigt djup grav vad det lider avseende egen industriell tillverkning i Sverige?

Oj vad politik det blir, men köp en Tysk maskin istället.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jeg har 5 B&D i XT Serien. Det er maskiner jeg synes har vært veldig bra i forhold til pris. Men ettersom jeg har skjønt så er dette mer Dewalt maskiner. Disse ligger i mellom mine grønne Bosch og blå bosch i kvalitet.

Jeg har også et par andre maskiner fra B&D, og de fungerer helt ok ettersom hva jeg betalte for de.

Det jeg har vært missfornøyd med er Skil. De ligger i omtrent samme pris som B&D, og av det jeg har kjøpt har jeg blitt misfornøyd hver gang! Eneste som fungerer enda er en eksenterslip som jeg bruker som polermaskin.

Kinamaskiner hiver jeg. De er så verdiløse at det er en vits. De er helt greie til en enkelt jobb. Skal jeg bruke en sag til å rive noe gammalt dritt, så kjøper jeg en sånn maskin og hiver den sammen med det som skal kastes.

Mikael_L
Logiman skrev:
Kinamaskiner hiver jeg. De er så verdiløse at det er en vits. De er helt greie til en enkelt jobb. Skal jeg bruke en sag til å rive noe gammalt dritt, så kjøper jeg en sånn maskin og hiver den sammen med det som skal kastes.
:D :D :D

Jaja, billigare än att hyra en maskin, ja ... ;)

Ja, det er det.

Men, jeg har det aller meste el-verktøy, det er bare når jeg ikke vil bruke mine blå bosch til noe skikkelig dritt, som å røre sement eller mailing, riving osv.....

H
Vad tror ni? Tjänar killen/tjejen vid löpande bandet därborta en sisådär 25-30.000 som en industriarbetare i Sverige? Eller kan det vara så att vi håller på att gräva oss en duktigt djup grav vad det lider avseende egen industriell tillverkning i Sverige?
Det är som du skriver en intressant aspekt. En annan viktig grej i sammanhanget är hur mycket skit som vi slänger... Bland andra exporterar Sverige järn/stål till Kina där det förvandlas till billiga skräpverktyg som vi sedan köper och slänger. Detta är verkligen inte en hållbar utveckling. Jag har själv gjort av med två kina kap och geringssågar... på ett garagebygge och ett halvt hus. Var på Coopbygg för ett tag sedan och frågade en i personalen varför ett 1.80 pass av Kinamärke kostade 159 kr när ett Hultafors ligger på 1300kr. Han menade på fullt allvar att ungefär vart tredje pass inte var riktigt rakt och att metallen höll så låg kvalitet att man nog inte skulle växla mellan inom och utomhus när temperaturen diffar för mycket....hum! Ett tillägg borde vara vissa löneskillnader också.

Har varit en hel del i Kina i jobbet (bland annat förbi B&D DeWaltfabriken) och två saker blir man helt på det klara med.

1. De kommer att köra över oss.

2. Det är bra i det långa loppet.

Vi är idag ett land som utbildar fler frisörer än ingenjörer. Alla vill vara på tv. Och framöver lär vi ju vara det, eftersom kamerorna kommer vara tokbilliga och det inte finns några industrier kvar. Men det kommer att finnas de som klurar, tänker och skapar även i sverige. Så vi klarar oss nog ändå. vi jobbar bara med annat.

En kinesisk snickare tjänar ca 10 yuan om dan (yuanen är knuten till dollarn så nu är den rätt låg, så de motsvarar ca 8 kronor)
Medan en fabriksarbeterska (det är i stort sett bara kvinnor) tjänar runt 500 kronor i månaden.
På IKEA i Peking går medelklasskineserna runt med sin snickare och väljer en möbel som snickaren sen skall göra en variant av, för det är mycket billigare...

Köpte en batteridriven fogpistol av märket Black&Decker hos Bauhaus, det var den enda varianten de hade så jag tänkte att den kunde inte vara helt kass. Köpte den för att jag skulle nåta ett trägolv och slippa lite handvärk. 480 kr kostade den.

Packar upp den och tänker att den verkar väldigt plastig, ja leksaksaktig helt enkel, sätter i några andra batterier än de som följde med ifall den skulle fungera dåligt(vanliga batterier följde med), sätter sen i patronen och matar fram så patronen fastnar och sen händer ingenting, den bara står och tuggar men det kommer inte ut någonting. Den orkar inte helt enkelt.

Så idag lämnade jag tillbaka skiten och har lite kramp i handen istället.

Vilket smäck!

Min erfarenhet av FERM mm är att man kan hitta exemplar och inte alltid är måndagsex. Som ett jobb jag hade där vi gjorde väldigt mycke metallarbeten i vår verkstad, mycket svetsning och div legobyggen. På prov köpte vi in 2 st ferm vinkelslipar eftersom chefen då va snål och Jula just hade öppnat ett stenkat bort.
Maskin nr 1 höll faktiskt i 6 mån med tuffa slip och kap jobb. sen gick nått lager i den. Maskin nr 2 höll dock bara i 2 veckor. Efter det kan jag säga att de blev en riktig blå bosch igen.

Svårt att ta B&D seriöst... fann den här igår på hotellrummet i Hyderabad, Indien:

sizzle_tool.jpg

Kanske är en dekal trimmad indienkopia;)

Jag fick en 18-volts B&D skruvdragare med slag när jag fyllde 20 eller liknande. Ca 12-15 år sedan någonting. Den var en riktigt fin kompanjon för en student i lägenhet och även senare när jag flyttade till större lägenhet och byggde om hela köket. Faktiskt var det laddaren som till sist gav upp, jag tror faktiskt att maskinen som sådan funkar än idag. Däremot var det såklart skillnad när jag väl köpte en AEG till villombyggnaden, väldigt trevligt. MEN, jag har även gjort misstaget att köpa någon ny B&D, en slipmus och något annat skräp. De måste ha gjort om ALLT på drygt tio år, för det var ju ÖB-kvalitet på skräpet, om ens så bra... Nej nu är det groteskt åt något håll som gäller i maskinparken, dyrt eller billigt beroende på vad för maskin som ska köpas...

Lånade Farsans B&D "slagborr" att borra ett 30-tal hål för reglar till trall på en balkong. Gick väl, men det tog mycket mödam tid och borr att få till det. Nästa jobb köpte jag mig en Bosch 2-26 borrhammare med SDS-chuck. 50 hål i betongtak för regelverk var som att doppa en lödkolv i smör.

Köp rätt och spara vredesutbrotten till crossbanan!

Mvh Calle

Fast den slagborr mot borrhammare jämförelsen kan man göra med vilka märken som helst, är mer maskintypen som står för fördelen än märket där :p

Hagenblad skrev:
Lånade Farsans B&D "slagborr" att borra ett 30-tal hål för reglar till trall på en balkong. Gick väl, men det tog mycket mödam tid och borr att få till det. Nästa jobb köpte jag mig en Bosch 2-26 borrhammare med SDS-chuck. 50 hål i betongtak för regelverk var som att doppa en lödkolv i smör.

Köp rätt och spara vredesutbrotten till crossbanan!

Mvh Calle

Joda, riktig maskin er saken. Men en slagborr du brukte først var helt feil maskin, da det sikkert var skikkelig betong, og store hull.

En B&D borhammare hadde nok gjort en tilsvarende jobb med samme borr, selv om kraft i slaget helt sikkert er dårligere på en B&D.

Visst skillnad, men slag liksom lös med sin frånvaro, och mina armar fick känna av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.