47 012 läst · 222 svar
47k läst
222 svar
Hata Black & Decker tråden
Min far, numera pensionerad, arbetade på en icke namngiven bank i en icke namngiven bonnahåla. Denna bonnahålas järnåbygghandlare var kund i banken och benämnde det hela "Glapp&Släpper"...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har totalt ägt fyra B&D. En elhyvel som jag brände, kanske inte bara hyvelns fel... Två slagborrar på typ 6-700 W som vägrar ge upp efter både vårdslös och tung användning i drygt tio respektive fem år, fast inte varje dag givetvis. Inte ens frenetiskt brukblandande har rått bot på problemet, eller menar jag, lyckats knäcka dem. Det är ganska tråkiga maskiner, men lite för bra för att kasta bort. Det är möjligt att det blir Styrman1:s variant till slut! Sen har jag den elektriska filen och den har också misshandlats å det grövsta vid mängder av svetsningar och metallbehandlingar, infräsningar i hårt trä, och den går och går. De får nog sägas varit prisvärda, de tre senare. Hur kvaliteten är nu vet jag inte.
Helt rätt, en bekant vill hela tiden låna verktyg utan att köpa egna, då kommer glapp och läcker samlingen till användning. Festool, Dewalt, Milwaukee, AEG verktygen lånar jag inte ut.styrman1 skrev:
Jag instämmer i B&D kvaliteten från förr, har en B&D Pro vinkelslip som fungerat riktigt bra.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vafalls? Svär någon i Festoolkyrkan?
Ett rätt otippat inlägg från holmertz (alltså: det hade varit det från vem som helst här). Ja, hur är det? Är det den fel uppfattade stavningen eller är det erfarenheter eller rentav brist därpå? Om det är det första, stava rätt. Om det är det andra vill nog många med mig höra vad problemet är, och är det det tredje, se till att provköra.
Ett rätt otippat inlägg från holmertz (alltså: det hade varit det från vem som helst här). Ja, hur är det? Är det den fel uppfattade stavningen eller är det erfarenheter eller rentav brist därpå? Om det är det första, stava rätt. Om det är det andra vill nog många med mig höra vad problemet är, och är det det tredje, se till att provköra.
Farsgubben köpte en B&D skruvdragare för nån månad sen och blev besviken eftersom det bara var "dret" som han uttryckte det. På den tiden han pysslade mycket med byggen, tidigt 80-tal, så var B&D fina grejer sa han, och hans gamla borrmaskin från den tiden är riktigt bra vet jag av egen erfarenhet.
Jag är 100% övertygad om att black & decker för 30 år sedan var många gånger bättre än idag.
Dock är det en viss skillnad i pris jämfört med då. Om maskinerna kanske kostade 300:- för 30 år sedan som exempel så är det ju ganska mycket mer pengar än vad en 700-800:- maskin kostar idag!
så du betalar ju också en väldigt lite summa för maskinen jämfört med då, köp en proffsmaskin som motsvarar prestandan på den gamla black & deckern istället så blir man ju nöjd.
Dock är det en viss skillnad i pris jämfört med då. Om maskinerna kanske kostade 300:- för 30 år sedan som exempel så är det ju ganska mycket mer pengar än vad en 700-800:- maskin kostar idag!
så du betalar ju också en väldigt lite summa för maskinen jämfört med då, köp en proffsmaskin som motsvarar prestandan på den gamla black & deckern istället så blir man ju nöjd.